Primarul comunei Jucu, Valentin Dorel Pojar, a acordat un interviu ziarului Gazeta de Cluj în care a vorbit despre ce presupune funcția de primar, proiectele în desfășurare în comuna Jucu, fonduri Europene dar și despre cum a acționat primăria în pandemia de COVID-19.

Reporter: Ce înseamnă pentru Dumneavoastră funcția de primar?

Valentin Dorel Pojar: Eu sunt inginer de profesie și mi-am început activitatea, după absolvirea facultății, într-o mare uzina din Brașov, întreprindere care la acea vreme avea circa 20.000 de salariați, unde am putut sa vad cat de importantă este buna organizare în funcționarea unei comunități. Se mai spune ca primarul este intaiul gospodar al localitatii. Mi-am dorit intotdeauna sa fiu printre fruntașii comunei și consider ca aceasta dorinta este firească într-o societate democratică, deschisa competiției. Familia mea are rădăcini adânci în cadrul comunității și mi se pare normal ca primarul să-și aibă originea aici. În alta ordine de idei, trebuie sa spun ca sunt un om politic și ca am activat ceva timp din viața pe acest taram. Lasand deoparte clișee, care astăzi sunt la moda, precum cel care atribuie clasei politice toate relele din lume, trebuie sa recunoastem ca viața socială nu poate functiona fara politică. Ca sa sintetizez un raspuns la intrebarea dumneavoastra, va spun ca primarul reprezinta un produs politic al comunitatii sale, asumat prin votul democratic al unei majorități. Așadar mă consider a fi în serviciul concetățenilor mei și mă mândresc cu încrederea care mi-au acordat-o, iar grija mea zilnică este sa caut solutii la toate problemele ridicate de către aceștia.

Reporter: Ce probleme ați identificat în momentul în care ați preluat funcția?

V.D.P: Sa fiu sincer, in primul rand am fost într-un fel surprins de reticența cu care am fost intampinat de funcționari din aparatul de specialitate al primarului, dar mai ales m-a frapat lipsa asumării responsabilității de către unii dintre aceștia, pe domeniile în care aveau competente. Mi-am dat seama repede ca fostul primar a vrut sa fie persoana care se pricepe cel mai bine la toate, el fiind cel care oferă soluții la orice chestiune, inhiband în acest fel spiritul de inițiativă al celor care sunt la baza administrației publice locale, adică al celor care ar fi trebuit sa fie colaboratorii lui cei mai apropiati, în care trebuia sa investeasca încrederea sa. Cred ca am reușit, recunosc într-un timp nu prea scurt, sa redau celor competenți increderea-n sine, să încurajeze implicarea acestora în proiecte și în actul administrativ. Un primar depinde în cea mai mare masura de calificarea și componentele aparatului sau de specialitate, de modul articulat în care colaborează cei care îl compun și mai ales de deschiderea și transparența acestora în comunicarea cu cetățeanul.

Reporter: Ce aţi reuşit să realizaţi ca şi primar în primul mandat?

