Institutul Național de Metrologie nu poate verifica contoarele care măsoară cantitatea de alcool produsă în fabrici. Producătorii autohtoni de alcool din România sunt nevoiți să meargă în străinătate și să deconteze sume colosale pentru a efectua verificarea periodică metrologică a contoarelor cu tambur pentru alcool. Mai mult decât atât, din cauza lipsei de laboratoare acreditate care să realizeze astfel de verificări, în România autoritățile nu pot afla dacă proprietarii efectuează sau nu evaziune fiscală. Activitatea fabricilor de alcool poate fi blocată pe o perioadă de ani de zile în timp ce dosarele sunt în lucru, dacă se ivește vreo sesizare sau un control asupra contoarelor, deoarece acestea nu pot fi expertizate în România. 

Oricine dorește să devină producător de alcool în România, trebuie să ia în calcul costurile imense care ajung la sute de mii de euro, dar mai mult decât atât, birocrația cărora vor fi supuși în momentul în care este necesară obținerea avizelor periodice a contoarelor care măsoară cantitatea de alcool produsă. Până acum câțiva ani, producătorii de alcool puteau obține aceste avize și în România, atunci când Institutul actual permitea efectuarea acestor verificări și în cadrul direcțiilor regionale. 

Nu avem autorități specializate în România 

În consecință, actualmente institutul Național de Metrologie nu poate verifica contoarele care măsoară cantitatea de alcool produsă în fabricile de alcool. Toți producătorii din România trebuie să caute soluții la laboratoarele din străinătate dacă doresc să efectueze verificarea metrologică a contoarelor cu tambur pentru alcool. Mai mult decât atât, din cauza lipsei de laboratoare acreditate care să efectueze astfel de teste, în România nu se poate verifica de către autorități dacă proprietarii au efectuat sau nu evaziune fiscală. 
Orice fabrică de alcool din România, trebuie să treacă printr-un proces complex în momentul inițierii producției sau verificărilor ulterioare, avizul de metrologie reprezintă un document obligatoriu. Cu toate acestea, avizele se pot lua de oriunde din spațiul European având în vedere că țara noastră se află în Uniunea Europeană. Prin urmare, orice român care deține o fabrică de alcool este nevoit să meargă în străinătate și să plătească mii de euro în favoarea țărilor precum Ungaria, Slovacia sau Polonia pentru avizul de metrologie. 

Nu se poate verifica evaziunea fiscală

Mai grav este că procurorii sau organele de verificare competente nu au la dispoziție mii de euro și nici capacitatea de a trimite în afara țării contoarele, către verificare. Dosarele de cercetare pentru infracțiunile de evaziune fiscală, rămân blocate luni sau chiar ani de zile prin sertarele autorităților. Problema este că după confiscarea contoarelor, fabricii i se întrerupe activitatea până la finalizarea anchetei. Statul român este cel care pierde, nu doar că nu este capabil să ofere aceste servicii, care nu sunt ieftine, dar se pierd contribuții colosale la bugetul de stat pe care producătorii de alcool le varsă lună de lună. 
Cazuri de genul acesta sunt numeroase în România, unde fabrici de alcool și-au întrerupt activitatea timp de câțiva ani de zile din cauză că propriile contoare au fost trimise către expertiză, dar nimeni nu deține această competență. Prin urmare creându-se un haos și în cazul celor care efectuează evaziune fiscală, aceștia nu pot fi trași la răspundere dar nici statul nu își poate recupera prejudiciul în timp. 

Nu există suficient alcool în România 

În urma unei solicitări efectuate de către o sursă Gazeta de Cluj, cu privire la verificarea metrologică contoarelor cu tambur pentru alcool, INM-ul, responsabilul național în acest sens, a răspuns următoarele: „Verificarea metrologică a acestor contoare se efectuează conform procedurii de verificare metrologică „Contoare cu tambur pentru alcool și dispozitivele lor complementare” care documentează atât cerințele cât și metodele de verificare aplicabile. Verificarea metrologică a acestor contoare se efectuează cu alcool. Întrucât INM nu deține o instalație etalon pentru verificarea cu alcool a acestor contoare, s-a comunicat reprezentantului care a depus contoarele, faptul că la INM se pot face numai determinări cu apă. Astfel de verificări cu apă, față de alcool asupra contoarelor cu tambur, generează erori.
 În concluzie INM este în imposibilitatea de a efectua verificarea metrologică a acestor contoare, în condițiile reglementărilor metrologice în vigoare”.

Prevederile legale de funcționare a fabricilor de alcool 

Verificarea contoarelor care măsoară cantitatea de alcool produsă în fabricile de alcool este reglementată prin ordinul nr. 322 din 29 noiembrie 2005. Acesta stabilește următoarele: Pentru a putea fi introduse pe piaţa, puse în funcţiune sau utilizate, sistemele de măsurare prevăzute, trebuie să îndeplinească atât cerinţele metrologice şi tehnice din prezenta norma, cât şi cele aplicabile, prevăzute în norma de metrologie legală.

După cum se vede, birocrația nu a murit în România. 

Acesta este un caz clar de incompetență tipic romanească unde statul nu descurcă, ci încurcă contribuabilul. Din cauza diverselor proceduri legale de birocrație pe care le pretinde, Statul nu își protejeaza investitorii și producătorii, ba mai mult chiar îi blochează. Cu toate acestea, chiar dacă producătorii nu pot beneficia de acest serviciu din partea autorităților românești, cel mai grav este că în momentul în care se ivește o sesizare, activitatea fabricii ar putea fi blocată timp de luni sau ani de zile, iar munca oamenilor angajați în acea instituție, atârnând pe un fir de ață. 

Situație similară și în cazul analizelor dezinfectanțiilor

România nu are niciun laborator în subordinea Ministerului Sănătății sau al Institutului de Sănătate Publică (INSP) care să poată verifica produsele de dezinfectare folosite în spitale. În 2016, directorul general al INSP declara că nu a verificat niciodată asta pentru că nu a avut nevoie de un astfel de laborator, susținând că a respectat legea. Într-adevăr, legislația nu obligă nicio autoritate să verifice compoziția biocidelor folosite în spitale, acestea fiind avizate în momentul în care sunt introduce pe piață în baza unui regulament din anul 2012 al Parlamentului European și al Consiliului.

Fostul ministru al Sănătății, Patriciu Achimaș, a declarat că până la sfârșitul anului 2016 vor fi două laboratoare acreditate care să facă testările și că procedura este una complexă care durează. Potrivit unor surse, cineva care ar dori să înființeze un laborator care să testeze produse biocide nu are nevoie de nicio autorizație de la Ministerul Sănătății, ci are nevoie de oameni calificați pe segmentul de specialitate și de echipamente. Chiar și așa, în România nu sunt astfel de laboratoare pentru că dacă legea nu obliga, nimeni nu verifica compoziția dezinfectanților.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.