Viceprimarul Clujului, Gheorghe Șurubaru, a avut o primă victorie la Curtea Supremă în procesul de integritate datorită faptului că i s-a admis recursul. Magistrații Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) vor da sentința pe 17 iunie 2015 în cazul liberalului. El a fost declarat incompatibil de Curtea de Apel Cluj.

 

”Admite în principiu recursul declarat de reclamantul Şurubaru Gheorghe împotriva Sentinţei civile nr.519 din 24 octombrie 2013 a Curţii de Apel Cluj– Secţia a II-a Civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal. Fixează termen de judecată pe fond a recursului la 17 iunie 2015. Cu citarea părţilor. Pronunţată în camera de consiliu, astăzi 29 aprilie 2015”, este decizia ICCJ în cazul lui Gheorghe Șurubaru.

 

Curtea de Apel Cluj a respins cererea formulată de reclamantul Gheorghe Şurubaru în dosarul Şurubaru vs. ANI cu pârâta ANI, confirmând că viceprimarul s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 22 iunie 2010 – 30 mai 2013, când a deţinut, simultan, funcţia de viceprimar al municipiului Cluj-Napoca şi calitatea de administrator al SC Euro Divers SRL. Şurubaru poate înainta recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Cererea de recurs se va depune sub sancţiunea anulării, la Curtea de Apel Cluj.

 

Pe 24 octombrie a avut loc primul termen al procesului Şurubaru vs. ANI. Reprezentantul apărării a solicitat admiterea contestaţiei depuse de Şurubaru în raport cu acuzaţiile aduse de  ANI şi renunţarea la acuzaţia de incompatibilitate care i se aduce. Primul argument, sub aspectul procedurii,  care stă la baza acestor solicitări, se referă încălcarea de către inspectorii ANI a art. 21 alin.2 din Legea 176/2010 privind “Obligaţiile de integritate şi transparenţă în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice”. Astfel, conform Legii amintite, la art. 21 alin 1 şi 2 se prevede că:

“ (1) Dacă, după exprimarea punctului de vedere al persoanei invitate, verbal sau în scris, ori, în lipsa acestuia, după expirarea unui termen de 15 zile de la confirmarea de primire a informării de către persoana care face obiectul evaluării, inspectorul de integritate consideră în continuare că sunt elemente în sensul existenţei unui conflict de interese sau a unei incompatibilităţi, întocmeşte un raport de evaluare.

(2) În lipsa confirmării prevăzute la alin. (1), inspectorul de integritate poate întocmi raportul de evaluare după îndeplinirea unei noi proceduri de comunicare.”

Avocatul lui Şurubaru, Ovidiu Turdean, susţine că ANI nu a aşteptat exprimarea punctului de vedere al viceprimarului înainte de a întocmi raportul de evaluare.

Cel de-al doilea argument ce stă la baza cererii de renunţare la acuzaţii vizează faptul că art. 80 din Legea 161/2003 privind  “Conflictul de interese şi regimul incompatibilităţilor în exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor publice”, nu prevede o definiţie precisă a conceptului de incompatibilitate.

“Incompatibilităţile privind demnitățile publice şi funcţiile publice sunt cele reglementate de Constituţie, de legea aplicabilă autorităţii sau instituţiei publice în care persoanele ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică îşi desfăşoară activitatea, precum şi de dispoziţiile prezentului titlu”, se arată în articolul de lege citat.

Avocatul lui Şurubaru susţine că ANI ar fi trebuit să se raporteze la normele de drept comercial ce reglementează modul de dobândire şi încetarea a celor două funcţii puse în discuţie, cea de administrator şi cea de viceprimar. Conform opiniei avocatului, ANI s-a limitat doar la constatarea faptei, adică aceea că demisia lui Şurubaru nu a fost înregistrată în Registrul Comerţului, fără să meargă mai departe şi să observe că funcţia de administrator a încetat anterior dobândirii funcţiei publice. Raportat la art.72 al Legii 31 a Societăţilor Comerciale, care spune că “obligaţiile şi răspunderea administratorilor sunt reglementate de dispoziţiile referitoare la mandat şi de cele special prevăzute în această lege”, mandatul de administrator începe atunci când el este numit şi încetează când renunţă sau este demis. Drept urmare, în momentul renunţării la mandatul de administrator al societăţii Euro Divers SRL, raportul dintre Şurubaru şi acea societate a încetat, iar culpa de a nu fi înregistrat cererea de încetare a mandatului în Registrul Comerţului revine în totalitate societăţii respective.

“Nu se poate extrapola vina asupra fostului administrator, pretinzând că acesta era încă mandatarul funcţiei de administrator, deci nu există incompatibilitate pentru că domnul Şurubaru nu a exercitat deodată cele două funcţii”, precizează avocatul viceprimarului.

 

Vă reamintim

 

Încă înainte de comunicarea ANI, constatarea stării de incompatibilitate a fost stabilită printr-un ordin al prefectului, care a cerut eliberarea din funcţie a viceprimarului Gheorghe Şurubaru, ca urmare a situaţiei de incompatibilitate care reieşea din  datele oferite de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, care confirmau calitatea de administrator la S.C. Euro Divers S.R.L. Şurubaru şi-a dat demisia din funcţie, dar la câteva minute a fost ales din nou viceprimar de către majoritatea PDL-UDMR din Consiliul Local.

Ulterior, ANI a constatat starea de incompatibilitate ce reieşea din deţinerea simultană a funcţiei de viceprimar al municipiului Club-Napoca şi cea de administrator la S.C. Euro Divers SRL. De asemenea, întrucât Şurubaru a omis menţionarea în declaraţiile de interese depuse în luna iulie 2012 a calităţilor deţinute în cadrul S.C. Euro Divers S.R.L., ANI a sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca cu privire la existenţa indiciilor referitoare la săvârşirea infracţiunii de fals în declaraţii, prevăzută de dispoziţiile art. 292 din Codul Penal al României.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.