După ce au încălcat legea în mod repetat, conducătorii societăţii "Rombat Automobile" SRL sunt puşi în situaţia de a nu putea folosi terenul pe care s-a aflat centrul de distribuţie a acumulatorilor pentru autoturisme. În condiţiile în care acel teren aparţine primăriei bistriţene, managerul Rombat SA, Ioan Repede, va avea de dat câteva explicaţii delicate acţionarilor despre motivul cheltuirii banilor pentru amenzi, manoperă şi transportul molozului necesare demolării construcţiei. În acelaşi timp, show-room-ul pentru care s-au făcut atâtea fărădelegi, va fi deschis în locul unui magazin cu haine la mâna a doua.

Liviu Cotuţiu

Aşa a început totul…

În 2 martie 2005, reporterii GAZETEI de Bistriţa constată cu surprindere începerea lucrărilor de demolare a clădirii centrului de distribuţie a bateriilor Rombat, situat pe strada Libertăţii, la numărul 50. Acţiunea a pus într-o situaţie extrem de delicată Serviciul de Urbanism din Primăria Bistriţa, peste care administratorii nou născutei firme Rombat Automobile SRL au trecut cu o nonşalanţă greu de închipuit, la fel ca şi peste orice autorizaţie de la Agenţia de Protecţia Mediului. Grupul de oameni de afaceri reunit în jurul societăţii comerciale "Rombat Automobile" SRL a considerat că nu mai este necesar să posede o autorizaţie de demolare de la primărie având în vedere faptul că sfera lor de influenţă este suficient de mare încât să acopere şi cabinetul primarului Vasile Moldovan. În primul dintre materialele dedicate subiectului Rombat Automobile SRL, redactorii GAZETEI de Bistriţa descriau legătura între administratori şi clubul de fotbal Gloria Bistriţa, având în vedere faptul că societatea Rombat SA, unul dintre cei mai mari producători de baterii auto din ţară este, în acelaşi timp, şi unul dintre principalii sponsori ai clubului de fotbal local. Din informaţiile pe care le deţinem, mamutul Rombat SA varsă anual în conturile clubului de fotbal Gloria Bistriţa aproximativ 70 de mii de euro. O sumă suficient de rotundă pentru a se crea agitaţie pe marginea subiectului. Societatea comercială "Rombat Automobile" SRL a fost înregistrată la Registrul Comerţului la sfârşitul lunii ianuarie 2005, avându-i ca asociaţi pe Rombat SA – firma mamă – , Ioan Repede, directorul general al acesteia, şi pe inginerul Ioan Prigoană, cel care a fost numit şi administrator al firmei nou înfiinţate. Conform actelor de la Registrul Comerţului, Rombat SA a intrat în afacere cu 14,3 miliarde de lei, în vreme ce aportul lui Repede a fost de 3,2 miliarde, iar al lui Prigoană, de 2,6 miliarde de lei. Motivul pentru care s-a decis dărâmarea centrului a fost încheierea unui contract pentru deschiderea unui show-room Volkswagen la Bistriţa.  Lucrările de demolare a centrului de distribuţie pentru baterii auto de pe strada Libertăţii au continuat în dispreţul legii, molozul din curtea centrului fiind transportată de autocamioane ale societăţii comerciale Record SRL Bistriţa. În timp ce reporterii GAZETEI urmăreau autoutilitarele care descărcau molozul la marginea drumului spre Sigmir, la redacţie ajungea un aşa-numit contract de prestări servicii de salubrizare încheiat între Rombat SA şi societatea "Codrişor" SRL. În acelaşi timp, telefoanele de la Rombat şi din parcul cu platani al Bistriţei sunt înroşite de încercările de a opri acţiunile ziariştilor de la GAZETĂ. De asemenea, în timp ce redactorii săptămânalului nostru sesizau conducerea Gărzii de Mediu asupra felului în care se desfăşoară lucrările de desfiinţare a clădirii de pe strada Libertăţii, firma care administrează bugetul media al "Rombat" ne contactează în vederea unei rezolvări “amiabile” a situaţiei.

