În această perioadă se judecă recursul unui proces extrem de important pentru lucrările publice din Cluj Napoca. În 2014, directorul RADP Cluj Napoca, Ion Pantelimon a încercat o ”schemă” prin care toate aceste lucrări ar fi intrat în atribuţia instituţiei pe care o conduce, iar realizarea lor propriu-zisă s-ar fi făcut prin intermediul subcontractărilor atribuite fără licitaţii. Însă, ”abonaţii” de la SC Diferit s-au sesizat şi au reuşit, prin intermediul instanţei, să anuleze hotărârea de consiliu local.
În 3 decembrie 2014 consilierii locali au votat în unanimitate hotărârea 34 prin intermediul căreia toate lucrările de reparare sau reabilitare de drumuri sau trotuare din municipiul Cluj Napoca s-ar fi făcut de RADP Cluj Napoca. ”Se aprobă gestiunea directă a serviciului public de administrare a drumurilor şi străzilor, respectiv a activităţii de reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, sistemului rutier de poduri şi străzilor nemodernizate de pe raza municipiului Cluj Napoca de către regia Autonomă a Domeniului Public Cluj Napoca, pentru o perioadă de patru ani. Se aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului public ”reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, sistemului rutier de poduri şi străzilor nemodernizate de pe raza municipiului Cluj Napoca”. Se aprobă caietul de sarcini pentru gestiunea directă (…). Se aprobă darea în administrare a bunurilor care deservesc serviciul public menţionat către Regia Autonomă a Domeniului Public Cluj Napoca, pe bază de proces verbal de predare-primire. După trecerea perioadei de cel puţin un an de la data preluării activităţii prevăzute la art 1, Regia Autonomă a domeniului Public Cluj Napoca împreună du direcţia Tehnică va prezenta Consiliului un raport cu privire la analiza activităţii desfăşurate”, arată hotărârea de consiliu local care a fost votată în unanimitate.
Dacă hotărârea respectivă ar fi fost în vigoare, lucrările edilitare din Cluj Napoca ar fi fost făcute fără licitaţii şi, practic, ele ar fi fost făcute de subcontractanţii RADP Cluj Napoca aleşi fără vreo licitaţie, chiar dacă, în mod vizibil, ar fi fost lezate principiile concurenţiale.
În cadrul şedinţei de CL, Claudia Anastase l-a întrebat pe directorul RADP dacă va apela la subcontractanţi, însă Pantelimon a dat un răspuns în ”coadă de peşte”. ”În urma programului de lucru pe care primăria îl va comunica regiei, aceasta va răspunde prin grafice de lucrări pe termen scurt şi lung şi îşi va dimensiona programul de achiziţii publice, pentru a răspunde cerinţelor”, a susţinut şeful RADP Cluj Napoca, adăugând că ”lucrările sunt în capacitatea regiei”.
A doua-i cu noroc!
Însă, odată cu intrarea în vigoare a acestei hotărâri, numărul de contracte al ”abonaţilor” de la SC Diferit, firma familiei Denisa şi Nicolae Petri, ar fi scăzut considerabil. Astfel că SC Diferit a atacat hotărârea de CL în instanţă. Iniţial, au deschis un proces în contencios administrativ în care au cerut suspendarea executării actului administrativ, însă judecătorii au decis să respingă această cerere.
Ulterior, în martie 2015, firma Diferit a cerut anularea hotărârii de consiliu local, iar în iarna anului trecut judecătorii de la Tribunalul Cluj au decis să le dea câştig de cauză pe motive de nerespectarea legilor concurenţiale.
”Admite acţiunea formulată de reclamant în contradictoriu cu pârâţii şi în consecinţă : Dispune anularea HCL 470/03.12.2014 privind aprobarea gestiunii directe a serviciului public de administrare a drumurilor şi străzilor respectiv a activităţii de reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, sistemului rutier de pe poduri şi străzilor nemodernizate de pe raza Mun Cj.N,Obligă pârâţii C.L.M.Cluj şi Mun.Cluj Napoca la 12.400 lei cheltuieli de judecată în favoarea reclamantei. Cu recurs în 15 zile de la comunicare. Recursul se va depune la Tribunalul Cluj. Pronunţată în şedinţa publică din 21.10.2016”, arată soluţia pe scurt a instanţei. În octombrie şi decembrie, Consiliul Local al Municipiul Cluj Napoca şi RADP Cluj Napoca au făcut recurs împotriva acestei hotărâri, iar procesul se judecă în această perioadă la Curtea de Apel Cluj.
Greu de demis
Ion Pantelimon a recâştigat conducerea Regiei clujene în 2014 după ce a fost singura persoană care a concurat pentru acest post. La data reconfirmării în post, reporterii Gazeta de Cluj l-au întrebat pe Pantelimon care au fost motivele pentru care nu a renunţat la acest post public, ţinând cont de faptul că mai ocupase această funcţie.
