Autoritățile locale din Cluj-Napoca pierd pe bandă rulantă procese cu ilegaliștii de parcă chiar ar vrea acest lucru. În fața nedreptăților, polițiștii locali sunt niște circari care jonglează cu legile după bunul plac.
Mizeria ascunsă sub preș nu se rezumă doar la terasele amplasate ilegal pe care nu le ridică autoritățile. Situația merge mai departe și punem lupa pe fiecare terasă în parte de pe străzile Virgil Fulicea și Georges Clemenceau, observând că gunoiul ascuns are și gândaci – printre terasele amplasate pe domeniu public nepermis se regăsește și un local fără autorizație de funcționare.
La începutul acestui an, Primăria Municipiului Cluj-Napoca a intrat în judecată cu proprietarii localului Klausen Pub, situat pe strada Virgil Fulicea pentru două nereguli găsite. Mai exact, patronii de la Klausen Pub nu au prezentat registrul unic de control și nici nu au autorizație de funcționare.
Iată cum se dovedește incompetența autorităților locale. Klausen Pub funcționează ilegal de opt luni chiar sub privirile polițiștilor locali și nu îi oprește nimeni pe patroni. Primăria Cluj-Napoca spune despre această situație ingrată faptul că nu poate fi închis localul cât timp procesul cu Klausen Pub încă este în curs. Justificarea Primăriei face notă discordantă de lege, care spune următoarele: „se sancţionează cu suspendarea activităţii comerciale până la data autorizării şi cu amendă”. Se bate apa în piuă și se dezbate o lege clară, iar autoritățile eșuează lamentabil să facă dreptate.
Mai mult, pe lângă faptul că Klausen Pub nu are autorizație de funcționare, și-a amplasat terasă ilegal, care ar fi trebuit ridicată în 7 zile conform HCL 210/2010, lucru care nu s-a întâmplat.
Așadar, localul nu numai că trebuie închis, dar este chiar menționat și invocat prin lege în proces. Polițiștii au cale liberă să le închidă ușile, dar se prefac că nu știu unde este cheia. Din tot acest bâlci, ilegaliștii își umplu conturile cu bani și o amendă pentru ei face cât o rolă de hârtie igienică, pe care o pasează zâmbind autorităților locale care se șterg la fund cu legea.
Concret, cifra de afaceri a localului Klausen Pub în anul 2021 este 3.286.778 de lei, iar profitul net este de 2.072.026 de lei. Profitul acesta include terasă amplasată ilegal pentru care nu au plătit chirie către Primăria Municipiului Cluj-Napoca, include lipsă de autorizație și este un simbol al nedreptății în fața proprietarilor de restaurante de pe strada imediat alăturată, care sunt curați la nivel de acte, autorizații și care au fost la licitație pentru a-și închiria loc de terasă.
Autoritățile locale nu fac absolut nimic concret pentru a-i proteja pe cei care respectă legea, mai exact pe proprietarii localurilor care din punct de vedere legal sunt imaculați. Ba mai mult, modul în care aceste ilegalități sunt ascunse de Primăria care se erijează eronat când vine vorba de nivelul său de competență, nu face decât să îi încurajeze pe cei care calcă legea în picioare să o facă în continuare.
În privința teraselor amplasate ilegal de pe străzile Virgil Fulicea și Georges Clemenceau, Primăria Cluj-Napoca se ascunde pe după deget atunci când vine vorba de a aplica măsuri și de a respecta legea. În primă instanță, autoritățile amendează terasele amplasate ilegal invocând o lege învechită, care nu se pretează la situație (legea nr. 50/1991). Primăria Municipiului Cluj-Napoca ajunge în judecată cu societățile comerciale amendate, dar pierde de fiecare dată pentru că la bază invocă legea greșită.
Bâlciul nu se termină aici, căci iată cum Primăria dă bani ilegaliștilor: pierde procese, iar apoi achită cheltuielile de judecată dând bani grei proprietarilor de terase amplasate ilegal în Cluj. Acest lucru s-a întâmplat în procesul dintre Primăria Municipiului Cluj-Napoca și proprietarii restaurantului Tortelli în 2021. Pentru terasele amplasate ilegal, patronii restaurantului Tortelli au fost amendați fiind invocată legea 50/1991, amendă care apoi a fost contestată ajungându-se în instanță. Legea care făcea referire la construcții nu s-a potrivit cu situația teraselor amplasate ilegal, practic neavând nicio legătură, iar autoritățile au pierdut procesul. Iată cum, la finalul procesului, terasa amplasată de proprietarii de la Tortelli în mod ilegal nu numai că încă funcționează și generează bani grei în conturile ilegaliștilor, dar Primăria Cluj-Napoca a și achitat suma de 2.975 de lei cheltuieli de judecată către aceștia.