Ce ne facem acum?

Acţiunea de demolare a spaţiului de distribuţie a bateriilor pentru autoturisme s-a lăsat contrar tuturor aşteptărilor cu amenzi numai pentru persoanele fizice implicate. Astfel, Primăria Bistriţa l-a amendat pe administratorul "Rombat Automobile" SRL cu zece milioane de lei pentru efectuarea de lucrări neautorizate, în condiţiile în care amenda maximă ar fi fost de o sută de milioane de lei, dar politica primăriei este de a acorda minimul amenzii la prima abatere. Managerul de la "Rombat Automobile" SRL a fost amendat cu cinci milioane de lei şi de către Garda de Mediu, instituţie ai cărei angajaţi au descoperit şi faptul că staţia de colectare a acumulatorilor uzaţi, aflată în aceeaşi zonă, avea autorizaţia de mediu expirată. Pentru această abatere a mai fost acordată o amendă de 15 milioane de lei, tot pe persoană fizică. Pe tot parcursul desfăşurării anchetei jurnalistice, redactorii GAZETEI au primit în mai multe rânduri informaţii de la surse din rândul acţionarilor Rombat SA şi din cel al angajaţilor societăţii producătoare de acumulatori auto, dar au fost bombardaţi în egală măsură şi cu faxuri şi scrisori din partea conducerii Rombat SA. Una dintre informaţiile primite se referea la faptul că şirul ilegalităţilor nu ar fi început odată cu demolarea construcţiei de pe strada Libertăţii, ci din momentul constituirii societăţii comerciale "Rombat Automobile" SRL. În acelaşi timp, au existat informaţii despre societatea comercială "Finic-Dim Com" SRL, societate care aparţine în parte lui Ioan Repede şi care execută transporturi de plumb pentru firma Rombat SA. Potrivit lui Repede, firma sa are unul dintre cele mai mici preţuri de pe piaţă, dar sursele noastre au susţinut faptul că autocamioanele cu care se realizează transporturile nu sunt încărcate decât la jumătate din capacitate. Mai exact, în loc de 27 de tone cât ar fi capacitatea de încărcare, în acestea nu se găsesc decât aproximativ 12 tone de plumb, necesitând astfel un număr dublu de transporturi. Sursele noastre au considerat astfel că preţul calculat pentru o tonă de plumb transportat devine mult mai mare decât la firmele concurente. De asemenea, am fost informaţi că soţia lui Ioan Repede ar fi câştigat aproximativ un miliard de lei din încheierea de asigurări de viaţă pentru angajaţii Rombat. Se pare că muncitorii de la Rombat ar fi primit o mărire de salariu cu condiţia să îşi încheie asigurări prin firma agreată de conducere. Surpriza care a apărut în cele din urmă îi va da multe bătăi de cap lui Ioan Repede, cel care va trebui să explice acţionarilor Rombat SA de ce a fost nevoie de plata amenzilor, a manoperei şi transporturilor necesare demolării, ca şi de toate ileglităţile în care a fost implicată societatea comercială, atâta vreme cât showroom-ul Volkswagen nu va fi deschis pe locul fostului centru de distribuţie a acumulatorilor. Cel puţin deocamdată. Pe cât de grăbiţi au fost Repede şi Prigoană să dărâme un imobil care aparţinea Rombat SA, pe atât de spăşiţi şi-au luat gândul de la acel loc în momentul în care au realizat că terenul aparţine de Primăria Bistriţa şi va fi mult mai greu să îl obţină acum când ochii presei sunt asupra acţiunilor Rombat Automobile SRL. Probabil că se va încerca trecerea terenului în domeniul privat al statului, iar apoi scoaterea la licitaţie, lucruri care necesită hotărâri de consiliu local, multă vreme şi la fel de multă influenţă. Şi primarul Moldovan ştie de toate! Deocamdată, s-a luat decizia construirii showroom-ului într-un spaţiu comercial din Piaţa Mihai Eminescu, loc unde a funcţionat până nu demult un magazin de haine second-hand. Spaţiul de aproximativ 300 de metri pătraţi a fost închiriat pentru o perioadă de un an şi se va plăti o chirie lunară de 2.000 de euro. Faptul care mai ridică multe semne de întrebare asupra activităţii Rombat Automobile SRL este anunţul dat în presa locală potrivit căruia societatea ar fi depus documentaţia proiectului “Executare construcţie cu destinaţia de reprezentanţă auto, centru de vânzări şi service, împrejmuire teren, pe amplasamentul situat în Bistriţa, strada Libertăţii numărul 50 A” la Agenţia Judeţeană pentru Protecţia Mediului. Reporterii GAZETEI care au căutat la APM respectivul dosar au constatat că acest proiect nu există.

