Avansul lent al lucrărilor pe străzile Iuliu Maniu și Bolyai Janos din Cluj-Napoca stârnește în continuare nemulțumiri în rândul clujenilor, iar ceea ce ar fi trebuit să fie o îmbunătățire vizibilă a infrastructurii a devenit o poveste fără sfârșit. Clujenii, care și-au pierdut răbdarea din cauza promisiunilor municipalității, se confruntă acum cu un haos întrerupt doar de puținele progrese înregistrate. Este ca și cum un balon de săpun s-ar fi spart în fața ochilor lor, lăsând în urmă doar resentimente. Hai să descoperim de ce aceste lucrări au dezamăgit atât de mult și cum clujenii își exprimă nemulțumirea față de situația actuală.
Echipa de jurnaliști de la Gazeta de Cluj s-a aventurat din nou pe teren, de data aceasta pentru a verifica stadiul lucrărilor de străzile Iuliu Maniu și Bolyai Janos.
În loc să vedem o transformare impresionantă a străzilor, am descoperit fragmente de beton puse fără profesionalism, plasate acolo doar pentru a înfățișa o mască de progres. Cei care umblă printre șantiere de luni bune se întreabă dacă vor putea beneficia de o infrastructură urbană adecvată chiar în buricul târgului.
Mai mult decât atât, în timp ce „navigam” printre aceste bucăți de beton am observat în continuare petice de pământ neacoperite, ceea ce dezvăluie o imagine inestetică a străzilor. În loc să se bucure de trotuare uniforme și bine întreținute, clujenii sunt nevoiți să facă față unei infrastructuri incomplete și dezordonate.
La o privire mai atentă am descoperit unele bucăți de beton crăpate sau defecte, iar în loc să ofere o suprafață solidă și uniformă, trotuarele par instabile, aceste fisuri putând să devină un pericol în următoarele luni, iar din nou constructorii își vor face prezența pentru a remedia problema.
Într-o încercare de a înțelege de ce lucrările avansează atât de încet și de ce calitatea finală a proiectului este atât de scăzută, clujenii se confruntă acum cu un alt mister – dacă dalele de beton au fost instalate corect. În loc să se îmbină perfect, acestea par a fi așezate în mod neglijent, formând spații și creând senzația că sub ele există o pungă cu apă mișcătoare.
Lucrările de pe străzile Iuliu Maniu și Bolyai Janos din Cluj-Napoca sunt departe de a fi finalizate într-un mod satisfăcător
Suntem obișnuiți să ne confruntăm cu peisaje urbane dezordonate, în care promisiunile de progres și îmbunătățire sunt mai mult pe hârtie.
Conform informațiilor oferite de Primărie, valoarea totală a proiectului pentru amenajarea zonei Kogălniceanu se ridică la 48.721.315 lei (echivalentul a aproximativ 10,3 milioane de euro), din care contribuția proprie a municipiului Cluj-Napoca este de 1.329.348 lei. În martie 2019, municipalitatea a depus proiectul „Lucrări de amenajare urbană strada Mihail Kogălniceanu, strada Universității și străzile adiacente” pentru a obține finanțare în cadrul Programului Operațional Regional. Zona vizată de proiect are o suprafață aproximativă de 26.000 de metri pătrați și include străzile Mihail Kogălniceanu, Universității, Emmanuel de Martonne, Bolyai Janos, Hermann Oberth, Kovacs Dezso, Gaal Gabor și strada Baba Novac între I.C. Brătianu și strada Avram Iancu. După finalizarea lucrărilor de modernizare, planul este de a crea 11 noi locuri de parcare, adăugându-se astfel la cele 134 de locuri existente în prezent, de a planta 240 de arbori, de a instala două stații de încărcare pentru mașini electrice și de a amenaja 90 de locuri de parcare pentru biciclete. Durata estimată de execuție a lucrărilor este de 20 de luni.
Un clujean care și-a luat din timpul său pentru a vorbi cu noi a precizat pentru Gazeta de Cluj că traversează zilnic străzile Iuliu Maniu și Bolyai Janos și este dezamăgit de ceea ce vede.
„Este o adevărată bătaie de joc să numești aceste lucrări ca fiind o îmbunătățire a infrastructurii. De fapt, se simte mai mult ca un salt în timp în perioada comunistă, cu dale de beton aruncate în grabă și nimic mai mult. În loc de progres, lucrările par să se fi împotmolit într-o veșnică fază de construcție. Dacă Primăria spune că lucrările sunt aproape gata, realitatea arată cu totul altfel”, a precizat clujeanul.
De asemenea, bărbatul a mai spus că nu înțelege de ce autoritățile se fac că uită complet să ducă la bun sfârșit lucrările, lăsând oamenii să se descurce pe propriul risc. Mai mult, clujeanul a precizat că dalele de beton instalate par să fie de o calitate îndoielnică.
„Acestea nu sunt drepte și perfect aliniate. Spațiile vizibile între dale și crăpăturile care încep să apară dau senzația de o lucrare de mântuială. Este o rușine și o lipsă de respect față de noi să ni se ofere astfel de lucrări de proastă calitate, care nu fac decât să strice aspectul orașului. Este timpul ca autoritățile să-și asume responsabilitatea și să ia măsuri urgente. Clujenii merită străzi bine întreținute, moderne, nu acest amestec haotic de moloz și bucăți de beton aruncate peste tot”, a conchis bărbatul care a vrut să-și păstreze anonimatul.
Cu toate acestea, în timp ce „navigam” pe străzi am dat peste o tânără studentă care, într-o notă mai optimistă, a precizat că lucrările arată destul de bine față de cum erau înainte. De asemenea, ea a mai menționat faptul că rezultatul final va fi pe măsură.
„Chiar dacă lucrările au fost încetinite și au întâmpinat diverse obstacole, este important să privim proiectul în ansamblul său și să ne concentrăm pe beneficiile pe termen lung pe care le va aduce. Dalele de beton deja instalate arată promițător și există o atenție evidentă pentru detalii, în ciuda unor eventuale imperfecțiuni temporare. Îmi păstrez încrederea că lucrările vor fi duse la bun sfârșit. Este important să fim răbdători și să oferim o șansă proiectului”, a conchis studenta.
Cu tot optimismul pe care îl avem, un lucru este sigur: răbdarea clujenilor a atins punctul culminant, iar aceștia nu mai sunt dispuși să accepte promisiunile goale din partea autorităților. Modernizarea străzilor este o prioritate pentru o comunitate în plină dezvoltare, iar investițiile în infrastructură nu ar trebui să fie neglijate.
Este timpul ca vorbele să fie însoțite de fapte concrete, în speranța ca, în câteva luni, Emil Boc să poată dansa alături de clujeni pe străzile care acum încă mai au nevoie de o mână de ajutor pentru a se apropia de standardele unui oraș de „cinci stele.”
Lucrare de tot cacatul facuta de muncitori de tot cacatul. Cred ca cei mai lenesi muncitori cate i am vazut in viata mea. Mare lucru daca din 8 ore lucreaza 2 si alea foarte prost. Cea mai de kakat firma posibila. Ma mir cum au castigat licitatia
Studenta era de fapt trimisa de Boc-Beton sa spuna minciuni.