Ioan Bâlc, directorul Şcolii Ioan Bob, cea mai veche şcoală de limbă română din Cluj-Napoca, este acuzat că ar fi angajat în cadrul şcolii pe care o conduce o serie de persoane care nu ar merita să predea la şcoala din centrul oraşului. Pe de altă parte, Bâlc susţine că aceste acuzaţii sunt calomnii şi că transferul ”suspicios” a avut loc, dar cu respectarea legislaţiei în vigoare. Reamintim că în aprilie anul acesta, fostul adjunct al Inspectoratului Şcolar Judeţean, Tunde Peter, a fost condamnată pentru că lua şpagă. Potrivit instanţei, fiul ei, care este şi unul dintre consilierii primarului Emil Boc, se ocupa de racolarea celor care apelau la serviciile mamei şpăgare.

 

Directorul Şcolii Ioan Bob din Cluj, cea mai veche şcoală românească din oraş, este acuzat că ar lua şpagă pentru posturile care sunt ocupate în şcoala condusă de el. Potrivit unei reclamaţii, Ioan Bâlc, şeful instituţiei de învăţământ, este acuzat că ”se foloseşte de poziţia pe care o are nu pentru a manageria şcoala, ci pentru a obţine foloase necuvenite. Directorul constituie anual clasele pregătitoare pe bază de şpagă (200-300 euro pentru a ajunge în clasa unei anumite învăţătoare) şi trafic de influenţă.

Mai grav, mobilitatea cadrelor didactice în şcoală se face pe aceleaşi criterii. Şcoala nu a anunţat în ultimii doi ani nici un post titularizabil la concursul anual, deschis tuturor. În schimb, discret, se fac, pe aceleaşi posturi transferuri în lunile februarie-aprilie. Transferurile sunt rezervate prin lege titularilor, iar ca lucrurile sa fie simple, directorul nu stabileşte nici o condiţie pentru ocuparea acestor posturi, la care se prezintă doar cine trebuie. Astfel, a reuşit ca în ultimul an să ocupe două posturi în şcoală cu titulari din mediul rural. Aparent nimeni de la o altă şcoală din Cluj nu a dorit să se transfere la Bob, ci doar învăţători de prestigiu titulari la Ulciug şi Râşca.

Asta, în condiţiile în care pe respectivele posturi erau învăţătoare care au ocupat posturile de suplinire cu note peste nouă, la un concurs public desfăşurat în Cluj. Pentru ele domnul director nu a găsit nici o posibilitate legală de a le asigura continuitate la clasă, nici vorbă de posibilitatea de a se titulariza. Ca un detaliu interesant, ar mai trebui amintit că una din persoanele care a venit la Şcoala Bob prin transfer din mediu rural din judeţul Sălaj a avut cel mai mic punctaj pe judeţ la sesiunea transferuri, nu are facultate ci doar liceul, nu are definitivatul, din 2008 până azi a totalizat doar trei ani vechime şi s-a plimbat în patru şcoli. Pentru aceste realizări a fost refuzată la transfer de şcoli de cartier din Cluj. Domnul director ştie însă că este foarte bine pregătită, drept urmare nu trebuie să îşi dea definitivatul, nu trebuie să facă nimic, doar să ocupe un post în şcoala Ioan Bob”.

Contactat de reporterii Gazetei de Cluj, directorul şcolii clujene spune că aceste acuzaţii sunt nişte calomnii.

”Transferul respectiv a avut loc la şcoala noastră şi s-a petrecut într-o şedinţă publică. Însă evaluarea a fost făcută în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj, iar şcoala a avut un rol minor în acest transfer. Pe de altă parte, să ştiţi că persoana respectivă are studii superioare, este titulară. Doamna, într-adevăr, nu are un punctaj mare pentru că nu a acumulat vechime, însă are master. Vă repet, aceste acuzaţii sunt o calomnie!”, a declarat directorul Şcolii Bob.

 

Tunde din ISJ Cluj condamnată

Gazeta de Cluj a prezentat cazul inedit al clujencei Tunde Peter, adjunct în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj, care stabilise un adevărat ritual al şpăgii în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj. În aprilie, anul acesta, ea a fost condamnată de Tribunalul Cluj la doi ani şi şase luni de închisoare. Potrivit instanţei, fostului adjunct al ISJ Cluj, găsită vinovată de infracţiunea de trafic de influenţă în formă continuată, i s-a confiscat suma de 10.300 euro primite atunci când se afla în poziţia de adjunct al inspectoratului pentru a-şi exercita influenţa în promovarea unor examene de bacalaureat sau de grad.

