Una dintre zonele Clujului care s-a dezvoltat accelerat în ultimul deceniu este coridorul de ieșire spre est, de-a lungul DN1C (străzile Aurel Vlaicu și Traian Vuia din Cluj-Napoca și străzile Clujului și Libertății din Apahida). Aici au apărut în ultimii ani o salbă de hale pentru producție și centre logistice, atât pe vechile platforme industriale cât și pe terenuri noi.

Această parte a Clujului este foarte bine conectată la restul orașului și la zona metropolitană, iar traficul este mai fluid decât în vestul sau sudul municipiului, astfel că investitorii industriali și cei de retail o preferă pentru producție și depozitare. Exemple fiind platformele de pe străzile Traian Vuia și Cantonului, unde au stocate mărfuri mai multe companii, pentru a le distribui atât în județ cât și în toată regiunea de nord-vest.

Perspectivele acestui segment sunt foarte bune. Autoritățile au pornit mai multe proiecte majore de infrastructură, care vor ajuta și mai mult la accesibilitatea zonei. Primul dintre ele este trenul metropolitan, care va face legătura între gară, IRA, aeroport, Apahida și parcul industrial de la Jucu. Proiectul este important atât pentru transportul de călători, cât și pentru cel de marfă, în contextul în care în toată Europa se are în vedere creșterea ponderii căilor ferate în transporturile comerciale.

Un alt proiect important este coridorul de mobilitate Oașului – Răsăritului – Câmpul Pâinii, care va permite circulația rapidă pe șosea de la gară spre IRA. Beneficiile acestui culoar care va elimina actualele blocaje de trafic sunt evidente, atât pentru mașinile cu marfă care deservesc producătorii și comercianții din zonă, cât și pentru mașinile personale ale celor care doresc să ajungă aici, pentru a lucra sau a cumpăra ceva.

Trebuie menționat și faptul că la IRA urmează să fie realizată cea mai importantă stație intermodală de transport public din Cluj-Napoca, care va lega actualele linii de autobuz și troleibuz cu trenul metropolitan și metroul. Zona va deveni astfel una dintre cele mai accesibile din oraș, un loc ideal pentru construirea unor spații pentru comerț sau clădiri de birouri. 

Studiile efectuate în vest arată că astfel de noduri de transport aduc beneficii mari și centrelor comerciale din apropiere. Mall-urile, hipermarketurile și magazinele mari de mobilă sau bricolaj care sunt ușor accesibile cu ajutorul transportului în comun au rezultate mult mai bune decât cele la care se poate ajunge exclusiv pe șosea. Acest lucru s-a văzut în ultimii ani prin rezultatele diferite pe care le-au avut mall-urile americane față de cele europene: primele, la care se ajunge doar cu mașina, au scăzut considerabil, pe când cele din urmă, majoritatea conectate la rețeaua de transport public, s-au menținut sau au crescut.

Un alt proiect major, cerut de mulți ani de către investitori și care acum are șanse să se realizeze, este terminalul cargo de la aeroport. În 2023, prin aeroportul din Cluj au fost transportate 7.417 tone de marfă, chiar și în condițiile în care lipsește un terminal dedicat. Cifra crește în fiecare an, fiind mai mult decât dublă față de 2019, anul pre-pandemic de vârf.  În prezent se lucrează la devierea Someșului, urmând apoi să fie extinsă pista de rulare, care va permite aterizarea unor avioane mari de marfă la Cluj. În momentul finalizării acestei investiții, se va putea construi acest terminal mult așteptat. Proximitatea față de zona IRA și Apahida va permite aprovizionarea rapidă a centrelor comerciale de aici.

Viitoarea centură metropolitană va tăia DN1C între IRA și aeroport, iar la ieșirea spre est șoseaua se intersectează cu centura de nord a Apahidei și cu centura Vâlcele-Apahida. Astfel, transportul rutier de marfă va fi mult mai rapid și eficient din acest loc spre și dinspre alte părți ale municipiului sau în exterior.

Toate aceste proiecte sunt în curs de derulare și vor fi finalizate în următorii ani, nu este vorba doar de niște simple dorințe sau promisiuni politice. Din acest motiv, investitorii sunt tot mai atenți la această parte a Clujului. Zona IRA și ieșirea spre est din municipiu au un potențial de creștere accelerată în următoarea perioadă, pe toate segmentele: imobiliare, retail, birouri, servicii și logistică. Deja se anunță tot mai multe proiecte private, care profită de această conjunctură favorabilă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.