Autostrada Transilvania tinde sa depaseasca recordul Autostrazii Soarelui care leaga Bucuresti de Constanta. Daca in 22 de ani de democratia in sudul tarii s-au construit doar 202 km din autostrada care leaga capitala de litoral, in cadrul A3 s-a reusit in opt ani sa se dea in folosinta doar 53 de km dintre Campia Turzii si Gilau. Cu o pseudo-melancolie dupa indelung anuntata plecare a americanilor de la Bechtel, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania cauta noi constructori. Plicurile cu ofertele au fost deschise saptamana trecuta, iar cel care va continua constructia tronsonului Cluj Vest(Gilau)-Mihaiesti se va desemna in urmatoarele doua saptamani. Greii asfaltului printre care si partenerii actualului director, Mircea Pop au participat la licitatie.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania(CNADNR), condusa de social-democratul Mircea Pop, a primit numeroase oferte pentru constructia tronsonului 3A Cluj-Mihaiesti. Dintre aceste oferte merita amintite cele ale companiilor Tirrena Scavi, italienii care au construit centura Clujului, proiectata de actualul sef al CNADNR, Porr, compania austriaca, Hidroconstructia, Spedition UMB, detinuta de omul de afaceri Umbrarescu, Pa&Co International, detinuta de omul de afaceri Costel Casuneanu, dar si favoritii contractelor publice, Strabag.
Oficialii CNADNR au anuntat ca au primit oferte pentru proiectarea şi construcţia autostrazii Transilvania, sector 3A, Cluj Vest (Gilau) – Mihaieşti, km 0+000 – km 25+500, tronsonul 3A1, km 0+000 – km 8+700 de la urmatoarele companii: Consorzio Stabile Alveare, Tirrena Scavi, Collini Lavori şi FCC Construccion şi noua consorţii (Selina SRL – Doprastav as – Sodi Constructii SRL, OHL ZS – Tel Drum, Pa&Co International – Hochtief Solution, Lena Engenharia e Construcoes – Apolodor Grup Construct – Via Design SRL – Arcadis Eurometudes, Copisa Constructora Pirenaica – Consinit SRL – Eurocerad International SRL, Azvi – Delta ACM 93, Porr Bau GmbH – Hidroconstrucţia – Studio Corona SRL, Spedition UMB – Tehnostrade şi Strabag SRL – Straco Grup SRL – Consitrans SRL – Drum Proiect SRL.

Un alt greu al constructiilor care a participat la licitatie este societatea Delta ACM 93, pe numele sau real Delta Antrepriza de Constructii si Montaj 93. Acestia au primit deja un contract de la CNADNR in scurtul mandat al lui Pop la sefia institutiei, desi este considerata drept apropriata PDL.  Un contract subsecvent la Acordul cadru 92/24950/02.06.2010 pentru intretinere multianuala pe Autostrada A1 Bucuresti Pitesti a fost acordat asocierii SC Straco Grup-SC Delta ACM 93 SRL-SC Romstrade. Contractul a fost semnat pe 12 iunie 2012. Societatea a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 407 milioane de lei, un profit de 49 de milioane de lei si 283 milioane de lei datorii. Societatea Delta ACM 93 este detinuta de Florea Diaconu, actionar majoritar, si Elena Diaconu. Societatea ar fi primit conform unui raport al Camerei de Conturi Dolj bani intr-un mod nejustificat de la Primaria Craiova in momentul cand aceasta era condusa de Antonie Solomon. Mai precis, valoarea lucrarilor primite in afara contractului s-ar ridica la cateva milioane de lei.
 
