Clujeanul Viorel Bunea, un afacerist implicat in tot felul de afaceri dubioase, de la concesionari de linii de cale ferata pâna la inchiriere de sediu pentru serviciul teritorial al DIICOT Cluj, a obtinut de la statul român concesionarea a 4 linii de cale ferata si subventii. Viorel Bunea, actionar in cadrul Via Terra, alaturi de Iulian Gaga, fost sef in cadrul CFR, a reusit sa se lipeasca de afaceri cu dedicatie. Viorel Bunea este membru in cadru clubului elitist Rotary, alaturi de politisti, procurori si alti oameni de afaceri. De asemenea, el a fost acuzat de braconaj, dar a fost scapat cu un NUP, tinând cont ca fratele lui, Gheorghe Bunea, a condus pentru o buna perioada de timp politia clujeana.
In momentul de fata, chiar daca procurorii DNA au destructurat reteaua “Nasul”, CFR se afla in perfuzii, in mare parte din cauza faptului ca aceasta companie este capusata, in mod constant, de fosti sefi sau mecanici chiar, care au ajuns peste oameni de afaceri in domeniul feroviar. In mod paradoxal, o mare parte dintre companiile private care opereaza pe caile ferate din tara primesc subventii din partea statului. Schema prin care oamenii de afaceri reusesc sa profite de aceste subventii, intocmai ca saracii care se ingramadesc la ajutoarele de incalzire, este simpla. Uniunea Europeana a recomandat ca guvernul sa sprijine prin subventii transportul de marfa si calatori pe calea ferata, astfel ca parlamentarii, ascultatori, au aprobat subventii pentru acest sector. Insa, pentru a nu fi acuzati de discriminare, s-a ales varianta ca toate companiile care opereaza servicii de transport pe calea ferata sa primeasca subventii. In prezent, sunt abonati la subventii 4 operatori, dintre care patru firme private, Regiotrans, Servtrans Invest, Regional, si CFR Calatori. Anual, aceste firme primesc circa un miliard de lei dupa o schema de calcul adoptata de oficialii din Ministerul Transporturilor. Pentru ca nu putea scapa aceasta oportunitate, Viorel Bunea s-a “abonat” si el la aceste subventii prin intermediul SC Regional, o societate care face parte din grupul de firme Via Terra, companii patronate de Viorel Bunea si Iulian Gaga. Acesta din urma este fostul sef al Garii din Oradea si membru al Rotary Oradea. Viorel Bunea, care ii tine in spatiu pe procurorii DIICOT Cluj si are relatii in politia clujeana, este si el membru al clubului Rotary Cluj. Cei doi fac bani de pe urma firmei Via Terra Spedition, una dintre putinele firme de transport feroviar din tara care detine garnituri de tren si asigura transport de marfa la nivel mondial. Mai mult, aceasta societate si-a putut asigura profit timp de câtiva ani doar din afacerile incheiate cu un singur operator: Caile Ferate Române (CFR) divizia de Marfa a companiei de stat. Contractele pe banda rulanta au venit exact in 2001, data la care a fost infiintata SC Via Terra Spedition dar a fost pus si un sef nou la CFR Marfa: clujeanul Vasile Tulbure. Coincidentele continua si atunci când o nepoata de-a lui Tulbure reuseste sa isi gaseasca un loc de munca tocmai la societatea lui Bunea si Gaga, firma cu care CFR-ul incheia contracte intr-o veselie. Insa, ceea ce urca trebuie sa si coboare. Vasile Tulbure, impreuna cu un alt personaj din CFR, Mihai Necolaiciuc, este acuzat ca face afaceri care pot fi confundate cu ilegalitatile. spre exemplu, CFR a cumparat mai multi saci cu adeziv la pretul de 680 de lei/sac, vopsea la 730 de lei/cutia, etc. De asemenea, Tulbure a fost implicat si in celebra Afacere Trafer. La vremea respectiva, fostul director al CFR Marfa a fost “nevoit” sa nu mai ocupe aceasta functie. In schimb, el nu a fost arestat niciodata si nici nu a fost acuzat de vreo fapta de coruptie.
