© Embassy of Ukraine in Romania/ Facebook

De la începutul războiului, Zelenski a făcut presiuni asupra Occidentului să îi trimită avioane F-16. El speră astfel să contracareze superioritatea aeriană totală a rușilor.

Dorința sa este pe punctul de a se împlini. Peste câteva săptămâni, în Ucraina urmează să ajungă primele din cele peste 60 de F-16 promise de diverse țări NATO.

Însă știrea a provocat o reacție stranie la Kiev.

Șeful forțelor aeriene ucrainene, Serghei Golubțov, a declarat că doar o parte din avioane vor fi găzduite în Ucraina.

„Un anumit număr de aeronave va fi păstrat în baze aeriene sigure din afara Ucrainei, pentru a nu fi lovite aici.”

Golubțov a explicat că avioanele primite de la NATO și păstrate în afara țării ar putea fi folosite pentru a le înlocui pe cele avariate, precum și la continuarea antrenării piloților ucraineni.

„În acest fel, putem avea întotdeauna un anumit număr de aeronave în flota operațională, care să corespundă numărului de piloți pe care îi avem. Dacă sunt mai mulți piloți, vor fi mai multe aeronave în Ucraina.”

Ciudat. Cele două argumente ale șefului forțelor aeriene ucrainene par să se bată cap în cap: mai întâi zice că motivul pentru care o parte din avioane sunt stocate în exterior este dorința de a le feri de atacurile rușilor.

Pentru ca, două vorbe mai încolo, să spună că motivul „externalizării” este lipsa piloților. Dacă ar fi mai mulți piloți pregătiți, zice Golubțov, ar fi și mai multe F-16 în Ucraina. Dar atunci ele nu ar mai fi ținte pentru ruși?

Experții militari au avertizat în repetate rânduri că avioanele americane, vechi de 50 de ani, nu vor fi acel factor-minune care să schimbe cursul războiului din Ucraina.

Așa cum nu au fost nici tancurile Abrams, Leopard și Challenger… Nici munițiile cu fragmentație, nici cele cu uraniu sărăcit…

Cu câteva săptămâni în urmă, un articol din Business Insider afirma chiar că, niciodată în istoria lor, avioanele F-16 nu au fost nevoite să acționeze într-un teatru de operațiuni atât de periculos cum este Ucraina.

Printre argumentele invocate de experții citați, unul era deosebit de interesant: dată fiind superioritatea totală a rușilor în spațiul aerian ucrainean, puterea radarelor și raza lungă de acțiune a sistemelor sol-aer, avioanele F-16 vor deveni ținte încă de la decolare.

Pentru a avea o oarecare eficiență, piloții de F-16 ar avea nevoie de un „teritoriu neutru” pentru a se apropia în siguranță de spațiul de luptă și a-și pune în aplicare tactica proprie.

Așa cum arătam, însă, din cauza superiorității aeriene rusești, în Ucraina nu există un astfel de „teritoriu neutru”.

Însă acest spațiu vital, pentru ca mult-lăudatele avioane americane să nu fie transformate rapid în niște mormane de fiare vechi, s-ar putea găsi în țările învecinate.

Cu alte cuvinte, pentru a avea o minimă eficiență pe câmpul de luptă din Ucraina, beneficiind de „teritoriu neutru”, aparatele F-16 ar trebui decoleze din țările vecine.

16 ar trebui decoleze din țările vecine.

Și aici am ajuns la punctul nevralgic al afacerii.

Încă de anul trecut, Vladimir Putin avertiza că ar putea lovi bazele țărilor care găzduiesc avioane folosite în războiul din Ucraina:

„Dacă acestea sunt staționate în baze aeriene din afara granițelor ucrainene și sunt folosite în luptă, va trebui să vedem cum și unde să lovim mijloacele folosite în luptă împotriva noastră.”

În martie anul acesta, Putin și-a reînnoit avertismentele (semn că informațiile despre scenariul depozitării avioanelor în afara Ucrainei se înmulțeau).

El a afirmat că bazele străine care găzduiesc aceste aparate sunt „ținte legitime” și a adăugat și un argument „nuclear”, citând explicit F-16:

„Avioanele F-16 sunt capabile să transporte arme nucleare și va trebui să ținem cont și de acest lucru în organizarea operațiunilor noastre de luptă.”

Mai mult, în decembrie trecut, Moscova a avertizat direct Bucureștiul să nu se amestece, altminteri va fi considerat parte co-beligerantă alături de Kiev.

România, țară vecină cu Ucraina, a fost implicată încă de la bun început în programul de antrenare a piloților ucraineni de F-16.

În acest moment, în țara noastră se află cel puțin 11 aeronave F-16 destinate acestui program.

Au conducătorii NATO și slugile lor de la București în vedere ca România să ofere acel „teritoriu neutru” de care ar avea nevoie avioanele F-16 pentru a opera în Ucraina?

h

Iată ce scrie ziarul Kiev Post, comentând declarația șefului forțelor aeriene ucrainene citată mai sus:

 „Cele mai probabile facilități NATO care să sprijine avioanele ucrainene sunt în Polonia, pentru întreținere, și în România, pentru operațiuni.”

Așadar, în timp ce Poloniei i s-a rezervat rolul prudent de „atelier de reparații”, României i s-a rezervat un rol „operațional”. 

Foarte probabil, aceasta înseamnă că ar urma să servească drept spațiu de decolare sau de manevră pentru ca avioanele F-16 ale NATO date Ucrainei să atace țintele ruse.

Adică, așa cum avertiza Putin, România devine ea însăși „țintă legitimă”.

Omul cu rânjet de tablă spartă care se vrea șef la NATO, covrigarul din Buzău și moș Teacă de la Nassiria care conduc România par să ne fi pregătit un viitor exploziv.

activenews.ro

1 COMENTARIU

  1. Cel putin astia 3 vor fi acuzați si judecați de săvârșirea crimei de înalta trădare. Nu trebuie uitat alt trădător, infectul personaj Rareș Bogdan.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.