V.D.P: Destul de multe, mai cu seama în ultimii doi ani, dar niciodata indeajuns pentru a fi multumit eu însumi, darămite toata lumea! Orice buget în lumea asta are niște limite și oricate necesități ai identifica, trebuie sa stabilești niște priorități pentru a te încadra în limitele impuse de existența resurselor. Trebuie sa spun ca am abordat dintr-o alta perspectiva prioritățile comunei noastre, directionand cea mai mare parte a resurselor financiare pentru dezvoltare, în mod special pentru infrastructura edilitara, respectiv drumuri, canalizare, apă și iluminat public, dar și pentru locuințe. Și-n același timp am insistat pentru obținerea de fonduri nerambursabile, necesare finanțării acestor obiective de investiții. În primul rand am dat în functiune o rețea de canalizare în localitățile Jucu de Mijloc, Jucu Herghelie și o parte din Jucu de Sus, a cărei construcție trena de 10 ani, deși era vorba numai despre o conducta principala si 5 statii de pompare, fără racorduri și bransamente la gospodăriile populatiei. Imediat după darea in functiune a rețelei am racordat urgent la aceasta 6 blocuri de locuințe sociale cu 54 de apartamente din localitatea Jucu Herghelie, care nu mai dispuneau de canalizare funcțională de peste 15 ani. E greu de descris în ce condiții trăiau familiile din acele locuințe.
Am reușit sa schimbăm aspectul zonei blocurilor sociale din Jucu Herghelie, considerată și tratată ca atare mult timp ca zona marginala, saraca și mizeră a comunei noastre. Am reabilitat cele 6 blocuri de locuințe sociale prin inlocuirea tamplariei cu termopane, izolarea termica, repararea capitala a sarpantelor. inlocuirea invelitorile din tigle vechi si deteriorate cu invelitori din tabla si s-a efectuat salubrizarea subsolurilor. Am realizat racorduri si bransamente la reteaua de canalizare data în functiune, pentru gospodăriile populației și firmele aflate pe raza localităților Jucu de Mijloc, Juc-herghelie și Jucu de Sus Duvana. Au fost asfaltate drumuri comunale și străzi în lungime de 14 km. Am modernizat și eficientizat întreg iluminatul public din comuna prin schimbarea lampilor energofage cu lampi pe leduri și am realizat iluminatul public stradal la DN 1C pe o lungime de cca 6 km. Constatand ca întrece posibilitatile noastre, am refacut proiectul inițial al stadionului din localitatea Jucu de Sus, astfel incat sa corespundă cerințelor si necesităților actuale și de viitor ale comunității. Am pornit de la ideea ca baza materiala creata din resursele comunei trebuie sa serveasca comunitatea, activitatea sportiva din comuna. La aceasta data este finlizata baza sportiva din Jucu de Sus, fiind dotata cu tribune, vestiare, sala de forta și nocturna. Au fost de asemenea realizate 7 mini terenuri cu covor sintetic. Am finalizat modernizarea și dotarea căminului cultural în localitatea Jucu de Mijloc.  A fost reparat capital acoperisul blocului de locuințe cu 8 apartamente din localitatea Jucu de Sus, a fost izolat termic și s-a inlocuit tamplaria acestuia. Au fost realizate 8 locuințe prin mansardarea clădirii în care se afla cabinetele medicilor de familie din loc. Jucu de Sus. Am finalizat construirea unei capele mortuare în localitatea Jucu de Mijloc. Au fost efectuate lucrări de extindere, modernizare și dotare a căminului cultural din localitatea Gadalin, precum și lucrări de reabilitare a unei cladiri din aceasta localitate destinata infiintarii unui centru de zi pentru persoane varstnice. Sunt în faza de finalizare construirea căminului cultural din localitatea Visea și a terenului de sport din aceasta localitate. În fiecare an am realizat extinderi de utilitati, apa, canalizare și iluminat public pe străzile cu construcții noi.

Reporter: Care sunt proiectele de care sunteți cel mai mandru?

V.D.P: Sunt mandru de toate proiectele în care, împreună cu colegii mei și cu consilierii locali, ne-am implicat pentru realizarea și ducerea lor la bun sfarsit, indiferent ca acestea au fost din cele preluate de la fosta administrație în stadiu de studiu de fezabilitate, fie din cele inițiate în acest mandat.

Reporter: Ce proiecte de dezvoltare urbanistică ați finalizat anul acesta în Jucu?

