Primarul Emil Boc, alături de viceprimarii Horvath Anna şi Gheorghe Şurubaru, a anunţat lista de obiective pentru anul 2014 ale Primăriei Cluj-Napoca. Printre acestea se numără mai multe proiecte care trebuiau să fie finalizate încă de anul trecut, sau chiar din 2012.

 

În primul rând, susţine edilul, reprezentanţii instituţiei îşi propun să menţină taxele şi impozitele la nivelul celor din 2013, inclusiv cele legate de parcări. Apoi, finalizarea Sălii Polivalente a devenit o prioritate, contractul fiind semnat pe 30 decembrie, iar după ce se va da ordinul de începere a lucrărilor, termenul dat firmei câştigătoare este de 8 luni. Totodată, la darea în folosinţă a Sălii Polivalente va fi gata şi un parking de 445 de locuri.

Finanţarea investiţiei se realizează integral cu fonduri publice locale, o parte fiind asigurată din creditul de investiţii contractat de instituţie de la CEC Bank. Contractul a fost câştigat pentru a treia oară de CON-A, asociată cu Nisal şi InterSport, cu oferta de  34.914.326,57 lei fără TVA, la care se adaugă cheltuieli ”diverse şi neprevăzute” în sumă de 1.640.973,34 lei fără TVA.

Sala Polivalentă, deşi nu a obţinut finanţarea dorită de la Compania Naţională de Investiţii, trebuia să fie inaugurat în plin an electoral, 2012. Primăria municipiului Cluj-Napoca a desemnat în luna noiembrie 2010 câştigătorul contractului de proiectare şi execuţie, societatea CON – A, cu oferta de 50.926.063,83 lei fără TVA şi 36 luni calendaristice termen de execuţie. Lucrările la Sala Polivalentă au fost ulterior sistate în martie 2011, după ce sentinţa Tribunalului Cluj în cazul contestaţiei ACI Cluj a fost favorabilă celei din urmă, conservarea, realizată tot de CON-A, a constat în jur de 5 milioane de lei, iar licitaţia a fost reluată la finele anului trecut.

 

Ticketing şi bike-sharing cu întârziere

 

În ceea ce priveşte transportul în comun, edilul a anunţat că vor fi achiziţionate 50 de noi autobuze, din care RATUC va cumpăra 10 din banii strânşi din taxa specială, costul suportat de Primărie fiind de 60 de milioane de lei. Vor fi menţinute gratuităţile pentru transportul în comun pentru pensionari, elevi şi studenţi, iar sistemul de ticketing electronic ar trebui să fie gata tot anul acesta. Pentru că proiectul european pentru acest sistem acoperă doar achiziţionarea unui validator, Primăria va suporta cumpărarea a încă două pentru fiecare autobuz.

Clujenii vor putea cumpăra bilete care rămân valabile pe toate liniile în perioada de timp aleasă. Proiectul are o valoare totală de 39,967 milioane lei (aprox. 9.5 mil euro), din care 27,567 milioane lei suma nerambursabilă solicitată.
În 2013, lista de obiective a lui Emil Boc era destul de similară celei de acum. Aceasta cuprindea implementarea sistemului modern de ticketing, creşterea cu 400 a numărului de locuri în grădiniţe şi creşe, precum şi elaborarea strategiei de dezvoltare a municipiului pentru anii 2014-2020.

Sistemul de bike sharing, care trebuia să fie gata în 2013, este în lucru, şi ar putea fi finalizat anul acesta. Primăria Cluj vrea să cheltuiască circa 15 milioane lei (3,5 milioane de euro) pentru amenajarea a 14,5 km de piste pentru biciclişti, construirea a 50 de staţii de închiriere şi achiziţionarea a 540 de biciclete, potrivit site-ului de licitaţii publice. Din cele 17 milioane de lei alocate pentru acest proiect, 13 milioane de lei sunt bani europeni. Clujul are în prezent circa 40 km de piste pentru biciclete.

 

Parking cu insolvenţă

 

În ceea ce priveşte infrastructura, administraţia locală se pregăteşte pentru un an plin. Se doreşte demararea lucrărilor de modernizare a principalelor artere de intrare în oraş – Calea Turzii, Calea Baciului şi strada Traian Vuia. Numai în cazul primei dintre acestea, costurile se ridică la peste 4 milioane de euro, bani care vor fi suportaţi din creditul contractat de municipalitate. De asemenea, va începe proiectul finanţat din bani europeni de modernizare a tramei stradale, astfel că toate străzile pe care circulă tramvaiul vor fi asfaltate, fiind în sfârşit rezolvată şi problema transportului spre platforma Emerson. Proiectul pentru ”Cluj-oraşul comoară” continuă pe partea de infrastructură rutieră, iar străzile Avram Iancu, Memorandumului, Moţilor şi Brătianu vor fi şi ele modernizate. Intră în lucrări şi podurile Garibaldi şi Traian, iar viceprimarul Gheorghe Şurubaru a anunţat că podul peste Nadăş de lângă Carbochim va fi modernizat exclusiv pentru pietoni şi biciclete după ce un nou pod, cu două benzi, va fi construit în zonă.

Parkingurile de pe Mehedinţi şi Parâng sunt, de asemenea, pe lista de obiective a primarului, dar în cazul celui dintâi există probleme legate de insolvenţa firmei contractate. Parkingul de la intersecţia străzilor Negoiu – Mehedinţi va fi dat în folosinţă, cel mai probabil, abia după mai bine de trei ani de la demararea procedurilor pentru realizarea acestuia. În această toamnă, lucrările la noul parking de cartier din Mănăştur au început, la doi ani după aprobarea indicatorilor tehnico-economici, din cauza unor cabluri electrice îngropate în subteran. Constructorul acestui parking, Construdava, a intrat în insolvenţă, dar primarul se arată optimist că problema se poate rezolva în timp util.

 

Listă lungă de obiective

 

Primăria anunţă că va menţine acordarea în totalitate a facilităţilor fiscale pentru companiile din parcurile industriale şi pentru clădirile verzi construite în oraş.

Administraţia locală mai doreşte unificarea şi modernizarea pasajelor de la gară, finalizarea sălii de sport de la liceul George Coşbuc, suplimentarea cu peste 400 a locurilor din creşe şi grădiniţe şi acordarea în continuare a burselor pentru elevi.

Nu în ultimul rând, vor fi demarate lucrări pentru reabilitarea termică a 40 de blocuri de locuinţe şi pentru refaţadizarea clădirilor din centru. Edilul a subliniat că instituţia pe care o conduce va finaliza mai multe proiecte multianuale, şi va susţine demersurile pentru Cluj Capitală Europeană a Tineretului 2015, Cluj Capitală Culturală Europeană 2020 şi activităţile culturale desfăşurate de ONG-uri.

 

Diana Gabor

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.