Desi legea care combate practicile comerciale incorecte a intrat în vigoare înca din luna mai a anului în curs, comerciantii clujeni continua sa expuna ostentativ reclame cu mesaje gen +1 Gratis prin tot orasul. În acest sens, saptamâna trecuta Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului a demarat un sir de controale la magazinele si hipermarketurile din municipiu.
Legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte a intrat în vigoare la începutul anului în curs, aceasta conferindu-i Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor competenta de a sanctiona publicitatea înselatoare, publicitatea agresiva, falsele oferte „gratuite”, inducerea în eroare a consumatorilor prin omisiune sau prin reclamele capcana. Desi înca de la întrarea în vigoare a acestei legi (adica a Legii 363 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor în relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, publicata în Monitorul Oficial la data de 28 decembrie 2007) ANPC a promis sanctiuni de la 3.000 la 30.000 de lei, în functie de gravitatea cazului, iar pentru neîncetarea practicii incorecte operatorii economici ar fi trebuit sa primeasca amenzi de pâna la 60.000 de lei, cazurile în care legea este încalcata nu sunt deloc putine.
Clujul este împânzit de reclame mai mici sau mai mari, care momesc cumparatorul cu mesaje gen “n+1 Gratis”. “Chiar saptamâna trecuta am facut controale la hipermarketurile din municipiul Cluj – Napoca. Am verificat, prin sondaje, fiecare sector: de haine, de cosmetice sau alimente”, a declarat inspectorul-sef interimar al Inspectoratului Regional pentru Protectia Consumatorilor Cluj, Lenuta Suteu. Aceasta a afirmat ca mai multe dintre magazinele municipiului au fost amendate pentru nerespectarea regulilor impuse de lege, dar ca nu toate întreprinderile comerciale care folosesc sloganul “n+1 Gratis” sunt pasibile de amenda: “Acest slogan este interzis doar în cazurile în care pretul produsului individual este mai mic decât cel al pachetului. Daca produsul individual costa, de exemplu, 110 lei, pachetul nu are voie sa fie 180 de lei, dar daca se respecta reguluile, iar costul pachetului este egal cu cel al produsului individual nu este nici o problema. Exista însa si cazuri în care nu se respecta legea, iar magazinele în cauza au fost sanctionate”. Totusi, inspectorul sef al OJPC a evitat sa dea publicitatii numele magazinelor care au fost amendate pentru încalcarea acestor reguli.
Ea a mai precizat ca pe tot parcursul saptamânii controalele au continuat si, ca în cel mai scurt timp se asteapta un bilant al neregulilor descoperite de catre inspectorii clujeni.
Adina Fartusnic