Potrivit bilanțului Judecătoriei Cluj Napoca, judecătorii au avut de soluționat 44.962 de cauze, faţă de 30324 de cauze în 2017 şi 29.118 de cauze în 2016. Dintre acestea, 12415 erau în stoc în anii precedenți iar 32402 de dosare au fost înregistrate pe parcursul anului. Conducerea instanței a remarcat că raportat la anii precedenți, anul trecut s-a înregistrat o creştere a stocului de dosare.
„În ce priveşte stocul de dosare la finalul anului 2018, se impune a fi reţinută cifra de 14.010 dosare, spre deosebire de stocul la finalul anului 2017, de 12.260 de dosare şi stocul la finalul anului 2016, de 9.606 de dosare. Prin comparaţie cu anii 2016-2017 şi echivalează cu o creştere a stocului de dosare, faţă de anul 2017, de 1.750 dosare, evoluţie ce poate fi explicată prin referire la creşterea volumului de activitate, în general şi, în special, în ultimul trimestru al anului, când s-a înregistrat un număr semnificativ de dosare, în care nu s-a putut stabili, până la data de 01.01.2019, primul termen de judecată”, se arată în analiza activităţii de anul trecut a instanţei clujene.
În bilanţul acestei instanţe se mai remarcă faptul că anul trecut s-a înregistrat o creştere a încărcăturii pe judecător.
Astfel, fiecare judecător a trebuit să dea soluții în 1145,1 dosare. Pe secţii încărcarea pe judecător este diferită. În materie civilă, fiecare judecător a rulat, în medie, 1096,3 de dosare iar la secția penală, fiecare judecător a avut de soluționat 1311,1 de cauze.
Conducerea instanței clujene a mai evidențiat că durata medie de soluționare a cauzelor a fost de 4,1 luni pentru dosarele civile și de 5,6 luni la cele penale.
Judecătoria Cluj-Napoca a înregistrat deficiențe la capitolul hotărâri redactate.
În perioada de referinţă, din totalul de 17.922 dosare soluţionate, un număr de 7.572 au fost redactate peste termen, determinând încadrarea instanţei în gradul ineficient, cu menţiunea că media zilelor de depăşire a termenului de redactare a fost de 86,6 zile, însă termenul mediu de redactare a fost de 30,1 zile.
„Raportat la aspectele evidenţiate, se poate totuşi concluziona că, dincolo de o modificare în legătură cu unii dintre indicatorii de eficienţă, în ansamblu, instanţa se menţine, la fel ca în anul precedent, la gradul general de performanţă eficient, în contextul unor posturi de judecător temporar indisponibilizate şi a creşterii volumului de dosare nou intrate, mai ales în ultima perioadă a anului precedent”, au arătat reprezentanţii Judecătoriei Cluj-Napoca.
În documentul prezentat cu ocazia bilanţului activităţii pe 2018 se evidenţiază faptul că una dintre problemele cu care se confruntă magistraţii Judecătoriei Cluj-Napoca o constituie lipsa sălilor pentru camerele de consiliu. „Astfel, deşi cea mai mare parte a procesului civil urmează să se desfăşoare în camera de consiliu, la Judecătoria Cluj-Napoca există numai o asemenea cameră pentru cei 37 de judecători din secţia civilă şi o cameră pentru cei 8 judecători din secţia penală. Chiar admiţând că şi sălile de judecată vor putea fi folosite pe post de camere de consiliu, aceasta va presupune, totuşi, realizarea unei programări foarte stricte, ceea ce este în total dezacord cu noua concepţie asupra procesului civil, adusă de reglementarea Codului de procedură civilă, care presupune acordarea de termene scurte şi fluidizarea desfăşurării procedurii de judecată”, a avertizat conducerea Judecătoriei Cluj-Napoca.