Ministrul Adomnitei a renuntat la examenele de capacitate. Tezele unice sunt contestate. În virtutea autonomiei scolilor, managerii celor mai bune dintre acestea cer înapoi …examenul de admitere.
Ministrul Educatiei, Cristian Adomnitei a aruncat învatamântul în aer dupa ce a anuntat ca, începând din aceasta vara nu se va mai organiza sesiunea de examene de capacitate ci se va opta pentru teze cu subiect unic. Prin ordinul ministerial cu numarul 1868/2007 privind aprobarea procedurilor de organizare si desfasurare si a calendarului admiterii în învatamântul special si profesional pentru anul scolar 2008-2009 se specifica ca, începând din acest an, „nota la fiecare din tezele cu subiect unic se ia în calculul mediei generale, care se calculeaza ca medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, din notele acordate de cei doi profesori evaluatori, iar pentru evaluarea decisiva a candidatului la admiterea în liceu se mai iau în calcul si mediile din anii de gimnaziu”.
Noile reglementari au fost contestate, înca de la început de catre elevi, parinti si mai ales, de catre profesori. Daca elevii si parintii s-au plâns de faptul ca, înca o generatie este sacrificata prin „revolutionare fortata” si ca, de 18 ani încoace, fiecare ministru al educatiei a insistat sa îsi puna amprenta pe sistem introducând noi directive, profesorii au fost intrigati de noile teze pentru superficilitatea cu care acestea au fost gândite. Ei au afirmat ca aceste teze, organizate în cadrul fiecarei institutii scolare în parte, cu supraveghetori alesi dintre cadrele didactice lasa cale libera copiatului si ca, în aceste cazuri, elevii nu vor mai fi încurajati sa se pregateasca.
Din acest motiv si nu numai, unii dintre directorii liceelor de elita din Cluj au luat în calcul posibilitatea organizarii unor probe suplimentare de admitere, construite pe baza unor criterii spcifice liceului si, respectiv, profilului ales de catre absolventii de gimnaziu.
Nu se va renunta la teze, dar…
Desi proiectul Legii Învatamântului nu a fost votat înca, acesta a generat o serie de discutii, printre care si cea legata de posibilitatea organizarii unor probe suplimentare de catre licee pentru a-si sorta viitorii elevi. Din câte se pare, deja, unele dintre liceele si colegiile cu pretentii din Capitala au cerut permisiunea de a-si selecta singure candidatii rpin organizarea de probe speciale.
Reprezentanta Inspectoratului Scolar Judetean Cluj, inspectorul Anca Radu a precizat ca, pâna în acest moment în judet nu au fost înregistrate asemenea solicitari dar ca nu este exclus ca liceele sa îsi expime dorinta de a adopta asemenea metode de selectie. Ea a mai precizat ca testarea prealabila a elevilor ar putea sa le fie benefica acestora, date fiind cazurile, nu putine, în care unii dintre elevii din prima clasa de liceu au clacat din cauza faptului ca nu erau compatibili cu profilul ales.
Alina Baraian, profesor si reprezentant al Colegiului National „George Baritiu” a declarat ca, în acest moment, este prematur sa se vorbeasca despre organizarea unui concurs de catre institutie, atâta timp cât Legea Învatamântului nu a fost votata. Totusi ea a recunoscut ca aceasta posibilitate a fost luata în calcul de catre cei de la colegiul de pe str. Emil Isac. Baraianu a afirmat ca „poate în perspectiva vom adopta si noi o asemenea masura. Înca nu exista cadrul legislativ care ar putea face posibila organizarea unor asemenea concursuri, dar, teoretic, este posibil”.
„Colegiul Emil Racovita” pro-examen
Constantin Corega, director al „Colegiului Emil Racovita” si fost inspector scolar general a declarat ca, într-adevar, exista discutii pe aceasta tema între reprezentantii managerilor din sistemul educational si sindicate, pentru a se organiza o varianta separata de selectie pe grupe de licee. El a precizat ca este, de fapt, imposibil ca fiecare institutie de gen sa organizeze concursuri concomitent deoarece astfel ar aparea riscul ca unii dintre cei mai buni absolventi sa nu intre la liceele de elita.
Directorul Colegiului crede ca actuala forma de evaluare a elevilor, cea facuta în urma tezelor cu subiect unic, este, socialmente, foarte buna si ca ar trebui pastrata dar nu este elocventa mai ales în cazul sectiilor cu profil real. „ Un elev trebuie, în mod normal, sa sustina cel putin o proba din materii umane, limba româna si limbille materne, în anumite cazuri, de aceea media finala nu oglindeste cunostintele acestuia de matematica, iar rezultatul este neconcludent pentru liceele cu profil realist”, a afirmat Corega. El a subliniat faptul ca verificarile în forma actuala sunt bune, iar sustinerea tezelor în cadrul scolilor, desi este contestata, trebuie mentinuta tocmai pentru a da credibilitate unitatilor scolare, totusi o a doua verificare a candidatilor prin probe axate pe materiile care vor fi baza profilului ales ar fi binevenita si ar împiedica caderile ulterioare a celor care nu se pot adapta cerintelor specifice, în opinia fostului inspector general.
Ligia Popa