Cu spatele asigurat
Mai mult, Via Terra Spedition a inaugurat a doua linie privata pe o ruta considerata neprofitabila de CFR. Prima ruta câstigata a inceput sa fie operata din 17 ianuarie 2009, pe ruta Bistrita – Bistrita Bârgaului. Via Terra Group este o companie prezenta pe mai multe segmente, respectiv transport de marfa pe calea ferata, lucrari de intretinere si reparatii material rulant (locomotive si vagoane), transport public feroviar. Clujeanul Bunea este membru cu vechime in cadrul Rotary Cetatuie. Bunea a fost cercetat pentru braconaj dar a primit NUP. Cercetarile au fost facute de politisti de la Inspectoratul de Politie Judetean Cluj, institutie condusa de Ioan Pacurar. Fapta de braconaj a intrat in ancheta politistului Felician Marincas, de la Serviciul de arme, explozivi si substante periculoase din cadrul IPJ Cluj, care a lucrat la acest caz impreuna cu procurorul Rares Ciausu, de la Parchetul de pe lânga Judecatoria Cluj-Napoca. Dupa terminarea cercetarilor, cei doi anchetatori au ajuns la concluzia ca persoanele surprinse cu doi lupi in portbagaj nu pot fi acuzate de braconaj. Conform referatului semnat de politistul Marincas si procurorul Ciausu, “pentru ca cei doi lupi au fost impuscati aproximativ concomitent in timpul goanei, fapta de braconaj nu a fost facuta cu vinovatie, mai mult, organizatorii vânatorii au completat in autorizatia de vânatoare ambele exemplare impuscate”, se arata in propunerea de neincepere a urmaririi penale. Gheorghe Bunea, fratele lui rotaryanului, este profesor la Școala de Agenti de Politie “Septimiu Muresan”, institutia la care una dintre firmele lui Viorel Bunea a prins un contract. Prin intermediul unui om de legatura, Gheorghe Terhes, unul dintre partenerii de afaceri constanti al lui Bunea, DIICOT Cluj s-a capatuit cu un spatiu locativ. Lunar, Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism Serviciul Teritorial Cluj ii plateste lunar lui Terhes circa 4.000 de euro. Pentru acest sediu, DIICOT Cluj nu a facut licitatie, ci o incredintare directa. De asemenea, Viorel Bunea este coleg, in cadrul Rotary Cetatuie, cu procurorul Mircea Hrudei, sef al DIICOT Cluj. Din acelasi club exclusivist mai fac parte si Teodor Hozan, Jaradat Mohammad (rectorul Universitatii Bogdan Voda), Nistor Dan Calin, patronul SC Nisco Invest, proprietarul proiectului esuat Akademia Center, Ioan Oroian, prorector la Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara, etc.
Liniile lui Bunea
-Linia 406a: Bistrita Nord – Bistrita Bârgaului (30 km) Gestionar Infrastructura : Via Terra
Spedition Operator: Regional
-Linia 316: Ciumeghiu – Holod (45km) Gestionar Infrastructura : Via Terra Spedition
Operator: Regional
-Linia 314b: Holod – Vascau (56km) Gestionar Infrastructura : Via Terra Spedition Operator:
Regional
-Linia 417: Satu Mare – Botiz – Bixad: (53 km) Via Terra Spedition Operator: Regional (din
21.02.2009)
1.000 de km de cale ferata asteapta dedicatii
Inchirierea unor parti din infrastructura feroviara neinteroperabila reprezinta unul din angajamentele incluse in programul de eficientizare a sistemului feroviar, care vizeaza reducerea cheltuielilor si a activitatilor neprofitabile. Guvernul a decis in iunie inchirierea a circa 1.000 kilometri de linii de cale ferata si inchiderea altor aproximativ 1.000 de kilometri tronsoane feroviare, estimând ca operatiunea va genera economii de 109 milioane lei la bugetele companiilor CFR, masura convenita cu Fondul Monetar International. Executivul s-a angajat in urma negocierilor cu Fondul Monetar International sa inchida 20% din liniile de cale ferata aflate in administrarea CFR SA, reprezentând aproximativ 4.000 de kilometri, daca nu gaseste un investitor care sa realizeze intretinerea acestora si care va fi selectionat in urma unor licitatii.
Ștefan Trandafir