Ignoranța este la ea acasă și prinsă de mâinile polițiștilor locali ca o verighetă, căci legile sunt aplicate eronat și când cerem explicații, reprezentanții Primăriei se fac că plouă. În urma unei solicitări făcute către Primăria Cluj-Napoca, aceasta ne-a demonstrat că este incapabilă să argumenteze just de ce știe de ilegalitățile care se întâmplă, dar nu ia măsurile potrivite. La întrebarea: „Câte amenzi au fost aplicate societăților comerciale care au terase amplasate ilegal pe străzile Virgil Fulicea și Georges Clemenceau?” , răspunsul dat care a venit în urma insistențelor noastre a fost că în decursul acestui an s-a aplicat un total de 12 sancțiuni.
Un scurt calcul matematic demonstrează cum nici toate amenzile adunate în decursul acestui an pentru cele patru terase amplasate ilegal de pe străzile menționate nu echivalează o lună de chirie plătită de restaurantul Casa Veche, situat chiar pe strada alăturată. Mai mult decât atât, nedreptatea nu se oprește aici pentru că în completarea răspunsului la solicitarea trimisă către Primăria Cluj-Napoca, ni se spune „Menționăm faptul că toate terasele aflate în cauză sunt amplasate în zone care permit amplasarea teraselor sezoniere”.
Așadar, la final de zi când se trage linia pentru concluzii, avem două întrebări la care Primăria Cluj-Napoca nu numai că evită să răspundă, dar amuțește ca și cum în fața ilegaliștilor toată lumea tace: Dacă este așa cum spune Primăria Muncipiului Cluj-Napoca și zonele permit amplasarea de terase, de ce nu a scos la licitație zone speciale pe străzile Virgil Fulicea și Georges Clemenceau? Și dacă a considerat că nu este potrivit actul de a scoate la licitație zone pentru străzile mai sus menționate, pentru că zona pietonală nu permite acest lucru, de ce terasele nu sunt ridicate?
La întrebările acestea, Primăria Cluj-Napoca ne dovedește cum se contrazice și joacă alba neagră când vine vorba de dat explicații. Ne spune că pentru situația teraselor amplasate ilegal pentru cele două străzi, este viabilă Hotărârea Consiliului Local 210/2010.
Iată ce spune articolul 8 din HCL 210/2010:
„Obiectele de mobilier comercial stradal, care se află pe locații neaprobate de Comisia tehnică de urbanism şi de amenajare a teritoriului sau care aparțin altui comerciant decât adjudecatarul licitației ori care nu respectă modelul aprobat sau prevăzut în caietul de sarcini al licitației, vor fi îndepărtate de proprietarii acestora în termen de maxim 7 zile de la primirea somației, pe propria cheltuială sau, în caz de refuz, eliberarea amplasamentului va fi realizată de către RADP, cu recuperarea cheltuielilor aferente de la proprietarul mobilierului de comerț stradal” .
Tot în același document se regăsește și articolul 9 care spune că pot fi eliberate contracte de închiriere sezonieră, facând excepție de la procedura de licitație cu strigare cei care îndeplinesc mai multe condiții printre care: „să facă dovada deținerii unui spațiu comercial cu destinație de alimentație publică la o distanță de maxim 20 m; spațiul comercial va deține acord de funcționare şi grup social propriu;”. Pe strada Virgil Fulicea sunt localuri care nu se încadrează la această cerință și a căror terase ar trebui ridicate, cum este de exemplu Klausen Pub.
Autoritățile și ilegaliștii prestează un teatru bine pus la punct, imitând jocul de-a șoarecele și pisica, iar la final de zi dau mâna amical, fiecare câștigându-și partea. Conform hotărârii, terasele amplasate ilegal trebuie ridicate în termen de maxim 7 zile, dar din anul 2020 și până în prezent autoritățile nu fac altceva decât să dea amenzi.
Cand esti sagetica lui Kelemen Hunor, faci ce vrei! Inclusiv poti mictiona pe toti si pe legi.