Gazeta de Cluj a prezentat motivarea deciziei instanţei de judecată, care prezintă felul în care aceasta apela atât la vulnerabilitatea părinţilor, cât şi la disponibilitatea profesorilor de a face un ban în plus. Judecătoarea reţine şi faptul că fiul acesteia, angajat al Primăriei şi apropiat al primarului Emil Boc, era conştient şi poate chiar părtaş la traficul de influenţă. Numele asistentului lui Boc, Pal Peter, apare în acest proces. Se pare că funcţionarul din primărie îşi ajuta mama să recruteze cumpărătorii de influenţă. ”Instanţa remarcă faptul că o mare parte dintre cumpărătorii de influenţă proveneau din mediul profesional al fiului inculpatei (fiind angajaţi ai Primăriei Cluj-Napoca), sau au fost recrutaţi prin intermediul acestui mediu profesional, referindu-ne în acest sens la martorele C.I. şi B.A., care au fost şi ele cercetate penal în prezenta cauză, inculpata acţionând în acelaşi scop şi în favoarea unor cumpărători de influenţă pe care îi cunoscuse ocazional (cu prilejul desfăşurării unor activităţi gospodăreşti sau imobiliare – cum e situaţia numitului B.F.), sau în mediul său profesional (cum e situaţia numitului B.V., jandarm). Instanţa găseşte deosebit de semnificativ şi faptul că inculpata Peter Tunde recruta cumpărătorii de influenţă cel puţin indirect şi prin intermediul fiului său, prin urmare deducem de aici că nu a făcut un secret din preocupările sale ilicite faţă de acesta. În acest sens este semnificativ faptul că numitele C.I. şi B.A. sunt colege de serviciu cu fiul inculpatei, iar fiica cumpărătorului de influenţă B.V. se pare că a avut o relaţie de prietenie cu acelaşi fiu al inculpatei.

 

În Cluj au fost cinci de 10

Titularizarea a avut loc la mijlocul acestei luni, şi potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Cluj, rezultatele examenului de titularizare, înainte de contestaţii, arată că 492 din 1.033 de candidaţi au obţinut note peste 7, iar cinci dintre aceştia au fost notaţi cu 10, numărul profesorilor care au obţinut nota maximă fiind mai mic decât la examenul de titularizare din anul trecut, când 11 profesori au primit 10,

“În judeţul Cluj, din totalul de 1.033 de candidaţi, 492 au obţinut note peste 7, iar 847 peste 5. Un număr de 79 de note sunt între 9 şi 10, cele mai multe fiind obţinute de profesorii de matematică (12), profesorii pentru învăţământ primar (12) şi profesorii de limba şi literatura română (10). Cinci dintre candidaţii clujeni au reuşit să obţină nota maximă, 10, din care doi profesori de Limba şi literatura română, doi profesori de Religie ortodoxă şi un profesor de Biologie”, se arată într-un comunicat al ISJ Cluj.

Rezultatele examenului de titularizare înainte de contestaţii arată că judeţul Cluj are cel mai ridicat procent al notelor peste 7, şi anume 48, iar procentul notelor peste 5 este de 82, cu opt puncte procentuale peste cel înregistrat la nivelul întregii ţări, se arată în comunicatul ISJ Cluj.

Potrivit ISJ Cluj, contestaţiile pentru probele scrise ale examenului de titularizare se pot depune luni, până la ora 21:00, şi marţi, până la ora 15:00, urmând ca rezultatele finale să fie afişate vineri.

La examenul de titularizare din 2014 au fost înscrişi 1.130 de candidaţi. Dintre aceştia, mai mult de jumătate au obţinut nota 7, nota minimă pentru ocuparea unui post în învăţământ pe perioadă nedeterminată. 11 din ei au reuşit să obţină nota maximă, 10. Astfel, 627 de note au fost peste 7 (55,48 la sută), în vreme ce 962 de note sunt peste 5 (85,13 la sută).

peter tunde

11 COMENTARII

  1. da’ pe asta o stiti ? una din clasele a II-a, care va fi acum in septembrie, VA AVEA A 5-A (CINCI) INVATATOARE !! iar pe ‘nea Balc nu il deranjeaza … si mai stiti de ce ? fiindca postul e pentru duduca din subiectul de mai sus, venita dintr-un sat din Salaj, fara studii si definitivat si refuzata de alte scoli de cartier din Cluj … hai sa vedem, cine mai are informatii ?…

  2. Da este adevarat. Lucrurile sunt chiar mai grave. Dar inspectoratul Cluj nu face nimic. Cu siguranta sunt si la inspectoratul Cluj persoane implicate. Nu cred ca un director de scoala face ce vrea fara sa mana in mana cu cei de la inspectorat. Asteptam o reactia din partea ministerului.