Cumparatorul de influenta vrea banul public

Pa&Co International, societatea detinuta de Costel Casuneanu, a avut afaceri de 258 de milioane de lei si un profit de 25 de milioane in anul 2011. Datoriile raportate de societate s-au ridicat anul trecut la 341 de milioane. Toate cifrele fiscale au crescut, daca cifra de afaceri a avut o crestere mai mult decat dubla fata de anul trecut, iar profitul a trecut de pe minus pe plus. Societatea este actionara unei alte societati, Drumuri si Poduri Gheorgheni, care a avut anul trecut rulaj de 1,3 milioane si profit de 290.000 de lei.
Administratorul societatii lui Casuneanu a mai avut inca o societate, Self Pur si Simplu din Bacau, firma care a intrat in faliment. O alta societate detinuta de acesta care este in intrerupere temporara de activitate este Dan Management. O a treia societate detinuta de acesta care nu are activitate este ADMED, cu sediul in Onesti. Firma nu a mai raportat activitatea din 2006.
Costel Casuneanu a fost condamnat in urma cu doua luni la patru ani de inchisoare pentru cumparare de influenta. Omul de afaceri a stat in arest preventiv intre 8 si 11 aprilie 2010. Tot in acest proces a fost condamnat la cinci ani de detentie cu executare senatorul social-democrat Catalin Voicu. Procurorii afirma ca, in perioada iulie – septembrie 2009, Catalin Voicu, "prevalandu-se de prerogativele ce deriva din calitatea sa de senator", ar fi primit de la Costel Caşuneanu, in doua tranşe, sumele de 250.000 de lei (echivalentul a 60.000 de euro) şi 200.000 de euro, in schimbul intervenţiei pe langa magistraţi din cadrul Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (Florin Costiniu, n.r.), in vederea adoptarii unei soluţii favorabile societaţii comerciale la care omul de afaceri era asociat. De asemenea, in luna august 2009, Voicu ar fi pretins şi primit de la Marius Locic suma de 119.000 de lei in schimbul promisiunii ca va interveni pe langa poliţişti pentru a-i determina sa propuna o soluţie favorabila intr-un dosar in care acesta era cercetat pentru fapte penale. Locic a primit o pedeapsa de 4 ani de detenţie cu executare pentru trafic de influenţa, in timp ce Costiniu a primit trei ani de inchisoare cu suspendarea executarii pedepsei, avand un termen de incercare de 6 ani.
Dorinel Umbrarescu nu este strain cu afacerile derulate in zona Clujului. Acesta a primit in 2008 un contract de reabilitare a drumurilor din judeţul Bihor pentru o perioada de 3 ani. Contractul a fost atribuit de catre Direcţia Regionala de Drumuri şi Poduri Cluj, care a acordat, in urma unei licitaţii, contracte in valoare de 374 milioane lei pentru intreţinerea pana in anul 2011 a drumurilor naţionale din judeţele Cluj, Bistriţa, Bihor, Baia Mare, Satu Mare, Alba şi Salaj.
Tirenna Scavi sunt italienii care au construit centura municipiului Clujul-Napoca. Centura a fost proiectata de firma lui Mircea Pop, seful CNADNR, respectiv DP Consult. Pretul centurii a crescut de la 64 de milioane de euro la 154 de milioane de euro.

Lucrarile la Autostrada Transilvania au inceput la finalul anului 2004, iar contractul initial semnat de guvernul condus de Adrian Nastase cu cei de la Bechtel prevedea constructia celor 415 km la pretul de 2,23 miliarde de euro. Contractul a fost atat de prost negociat incat nu se pot accesa fondurile europene pentru constructia autostrazii, iar banii varsati de statul roman in conturile americanilor de la Bechtel au depasit deja prevederile contractuale. A3 a fost initial gandita ca autostrada care va lega Brasovul de Vama Bors, iar ulterior a fost gandita ca autostrada care va lega Bucurestiul de granita cu Ungaria.
Daca anul acesta sau anul viitor trebuia finalizata toata Autostrada Transilvania, speranta clujenilor ar trebui sa fie acum ca in maxim doi ani sa poata circula pana in Mihaiesti pe A3…

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.