”Experienţa şi dorinţa de a ajuta 300 de oameni m-au făcut să vin să concurez la RADP. Ţineţi minte că în trecut am salvat Regia de la faliment. Eu am venit din firmă privată şi nu mi-e frică să lucrez pe diferite proiecte. Acum am plecat de la Napoca Construcţii, unde am fost dirigente de şantier la proiectul centrului de management al deşeurilor. Speram să termin eu proiectul, dar când am văzut că oamenii au nevoie de ajutor, am venit aici pentru că cunosc bine Regia”, explica Pantelimon la data respectivă.
În trecut, Pantelimon a fost demis după ce un control al Ministerului Transporturilor a venit la Cluj pentru a evalua motivele pentru care un segment din centura Vâlcele Apahida s-a surpat. În urma controlului, ministrul de anul trecut, Ovidiu Silaghi a declarat că îl demite pe Pantelimon. Însă, el a dat în judecată CNADNR cu scopul de a demonstra că schimbarea lui a fost un abuz. De fapt, s-ar putea spune că Pantelimon a fost schimbat de două ori. Pe de o parte, el a demisionat din funcţie, iar, pe de altă parte, a fost destituit prin decizia 615/31.05.2012 a directorului CNADNR. După câteva luni de judecată, la sfârşitul lunii septembrie, Pantelimon câştigă procesul care s-a judecat la Tribunalul Cluj.
O firmă Diferit(ă)
Firma Diferit SRL, deţinută de către Petri Nicolae, fost inginer al Regiei Autonome a Domeniului Public, şi soţia sa Daniela Denisa, este una dintre cele mai prolifice societăţi în ceea ce priveşte contractele cu statul. Ei par a fi abonaţi la acest tip de contracte, iar unele proceduri ridică numeroase semne de întrebare. Potrivit unor surse de pe piaţă, cei de la Diferit participă la licitaţii cu preţ de dumping, de 30% sub preţul corect, doar pentru a-şi adjudeca o procedură.
Printre contractele câştigate de această firmă pot fi amintite, cel de peste 30 de milioane de lei din contractul cadru pe patru ani (2016 – 20120) pentru deszăpeziri organizat de DRDP Timişoara. În septembrie anul trecut, aceeaşi firmă a câştigat şi licitaţia pentru acelaşi contract cadru organizat de DRDP Cluj, de această dată suma fiind de peste 70 de milioane de lei. Mai mult, anul trecut, pe o vreme însorită, CNADNR a invocat situaţie de urgenţă pentru a atribui contracte de deszăpezire tot celor de la Diferit.
În 2015, firma a avut o cifră de afaceri de 228.861.581 de lei, un profit de peste 2,8 milioane de lei, datorii de peste 97 de milioane de lei şi aproape 200 de angajaţi. Firma a lucrat şi la diferite lucrări de întreţinere a străzilor din Cluj Napoca şi la centura de “diamant” Vâlcele Apahida. Societatea a mai câştigat un contract de întreţinere a celor câţiva kilometri din Autostrada Transilvania. Practic, pentru repararea parapeţilor stricaţi sau tăierea vegetaţiei, SC Diferit primeşte circa 1,5 milioane de euro
Contractele Diferit(e)
În 2013, din valoarea totală a contractelor la nivel naţional, pentru DRDP Cluj au fost direcţionaţi circa 30 de milioane de lei, iar singura firmă care a efectuat aceste lucrări a fost SC Diferit. a lucrat la modernizarea (2007) din zona Pieţei Cipariu, iar societatea a contractat şi diferite lucrări de întreţinere a străzilor din Cluj Napoca, precum şi la centura de “diamant” Vâlcele Apahida. În 2014, SC Diferit a câştigat de la Compania de Drumuri şi Autostrăzi contractul de deszăpezire pentru cei aproape 300 de km din cadrul Direcţiei Regionale Timişoara, secţia de drumuri Caransebeş. Suma acestui contract este de 8.880.812 lei, fără TVA. De asemenea, compania a câştigat, în asociere cu turcii de la Kiat, contractul de întreţinere şi reparare a străzilor din Cluj Napoca pentru suma de 120 de milioane de euro.
SC Diferit a fost contractată şi la lucrările de modernizare a uneia dintre principalele artere din oraş, Calea Turzii. Contractul obţinut pentru modernizarea de pe Calea Turzii este de aproximativ 22 de milioane de lei şi implică lucrări din sensul giratoriu din Piaţa Cipariu până la intersecţia cu strada Făgetului.
Sebastian Albescu
gse… e cum e…
dar gs stie…oare?