  3. Toata lumea are informatii dar parintii nu vorbesc din doua motive. Sunt cei care au ajuns in clasele de top pe baza de spaga si relatii si chiar daca au nemultumiri nu pot spune nimic si apoi sunt ceilalti, de care scoala isi bate joc si care nu vorbesc pentru ca se tem de repercursiuni si stiu ca nu are rost. Inspectoratul a musamalizat lucrui mult mai grave in alte scoli asa ca intratul in clase pe baza de spaga si dat posturi pe baza de spaga nu e chiar o drama.
    Pai ce stim? Stiu toti ca se constituie clasele invatatorilor titulari prin spaga sau pile foarte mari. Stim ca sunt unii care au dat spaga si au ramas cu banii dati si au ajuns in clasele de amarati. Stim ca directorul ameninta clasele astea care evident nu vor sa dea fondul scolii si foloseste metode subtile de razbunare – le da cele mai proaste sali, ii lasa asa doar pe unii fara aer conditionat, nu le da diplome ca doara diplomele trebuie platite nu? Cere donatie obligatorie si de la invatatoare din banii primiti la semi, fara chitanta, ca dansul are chetuieli si asa stie sa le rezolve prin amenintari si luare de mita. In plus are formula perfecta de razbunare pentru clasele de amarati care il enerveaza, le schimba invatatoarea anual si are scuza perfecta, e legal. Stim ca e legal dar la fel de legal ar fi si sa ramana la clasa.Dar dansul alege ce legalitate ii convine. Nu doar clasa a doua de anul asta are a cincea invatatoare, anual sunt astfel de clase de sacrificiu. Una din clasele a patra, viitoare a cincea a trecut prin acelasi sistem.
    A, mai stiti ca trei clase de parinti din Bob au avocat angajat pentru a reusi sa comunice cu scoala? Nu-i destul ca platesti semi, dotarile si reparatiile clasei, fondul clasei, fondul scolii, iti mai platesti si avocat. Asa iti trebuie daca nu ai dat spaga ca sa ajungi in clasele selecte. Taci, si platesti.
    Evident totul e calomnie. E o propozitie simpla pe care directorul a invatat-o bine si o repeta cu succes.

  4. „o serie de persoane care nu ar merita să predea la şcoala din centrul oraşului”…Sa inteleg ca CENTRUL ORASULUI e mai cu motz? Nu au aceleasi drepturi si copiii „amarati”din ORICE SAT DIN TARA ASTA? Cine va credeti? De ce nu va duceti copiii in scolile de cartier, ingamfatilor? Numai copiii vostri merita educatie? Auzi: au nimerit in clase de amarati!!! De ce sunt amarati? Pot sa fie mai inteligenti si mai cu bun simt decat multi altii si de fapt asa si este. Cei care au parinti cu tupeu sunt si ei la fel. Rusine!

  5. Din pacate, acei oameni care se constituie ca valori umane, nu atat prin ceea ce par, cat mai ales prin ceea ce fac, nu sunt luate in calcul pe scara valorica romaneasca. Doua domnisoare invatatoare care au ocupat posturi la Scoala Ioan Bob prin concurs, dar fara a avea posibilitatea de a se titulariza, in ciuda faptului ca au obtinut note remarcabile la concursurile de ocupare a posturilor in invatamant sunt batjocorite de sistemul de invatamant, in timp ce isi indeplinesc indatoririle de dascali, de pedagogi, de reali educatori. Sunt puse pe drumuri, fiindca alte persoane, mai influente trebuie sa le ocupe posturile. Copiii sunt atasati de dansele, evolueaza frumos alaturi ele, dar pe acesti copii nu ii intreaba nimeni ce isi doresc. Nu ii intreaba nimeni daca ii deranjeaza sau nu schimbarea invatatorului in fiecare an scolar, fiindca „asa cere sistemul”, dar ei se intreaba „de ce doamnele invatatoare nu ii iubesc si pleaca tot tipmul de langa ei”. Oare care este rolul scolii, pentru ce se constituie aceasta institutie a statului? Ca sa ofere posturi unor adulti cu pretentii sau ca sa ofere educatie, sa creeze un cadru echilibrat si sa modeleze caracterul uman al unor copii?
    Sustin incheierea unor contracte de munca pe perioada cursului primar (clasele 0-4) pentru cadrele didactice din invatamantul primar.

    • Sunt perfect de acord cu dumneavoastra, ar fi normal ca toti elevii din scoala Bob sa aiba dreptul la stabilitate, sa aiba aceasi invatatoare din clasa zero pana in clasa a patra. Din pacate nici directiunea scolii si nici inspectoratul scolar nu doresc sa realizeze aceasta normalitate. Faptul ca se ascund in spatele sistemului este o mare ipocrizie pentru ca sistemul – defectuos intr-adevar, pe care il invoca permanent ca scuza, le permitea in mod absolut legal sa prelungeasca contractul de munca al acestor invatatoare. Nu conteaza elevii catusi de putin, noi parintii elevilor din aceste clase stim deja ca este o naivitate sa credem asta. Marea intrebare este totusi de ce, in ciuda tuturor defectiunilor constante, a erorilor de management nici o institutie sau persoana cu putere de decizie nu doreste sa normalizeze situatia. De ce trebuie sa le explicam copiilor nostri ca invatatoarele lor, doar ale lor, nu pot sa ramana anual cu ei ci dimpotriva, trebuie schimbate in permanenta? De ce nu poate fi si pentru noi 15 septemebrie un moment de sarbatoare, de bucurie a revenirii la scoala, ci un moment de stres si deceptie?

  6. Domnule Robu, as dori sa inteleg doua chestiuni cu privire la articolul publicat… va rog sa ma lamuriti :
    i)Credeti ca aveti dreptul sa patati reputatia unui om, bazandu-va pe denuntul unei persoane care nici macar nu isi dezvaluie identitatea?
    ii) asocierea imaginii directorului cu cea a dnei Peter Tunde era oare necesara ? Mi se pare fortata si irelevanta…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.