Una dintre cele 36 de persoane înşelate de patroana agenţiei de turism Your Next Holiday, Jenica Clapă, nu vrea să se împace cu neînceperea urmăririi penale dată de procurorii de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Cluj şi a făcut o plângere împotriva neînceperii urmăririi penale cu consecinţa trimiterii cauzei înapoi la procuratură.

Reclamanta arată că a fost înşelată de Jenica Clapă, patroana agenţiei de turism Your Next Holiday,  atunci când, după o întâlnire pe care a avut-o cu aceasta, a plătit 750 de euro pentru un sejur de 7 zile, pentru două persoane, în Antalya, Turcia, la un hotel de cinci stele. În schimbul sumei plătite în două tranşe, ea a primit o chitanţă şi o factură fiscală. O.L.N. susţine că se poate demonstra intenţia lui Clapă de a o înşela, deoarece ea era perfect conştientă că contractul de convenţie civilă pe care îl încheiase cu Universal Turism se încheia pe 30.06.2011, ea nemaiputând să asigure după acea dată sejurul în Turcia. Astfel, în loc să returneze banii, a continuat să mintă că totul decurge normal, contrazicând informaţiile apărute la acel moment în presă referitor la faptul că nu şi-a onorat contractele şi a folosit banii oamenilor în scopuri personale.

Peste 50 de clujeni, care s-au declarat părţi vătămate în 36 de plângeri penale făcute pe numele Jenicăi Clapă, patroana agenţiei de turism Your Next Holiday, au sperat să-şi recupereze banii pe care Clapă i-a luat în 2010, pentru vacanţe ce nu au mai avut loc. În majoritatea plângerilor depuse la Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Cluj, oamenii descriu acelaşi mod de operare al Jenicăi Clapă, şi anume că aceasta a încasat banii pentru pachetele de servicii turistice, iar apoi nu a mai fost de găsit când clienţii au vrut să obţină de la ea documentele necesare sejurului, pentru a beneficia de vacanţa mult aşteptată. Sumele încasate de Jenica Clapă de la turişti se situează între 700 şi 2.500 de euro, iar localităţile de unde şi-a racolat clienţii au fost în principal Cluj-Napoca şi Timişoara, dar şi Zalău sau Bucureşti.

În urma verificărilor actelor de la dosar, care constau în cele 36 de plângeri, mărturia Jenicăi Clapă şi a asociaţilor ei, dar şi al raportului de expertiză contabilă al firmei, procurorul de caz de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Cluj a hotărât că probele administrate în cauză arată că relaţia dintre Clapă şi fiecare dintre părţile vătămate care a achiziţionat pachete turistice are la bază un contract. Această relaţie a fost guvernată de regulile ce reglementează necesitatea respectării clauzelor contractuale asumate de părţi, precum şi cele care vizează asumarea consecinţelor nerespectării lor. Procuratura a arătat că  neonorarea unei obligaţii asumate pe fondul încheierii unei tranzacţii nu intră în sfera de cercetare a penalului cât timp aceasta nu e consecinţa unei activităţi de inducere în eroare a beneficiarilor. Din actele de la dosar nu rezultă probe obiective care să demonstreze că Jenica Clapă a avut intenţia de a induce în eroare părţile contractuale.

“Actele pentru urmărire penală din dosar nu conturează probe certe, dincolo de orice îndoială pentru a demonstra infracţiunea de înşelăciune, de aceea procuratura a dispus scoaterea ei de sub urmărire penală pentru infracţiunea de înşelăciune în contracte şi neînceperea urmăririi penale.”, se arată în rechizitoriul procuraturii.

 

Jenica Clapă a mai fost  condamnată  la doi ani de închisoare cu suspendare, într-un dosar în care a fost acuzată că a înşelat mai multe hoteluri din Austria. Patroana agenţiei de turism Your Next Holiday a fost condamnată de Judecătoria Cluj-Napoca la doi ani de închisoare cu suspendare condiţionată şi un termen de încercare de patru ani pentru înşelăciune şi fals în înscrisuri sub semnătură privată. Faptele s-au petrecut în anul 2010, când clujeanca a revândut pachete de turism, cu ordine de plată falsificate, la două unităţi turistice din Austria, respectiv hotelul Elisabeth Park din Zell am Zee şi Grand Hotel Bad Gadstein.

Reprezentanţii celor două unităţi de turism au constatat falsul şi i-au făcut plângere penală lui Clapă, constituindu-se totodată ca părţi vătămate în dosar. Prin sentinţa pronunţată de judecătorie, Jenica Clapă a fost obligată să despăgubească hotelul Grand Hotel Bad Gadstein cu suma de 11.784 de euro, iar hotelul Elisabeth Park, cu 7.579 de euro. La aceste sume se adaugă şi dobânda legală, începând de la data săvârşirii infracţiunilor, respectiv din ianuarie 2010. Instanţa a menţinut, totodată, sechestrul asupra apartamentului inculpatei şi a dispus anularea ordinelor de plată falsificate. Clapă a fost obligată şi la plata cheltuielilor judiciare, în valoare de 800 de lei, şi la plata cheltuielilor de judecată ale părţilor vătămate, adică 1.551 euro şi 1.458 lei.

 

Victime colaterale

În 2011, şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Cluj, Mircea Radu, anunţa că aproximativ 1.800 de turişti români care au plecat în Turcia prin firma Universal Turism Cluj riscau să rămână blocaţi acolo.

„Universal Turism a declarat că a intrat în faliment, dar nu s-a întâmplat scriptic acest lucru. Sunt 1.800 de turişti în Turcia, care au plecat prin Universal Turism sau prin agenţiile revânzătoare. Se aruncă vina la partenerul lor din Turcia, Sun Times, dar cei de acolo susţin că ei sunt în regulă şi vina este la Cluj”, declara Mircea Radu.

Seful CJPC Cluj spunea că problema era la Universal Turism, „care a încasat banii. Firma clujeană plătea numai jumătate din banii încasaţi de la turiştii români firmei Sun Time din Turcia. La un moment dat, operatorul de acolo şi-a dat seama că fost înșelat şi a reacţionat, nemaiplătind sejurul turiştilor”.

Pe atunci, patronul Universal Turism susţinea că face un efort pentru a ieși din acea situaţie, dar se pare că efortul nu a fost suficient deoarece, un an mai târziu, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) anunţa că agenţiile Sfara Tours şi Universal Turism au fost excluse pentru ţepele date turiştilor.

„ANAT informează public despre faptul că a procedat la excluderea câtorva agenţii membre, din cauza nerespectării obligaţiilor asumate de către aceste firme faţă de clienţi şi parteneri:  Rex Travel, Big Travel Premium Holidays, Sfara Tours, Ali Baba Tour, Universal Turism,  Apyas International”, se arăta într-un comunicat de presă remis în 2012.

 

Crina Crainic

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.