V.D.P: Este in curs de finalizare actualizarea Planului de Urbanism General al Comunei Jucu, document care va reglementa dezvoltarea comunei noastre pentru următorii 10 ani în domeniul amenajarii teritoriului și construcțiilor. Este un document extrem de important, pe care sper să-l putem supune aprobării Consiliului local pană la sfarsitul acestui an. În urma depunerii unei documentații consistente, Comuna Jucu a fost inscrisa în lista localităților turistice de importanță locală, ca urmare a aprobării atestării unor localități ca stațiuni turistice prin HG nr.377/2020. De-a lungul timpului s-a tot vorbit despre apele sarate de la Jucu, despre nămolul sapropelic de aici și valoarea lor curativa, iar oamenii care merg la micul lac puțin amenajat din Jucu de Sus laudă efectele benefice ale bailor pe care, din proprie initiativa si numai în baza recomandărilor făcute de cunoscuți, le-au urmat aici. Desigur nu numai acestea constituie argumente pentru care comuna noastra are potential turistic. Situată în valea Someșului Mic, localitatea are un relief variat, suprafete intinse de pădure, vestigii istorice precum castelul Teleki, casa de vanatoare a acestuia, necropola de la Gadalin din Dealul Crucii, situl arheologic de la Staniste etc. Jucu are o istorie seculara, se mandreste cu prima scoala cateasca din Transilvania, atestată in anul 1332 in satul Jucu Nobil (actualul Jucu de Mijloc), reședință a nobilului Suky, considerat întemeietorul acestei localitati. Dar si cu faptul ca aici s-a nascut carturarul pasoptist si creator de scoala romaneasca George Barițiu. Am luat cum se spune, firul de la capăt si am pornit acest demers de recunoaștere a potențialului turistic, care ne va da posibilitatea accesarii de fonduri nerambursabile pentru dezvoltarea infrastructurii specifice. In același timp investitorii privați vor avea posibilitatea depunerii de proiecte in vederea finanțării unor obiective de interes turistic.

Reporter: Ce alte proiecte sau lucrări are în desfășurare Primăria Jucu în momentul de față și care sunt planurile pentru viitor?

V.D.P: La aceasta data Comuna Jucu este un șantier. Sunt in lucru, in diverse stadii de execuție următoarele obiective:Canalizarea menajera in loc. Jucu de Sus – obiectiv finantat din fonduri europene; Canalizare menajera in catun Molitura – Deasupra Morii, comuna Jucu – obiectiv finanțat prin PNDL;Canalizare menajera a localitatilor Gadalin si Visea, comuna Jucu – obiectiv finantat din fonduri proprii; Extindere rețea canalizare la DN1C Jucu de Mijloc si Jucu Herghelie – obiectiv finantat din fonduri proprii;Modernizare străzi si drum comunal DC 40 si înființare pod peste raul Somes în comuna Jucu – obiectiv finantat din fonduri europene; Asfaltare străzi si drumuri comunale – etapa I – în lungime de cca 8 km – obiectiv finanțat din fonduri proprii;  Platformă de depozitare şi gospodărire a gunoiului de grajd în comuna Jucu – obiectiv finanțat prin Unitatea de Management al Proiectului din cadrul Ministerului Mediului; Capela mortuara in localitatea Jucu Herghelie – obiectiv finanțat din fonduri proprii; Capela mortuara in localitatea Gadalin – obiectiv finanțat din fonduri proprii; Amenajari exterioare si amplasare echipamente fitness in aer liber in parcul ,,George Barițiu” – obiectiv finanțat din fonduri nerambursabile prin GAL; Dotari WI-FI pentru acces gratuit la internet – obiectiv finanțat din fonduri nerambursabile.
În ce privește planurile de viitor va pot spune ca avem proiecte care stau sa fie demarate, iar unele așteaptă finanțare fiind depuse cereri la instituții competente. De curand am semnat, la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării si Administrației, contractul de finanțare pentru construirea unui bloc de locuințe sociale cu 24 apartamente in localitatea Jucu Herghelie, este semnat contractul de execuție, iar lucrările vor începe la începutul lunii iulie anul acesta. Vom demara in aceste zile construirea capelei mortuare in localitatea Visea – finanțată din fonduri proprii. Avem depuse cereri de finanțare pentru: Un bloc ANL cu 20 apartamente in localitatea Jucu Herghelie, pentru care s-a predat amplasamentul celor de la ANL si este in lucru Studiul de fezabilitate; Asfaltare străzi și drumuri comunale – etapa II – in lungime de cca 11,5 km.  Avem elaborate studii de fezabilitate pentru următoarele proiecte: Gradinita cu orar prelungit si cresa in localitatea Jucu Herghelie – obiectiv pentru care ne-au fost solicitate toate clarificările si la aceasta data așteptam sa semnam contractul cu ADR Nord-Vest; Amenajarea centrelor civice ale localităților comunei

Reporter: Ce fonduri europene ați atras anul acesta în comuna Jucu?

