Anul trecut, sindicaliștii de la Aeroportul Cluj, dar și conducerea administrației județene, au depus plangeri impotriva Consiliului Județean Mureș pentru ca acorda subvenții pentru zborurile de pe aeroportul din județul vecin. Drept urmare a acestei practici de concurența neloiala, compania Wizz Air și-a mutat mai multe zboruri din Cluj, beneficiind de tarife preferențiale.
Tribunalul Cluj obliga Asociația Județeana de Turism Mureș sa faca publica contractele și parteneriatele incheiate in perioada 2010-2011, ca urmare a reclamației facute de Sindicatul Aeroportului Cluj, care s-a plans instanței ca cei de la Aeroportul Mureș au oferit subvenții in valoare totala de 100.000 de euro companiei aeriene Wizz Air. Ca urmare a tarifelor preferențiale de la Mureș, compania și-a retras zborurile de la Cluj pe trei rute.
100.000 de euro din bani publici
In adresa lor, membrii Sindicatului Aeroportului Cluj, arata ca la 2 martie 2011, presedinta CJ Mures, Lokodi Edita Emoke, anunta ca in vederea promovarii judetului Mures, urmeaza sa aloce prin Agentia Judeteana de Turism Mures aproape 100.000 de euro pentru compania Wizz Air, cu scopul de a o stimula sa infiinteze o baza de operare la Targu Mures. In urma acordului, compania low-cost a deschis baza de operare pe Aeroportul Transilvania din Targu Mures incepand cu luna aprilie 2011.
”Mentionam ca Asociatia Judeteana de Turism Mures a refuzat in mod repetat sa faca publice contractele incheiate in perioada 2010-2011, motivand ca pentru aceasta asociatie nu se aplica legislatia privind accesul la informatiile de interes public. Or, atat timp cat Presedintele Consiliului Judetean Mures era si presedintele Asociatiei Judetene de Turism Mures si finantarea Agentiei Judetene de Turism Mures s-a realizat in majoritate din banii publici, instanta de judecata a considerat ca aceasta asociatie trebuie sa raspunda legat de contractele si finantarile facute”, se arata intr-un comunicat de presa remis de Sindicatul Aeroportului Cluj.
Wizz Air a renunțat astfel la cateva curse de pe Aeroportul Cluj, pe care l-a acuzat ca vrea sa impuna taxe marite, și le-a mutat la Targu-Mureș, unde putea sa ofere prețuri mai mici fara costuri suplimentare, beneficiind de subvenții din bani publici. Destinatiile Weeze-Dusseldorf, Roma Fiumicino si Dortmund s-au mutat la aeroportul vecin. ”In conditiile unui mediu concurential dur, in care de multe ori se incalca regulile de competitie, actiunea noastra si castigul in instanta a adus un prim beneficiu angajatilor Aeroportului Cluj-Napoca si in egala masura a urmarit deservirea cetatenilor din judetul Cluj”, se mai arata in comunicatul semnat de Sindicatul Aeroportului Cluj.
”Actuala conducere este incompetenta”
Gazeta de Cluj l-a contactat pe fostul președinte al Consiliului Județean, Alin Tișe, care a inițiat acțiunile in instanța impotriva Aerportului Mureș. ”Este o decizie corecta, noi am vrut sa aparam interesele clujenilor cand am deschis acest proces, pentru ca nu este corect ca un aeroport sa faca concurența neloiala, iar clujenii sa plateasca un bilet normal și alții sa beneficieze de tarife subvenționate in mod ilegal.
Cred ca aceasta sentința este o confirmare a ceea ce a spus atunci cand am luat inițiativa, și anume ca aeroporul din Mureș atingea interesele noastre ca județ și ca masura lor nu era legala. Ma bucur ca un demers din timpul administrației conduse de mine a fost dus la bun sfarșit, pentru ca o mare parte din proiecte sunt oprite de actuala conducere, care este absolut incompetenta”, a declarat Alin Tișe pentru Gazeta de Cluj.
Președintele Consiliului Județean (CJ) Cluj, Alin Tișe, a anunțat anul trecut ca autoritațile județene și sindicatele din Aeroportul Internațional Cluj-Napoca vor sesiza atat Consiliul Concurenței, cat și Comisia Europeana cu privire la concurența neloiala practicata de Consiliul Județean Mureș, subvenționand activitatea aeroportului din Targu-Mureș.
Cum era finanțat aeroportul Mureș
„CJ Mureș subvenționeaza și aloca direct bani pentru activitatea Aeroportului «Transilvania» Targu-Mureș și face concurența neloiala celorlalte aeroporturi din regiune. Acest lucru contravine legislației europene și romanești. Exista hotarari ale CJ Mureș de alocare de fonduri pentru activitatea aeroportului, care vor fi atacate in contencios administrativ. Este concurența neloiala, pentru ca in urma alocarilor de fonduri de la CJ aeroportul din Targu-Mureș poate practica tarife aproape de zero și atrage companii aeriene, astfel incat elimina concurența din celelalte aeroporturi ale regiunii, cum sunt cele din Cluj-Napoca și Sibiu”, a explicat Alin Tișe.
„Doar o anumita categorie de investiții, ce țin de dezvoltarea aeroporturilor, pot fi susținute de catre administrațiile județene sub a caror autoritate se afla aceste obiective. Cheltuielile ce țin de partea de funcționare a aeroporturilor sunt considerate ajutoare de stat, iar legea interzice sa acorzi astfel de ajutoare. Este ca și cum noi am finanța aeroportul pentru ca acesta, la randul sau, sa ofere facilitați unor companii aeriene private”, a declarat fostul președinte al CJ. Astfel, toate hotararile aprobate de catre membrii Consiliului Județean Mureș prin care au fost alocate fonduri Aeroportului Targu-Mureș au fost atacate in contencios administrativ.
Diana Gabor