Investitia facuta de Nokia la Jucu transforma orasul în capitala IT a României. Deschiderea fabricii din comuna Jucu a stârnit numeroase scandaluri pe plan european, în special la Bochum, unde închiderea uzinei Nokia din Bochum a înfuriat autoritatile regionale din Germania. Paradoxal, Jucu, care a devenit cunoscuta în toata Europa, nu este nici pe departe o comuna prezentabila, din aproape nici un punct de vedere.
Cel mai mare producator din lume de telefoane mobile, Nokia, si-a deschis o fabrica amplasata în comuna Jucu, deoarece costurile de munca în industria IT din România sunt de 11 ori mai mici decât în Germania. Mai exact, la fabrica din Jucu se face asamblarea finala a telefoanelor, dupa care acestea vor fi expediate la consumatorii finali.
Momentan, satenii din comuna Jucu au pentru ce se bucura. Daca pâna acum, multi dintre ei faceau naveta pentru a merge la munca, sau se ocupau de agricultura, acestia au acum un loc de munca chiar în comuna lor. Chiar si tinerii plecati prin strainatate au ales sa se întoarca acasa, ca sa munceasca în sat.
Toti aleg Jucu
Odata cu investitiile facute de Nokia în judetul Cluj, numele comunei Jucu a aparut în presa din toata Europa. Jucanii se mândresc cu Parcul Industrial Tetarom III care va gazdui nu numai fabrica Nokia ci si alte companii importante din lume. În scurt timp, polul investitiilor straine s-ar putea muta la Jucu, deoarece multi investitori si-au manifestat intentia de a-si muta fabricile în judetul Cluj.
Daimler, Porche si General Motors sunt câteva companii care s-ar putea sa investeasca în comuna Jucu. Cei de la Daimler au venit si ei în comuna Jucu pentru a tatona terenul, cu scopul de a construi o fabrica de asamblari pentru autoturismele Mercedes. Campania Mercedes va trebui sa aleaga între România si Polonia, însa se înclina a crede ca varianta aleasa de Companie va fi Jucu. O alta campanie care s-a aratat interesata de Cluj a fost General Motors (GM). Grupul american GM negociaza cu autoritatile din Cluj un teren de 100 de ha pentru construirea unei unitati de asamblare finala a autoturismelor Opel.
Potrivit primarului din comuna Jucu, vin în continuare investitori, printre care se numara si firma Tuborg, care va avea un depozit de bere. Pe lânga producatorii auto, mai sunt si producatori de medicamente care se gândesc sa investeasca si ei în comuna Jucu.
Jucu, în întuneric
Daca totul va merge bine, comuna Jucu va deveni în scurt timp un oras cu 30.000 de locuitori. Însa, acest lucru nu-i va schimba statutul de “singura comuna din tara care nu este iluminata public stradal pe drumul national DN1C”, afirma Ioan Pojar, primarul comunei Jucu.
Deputatul Calian a adresat o interpelare adresata Ministrului Transportului, Ludovic Orban, potrivit careia pe drumul national DN1C, pe raza comunei Jucu, nu exista iluminat public stradal. Aceasta problema majora, a dus la decesul a 15 persoane în ultimii sase ani, în accidente pietonale.
Întrebat de catre Calian, în cât timp se va solutiona acest caz, ministrul Orban a afirmat ca asigurarea iluminatului public stradal în comune este de competenta autoritatilor locale.
Acesta a mai afrimat ca decesul persoanelor din lipsa iluminatului este regretabil, însa primaria este ceea care trebuie sa se ocupe de aceasta problema.
“De când sunt eu nu exista iluminat stradal în comuna Jucu, pe drumul national DN1C, care leaga Clujul de Gherla. Cred ca e singura comuna din tara care nu are lumina pe un drum national”, afirma primarul comunei.
Din spusele acestuia, exista iluminat casnic, însa stâlpii care ar trebui sa fie instalati pe marginea drumului se afla în curtea oamenilor, mai exact în spatele caselor acestora.
Primarul Pojar considera ca este de datoria Ministerul Transportului sa se ocupe de acaeasta problema. “Am apelat si la Consiliul Local pentru a ma ajuta. Le-am cerut bani pentru a lumina drumul national, însa nimeni nu mi-a dat nici un raspuns pâna acum. Investitia se ridica undeva la sapte miliarde de lei, si comuna nu are atâtia bani. Singur nu pot face iluminatul stradal, am nevoie de ajutorul lor. Daca as avea banii, în doua, trei luni fac luminatul”, a precizat Pojar.
Duc lipsa de multe…
Accidentele pietonale din Jucu care sunt provocate din lipsa iluminarii drumului national nu mai sunt stiri noi pentru clujeni. În ultimii sase ani, nu mai putin de 15 persoane si-au pierdut viata în accidente cauzate din lipsa luminii pe soseaua principala a comunei.
Nici aceste decese nu au alarmat autoritatile clujene si nu a dus la reglementarea situatiei în care se afla momentan comuna. “ Daca Ministerul Transportului se ocupa si de semaforizare, de ce nu pot face si la noi iluminatul stradal. El trebuie sa faca asta sau cel putin sa ma ajute la proiectare si executie”, afirma Ioan Pojar.
Lipsa iluminatului stradal nu este singura problema cu care se confrunta comuna Jucu. Primarul comunei a tinut sa precizeze ca neregularitati sunt destule, însa doua dintre ele sunt mai importante.
Comuna Jucu nu are un dispensar autorizat si nici scoala pentru copiii din sat. “Nu avem dispensar. Exista unul, însa nu este autorizat. Il folosim doar asa pentru noi, când avem ceva probleme. Si de scoala ducem lipsa. Copiii învata într-un castel vechi, pe care noi l-am amenajat ca sa se poata tine cursurile. Ne-ar trebui si un camin cultural…”, mai spune Pojar.
Beatrice Golondzac