La strada Rombat

Pentru că Rombat SA este o societate puternică, iar conducătorii săi trebuie să arate acest lucru în orice împrejurare, trei dintre boss-ii firmei şi-au ridicat vile la indigo  pe cea mai lungă stradă ”privată” din Bistriţa. Strada Arcaşului te întâmpină la una dintre intrări cu indicatorul “Accesul interzis” (sic!), iar primele trei vile aparţin unor oameni aflaţi în fruntea conducerii Rombat. Cea care-i aparţine lui Ioan Repede se află la mijloc, încadrată de cele ale subalternilor direcţi. Din câte se pare, strada a fost construită pe terenul proprietarilor din zonă. Aceasta le dă posibilitatea locuitorilor de pe stradă să îşi etaleze bogăţia şi grădinile imense într-un spaţiu interzis cetăţeanului de rând. GAZETA a semnalat în trecut cazuri în care diferiţi oameni de afaceri, aflaţi în situaţii asemănătoare, au solicitat promulgarea unor hotărâri de consiliu local pentru a desfiinţa anumite străzi aflate, conform Planului Urtbanistic Genral al oraşului în proprietate. Vă închipuiţi ce s-ar întâmpla dacă mai multe grupri de proprietari lacomi şi-ar construi propriile străzi în acest oraş. Muritorilor de rând le-ar rămâne o singură soluţie: teleportarea!

Primare, ai ajuns întâmplător în zonă?

Strada Arcaşului din Bistriţa este una extrem de celebră dacă ne gândim la numele grele care şi-au ridicat vile de-o parte şi de alta drumului ”privat”. Interesant este că în imediata apropiere a străzii Arcaşului are vilă şi fiul primarului Vasile Moldovan, un tânăr SRI-ist proaspăt ieşit de pe băncile şcolii. Casa acestuia se află pe strada Huniazilor, care intersectează la un moment dat strada Arcaşilor. Un alt aspect este demn de menţionat. Şi anume acela că în urmă cu un an, reporterii GAZETEI au identificat terenul pe care acum stă ridicată vila familiei Moldovan. Nu era construit nimic atunci. Dar, în decurs de numai uu an primarul Bistriţei sau fiul lui (sau de ce nu împreună? – n.red.) au reuşit să îşi ridice mândrenie de casă. ”Terenul l-am donat fiului meu şi el şi-a construit o casă. Până şi eu ca primar aş putea avea una. Nu ar fi nici o ruşine”, a declarat telefonic edilul Moldovan. Nu ar fi nici o ruşine să aveţi casă domnule primar, dar oare câţi oameni reuşesc să îşi ridice o astfel de construcţie în decurs de numai un an? Trebuie amintit faptul că atât fiul primarului Moldovan, cât şi una dintre ficele acestuia au primit în urmă cu doi ani locuinţe ANL. Cu alte cuvinte, primarul şi-a aranjat mai mult decât bine odraslele. Mai amintim faptul că însuşi Vasile Moldovan pare să fi lucrat de zor în ultimii doi ani la ridicarea unei vile în zona Lechinţa, unde acesta are mulţi prieteni cu dare de mână. Vom reveni!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.