V.D.P: Încercăm sa accesam fonduri nerambursabile pentru finanțarea lucrărilor de canalizare menajera a localitatilor Gadalin si Visea, obiectiv demarat cu finanțare din fonduri proprii. Sperăm de asemenea sa semnam cat de curand contractul de finanțare pentru gradinita cu orar prelungit si cresa din Jucu Herghelie.

Reporter: Cate cazuri de COVID-19 s-au înregistrat până astăzi în Jucu?

V.D.P: O familie (mama, tata si un bebe de cateva luni) avand domiciliul in localitatea noastra a fost diagnosticata cu aceasta viroza, din cate am fost informat asimptomatici si a fost internată într-o unitate spitalicească din Cluj-Napoca. Au fost externati după 2 saptamani, vindecati si au mai stat in izolare la domiciliu 14 zile.

Reporter: Ce măsuri s-au luat luat până la momentul actual în Jucu?

V.D.P: Luand in considerare declararea pandemiei COVID-19 si implicit necesitatea si oportunitatea luării unor măsuri, pe plan local, de combatere si prevenire a raspandirii infectiei cu acest coronavirus am inițiat adoptarea in Consiliul local a Hotararii nr.61/31.03.2020 privind aprobarea virarii de credite între capitole bugetare astfel încât să se asigure fondurile necesare pentru aplicarea măsurilor de combatere şi prevenire a răspândirii infectării cu coronavirusul COVID-19, prin care s-au alocat fonduri pentru acordarea de ajutoare de urgență sub forma unui pachet ce contine materiale igienico-sanitare si alimente de baza, următoarelor categorii de persoane: Persoanele aflate in izolare la domiciliu, fie in urma intoarcerii dintr-o zona afectata de infectia cu coronavirus, fie in urma contactului cu o persoana ce necesita izolarea, care nu au apartinatori, nu realizeaza venituri si figurează pe listele Direcției de Sanatate Publica – 1 pachet pentru 7 zile (maxim 14 zile) – in funcție de perioada de izolare, tinand cont de data la care au intrat in izolare; Persoanele in varsta de peste 65 de ani, fără venituri, fără susținători sau alte forme de sprijin, in vederea minimizării expunerii lor in afara locuinței – 1 pachet pentru 7 zile pe toata perioada in care este decretată starea de urgență; Familii monoparentale, cu copii a căror vârstă este cuprinsa intre 0-12 ani care se confruntă temporar cu probleme financiare determinate de situația de urgență instituită ca masura de prevenire a răspândirii pandemiei de COVID 19 – 1 pachet pentru 7 zile pe toata perioada in care este decretată starea de urgență;
Totodată am diseminat informațiile privind recomandările Guvernului si ale Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, prin publicarea acestora pe site-ul primăriei si pe pagina de socializare. Pe toata perioada stării de urgență primăria nu a avut program de lucru cu publicul, dar toți funcționarii au fost la dispoziția acestuia în mediul online, telefonic sau posta electronica, iar cazurile urgente au fost rezolvate prin respectarea normelor impuse de recomandările Grupului de Comunicare Strategică.

Reporter: Ce mesaj le transmiteți locuitorilor comunei dvs?

V.D.P: Le transmit concetățenilor mei întreaga mea admirație pentru modul cum au înțeles sa treacă prin aceste împrejurări nefericite si vreau sa le mulțumesc pentru responsabilitatea fiecaruia manifestata fata de familie, apropiati si fata de întreaga comunitate, dar si pentru abnegația cu care si-au desfășurat activitatea in gradina, in camp si în fermele proprii si la locurile de munca unde activitatea nu a fost întreruptă. Consatenii mei sunt adevărații eroi ai acestor vremuri si mă înclin în fata lor.

3 COMENTARII

  1. Aici are dreptate:

    „va spun ca primarul reprezinta un produs politic al comunitatii sale, asumat prin votul democratic al unei majorități.”

    Așa se reflectă clujenii când privesc în oglindă: cu mutra lui boc. Rușinos..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.