Ioan Rus, vicepreședintele PSD pe Ardeal, a primit un cadou pentru eșecul devastator al social-democraților în Transilvania. Victor Ponta i-a ”pasat” lui Ioan Rus Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România(CNADNR) cu un buget de 6,1 miliarde de lei(1,3 miliarde de euro), mai mare decât al ministerului pe care îl conduce. Rus și-a dovedit incompetența la conducerea Ministerului Transporturilor organizând doar licitații minore de când este în fruntea unuia dintre cele mai importante instituții.
”Transferul s-a făcut între instituțiile guvernamentale”, a declarat o sursă apropiată trecerii CNADNR din nou în subordinea Ministerului Transporturilor.
Absorbție de 0,0009% marca Ioan Rus
Ministerul Transporturilor(MT) a fost despărțit de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România(CNADNR) în ianuarie 2013. Bugetul CNADNR a fost în 2014 mai mare decât cel al MT, respectiv 6,7 miliarde de lei față de 6,4 miliarde de lei. CNADNR va reveni săptămâna viitoare sub coordonarea Ministerului Transportului și a lui Ioan Rus, acesta fiindu-i dată capacitatea să-și dovedească măiestria. După ce la minister a cheltuit doar 0,009% din buget pe licitații, Ponta i-a dat șansa clujeanului să cheltuiască sume mult mai mari anul acesta.
Cele mai importante subordonate din portofoliul MT sunt CFR Marfă, CFR SA, Aeroporturi Bucureşti, Tarom, ROMATSA, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, Autoritatea Rutieră Română sau Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier. Cele două proceduri semnate în 2014 de oficialii Ministerului Transporturilor au fost legate de furnizarea a 5 autoturisme, iar procedura semnată de predecesorul lui Rus a fost pentru achiziția de carburanți. Lista integrală de proceduri, atât cererile de ofertă, cât și licitațiile, atât cele finalizate cât și cele eșuate de Ioan Rus le puteți citi mai jos.
Transparența lui Ioan Rus: zero barat!
Ioan Rus este un model al lipsei transparenței cheltuirii banului public. Pe site-ul Ministerului Transporturilor nu apar informații esențiale, cum ar fi achizițiile publice directe realizate în 2014, cu toate că suntem pe 8 februarie 2015. De altfel, nici anunțurile de atribuire nu prea sunt postate pe site-ul transporturilor. Pe site-ul mt.ro este doar un anunț postat cu doi ani întârziere. Transparența în mandatul lui Ioan Rus este chiar mai mică decât procedura de licitații. Ministerul transporturilor anunțuri de atribuire
Toate cererile de ofertă ale lui Ioan Rus
Singura procedură semnată de Ioan Rus în mandatul său de ministru al Transporturilor a fost publicată pe SEAP abia în 2015. Este vorba despre cererea de ofertă intitulată ”Furnizarea unui număr de 5 autoturisme prin ,<Programul de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto National>”. Valoarea contractului este de 322.580 lei și a fost acordată societății Renault Comercial Roumanie. Procedura de furnizare carburanți, achiziționată de predecesorul lui Rus, a fost acordată firmei OMV Petrom Marketing pentru 285.834 lei. Mai jos puteți vedea un print-screen de pe SEAP care să arate care este numărul de licitații semnate la Ministerul Transporturilor în perioada lui Ioan Rus: Ioan Rus ministerul transporturilor cereri de ofertă
Rus își arată competența când își cumpără spoturi TV
Când a fost vorba de procedurile de licitații, Ioan Rus și-a dovedit adevărata competența. Nicio procedură semnată, o procedură anulată și alta la care nu se știe câștigătorul de zece luni. Cam așa merg licitațiile la Ministerul Transporturilor sub conducerea social-democratului clujean. O procedură pentru servicii de difuzare spoturi TV este evaluată de cel puțin trei luni. Licitația, a căror oferte s-au deschis pe 7 noiembrie 2014, nu a fost atribuită nici până în sfânta zi de azi. La trei luni și o zi de la deschiderea ofertelor. ”Obiectul achiziției îl constituie minim 50 de difuzări a unui spot TV, pus la dispoziție de autoritatea contractantă, având ca obiectiv general conștientizarea grupurilor țintă cu privire la toate activitățile incluse în proiectul „Suport pentru punerea în aplicare a unei strategii generale în sectorul de transport și infrastructură”, se arată pe SEAP în explicația acestei proceduri.
Licitația Podului Calafat- Vidin, în zona crepusculară de 10 luni
Licitația pentru lucrări suplimentare la podul de peste Dunăre Calafat-Vidin a fost deschisă pe 23 aprilie 2014. De atunci au trecut aproape 10 luni, iar oficialii de la Ministerul Transporturilor condus de Ioan Rus par să fie într-o zonă crepusculară. Altfel nu ne putem imagina de ce altfel nu avem un câștigător la procedura de 574.998 lei.
O altă procedură cu probleme la Ministerul Transporturilor a fost cea pentru închirierea a 15 autoturisme cu cinci șoferi permanenți. Procedura de 1,7 milioane de lei a eșuat:
”Nu a fost depusă nicio ofertă sau au fost depuse oferte care, deși pot fi luate in considerare, nu pot fi comparate datorită modului neuniform de abordare a soluțiilor tehnice și/sau financiare. Observații: În conformitate cu OUG 34/2006, cu modificările și completările ulterioare, art. 209 alin.(1), lit. b, procedura de achiziție se anulează.”, se arată pe SEAP. Lipsa anunțării câștigătorului este întâlnită și la procedura de licitație pentru serviciile de transport aerian. Cu toate că ofertele pentru licitația de 1,5 milioane de lei au fost deschise pe 03.12.2014, câștigătorul nu a fost publicat pe SEAP nici până în ziua de astăzi.
Ce spune Rus despre FMI și CNADNR
Rus a menţionat, citat de Mediafax.ro, că situaţia companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor, inclusiv a CNADNR, a fost analizată cu reprezentanţii Comisiei Europene şi ai FMI, în cadrul discuţiilor fiind adresate „sute de întrebări”. Dintre toate companiile ministerului, Tarom a rămas cu o problemă legată de profitabilitate, dar şi în cazul operatorului aerian vor fi luate măsuri pentru punerea „în zona de profit operaţional”, a arătat Rus.
”Pe durata întregului acord-cadru, pentru servicii de transport aerian intern și internațional de pasageri se estimează achiziționarea unui număr minim de 300 bilete și maxim de 1200 bilete. Pentru un singur contract subsecvent dintre cele care urmează să fie atribuite pe durata acordului-cadru, pentru servicii de transport aerian intern și internațional de pasageri se estimează achiziționarea unui număr minim de 1 bilet și maxim de 20 bilete”, se arată în explicația procedurii.
Ultima licitație semnată la Ministerul Transporturilor a fost pe 24 decembrie 2013, în ajunul Crăciunului, iar contractul a fost publicat pe SEAP cu o lună întârziere. Este vorba despre servicii de întreținere la sediul Ministerului Transporturilor de 404.878 lei, procedură atribuită Grup Exploatare și Întreținere Palat, societate a cărui unic acționar este ministerul Transporturilor. Așteptăm în continuare prima licitație adevărată a lui Ioan Rus, dar dacă va continua în stilu-i ardelenesc și la construcția de drumuri să nu vă așteptați tare iute la ele…
CNADNR va cheltui 5,49 de miliarde de lei pentru investiții din totalul de 6,1 miliarde de lei.