Piata de leasing din România nu est, nici pe departe, una sigura. În acest moment legea leasingului este pe cale de a fi modificata. Clujenii sunt pe unul dintre primele locuri într-un top al numarului de clienti „rataciti” în labirintul birocratic al leasingului. Deputatul clujean, Mircia Giurgiu a ridicat problema pacalitilor de la Eurial Leasing în Parlament.
Piata de leasing este în plina expansiune. Cu toate acestea, legea leasingului este lacunara si le permite firmelor sa îsi însele uneori clientii. Dupa mai mult timp, pentru prima data se pune în Parlamentul României problema schimbarii normelor din domeniu si respectarea drepturilor cetatenilor.
Prinde orbu’, scoate-i ochii…
În ciuda tuturor reclamatiilor, nimeni nu pare dispus sa faca ceva pentru clientii firmelor de laesing. În urma cu câtiva ani, Dan Stoica, vicepresedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din România (ASLR) a recunoscut ca cca. 60 de companii de leasing erau în litigiu major cu statul, din cauza datoriilor imense acumulate.
Din pacate pentru oamenii de rând, orice faliment al unei firme de profil le poate agrava situatia deoarece falimentul unei societati de leasing înseamna pentru clientii sai pierderea atât a bunurilor ce fac obiectul contractului de leasing, cât si a banilor pe care i-au achitat în contul respectivului contract.
De fapt, exista voci care au afirmat ca problemele de pe piata de leasing sunt generate atât de legile lacunare, cât si de dorinta firmelor de profil de a obtine sume cât mai mari de la clientii lor, în perioade cât mai scurte. Lipsa de scrupule a firmelor si carentele de ordin organizatoric ii conduc pe clienti catre o situatie disperata: aceea de a plati sume importante de bani, penalizari fixate în urma trimiterii cu întârziere a unor facturi sau, mai rau, confiscarea bunurilor în mare parte platite.
În urma cu câteva luni o profesoara din Cluj a reclamat faptul ca, desi si-a platit constiincioasa ratele pentru masina cumparata în leasing, prin firma Eurial Leasing, masina i-a fost ridicata în urma unor reclamatii nefondate. Rodica Ciobanu afirma, la acea data, ca problema ei este cu atât mai complicata cu cât firma de leasing i-a aratat trei bilanturi contabile, fiecare în parte diferit, ceea ce ar fi, practic, inadmisibil. Ea a declarat ca va depune o plângere la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor de la Bucuresti, în speranta ca cineva va rezolva problema.
Din pacate, cazul Rodicai Ciobanu nu este singular…
Leasingul o alternativa autodistructiva pentru clujeni
Piata nationala de leasing a ajuns în 2007 la 4,94 miliarde de euro în functie de valoarea bunurilor finantate, cu 51,59% peste nivelul înregistrat în 2006. Aflat pe un trend ascendant, leasingul devine o obisnuinta pentru clujeni si nu numai. Din pacate ulti dintre ei realizeaza, în timp, ca multe firme de leasing nu au o conduita onesta fata de clientii lor. Ei sunt defavorizati atât de legea leasingului, cât si de problemele inerente acesteia, cum ar fi amenzile majorate sau taxele suplimentare.
Deputatul clujean, Mircia Giurgiu, initiatorul legii a declarat ca proiectul sau a fost discutat în plenul Parlamentului înca de acum doua saptamâni, dar ca se bucura ca, în sfârsit, exista semnale ca ar putea fi facut ceva pentru ca situatia din sistem sa tinda catre normalitate. El a precizat ca nu a cerut altceva decât ca “ legea sa nu le mai permita firmelor sa stabileasca data de plata a ratelor, ci sa fixeze clar, de la început, zilele în care acestea trebuie achitate, precum si cuantumul lor”. Cele mai multe reclamatii au venit din partea clientilor de la Eurial Leasing, dar nici alte firme de profil nu par a oferi contracte mai sigure clientilor lor. De aceea, în opinia deputatului independent si nu numai, o normalizare a situatiei s-ar impune.
Reprezentantii ANPC, în schimb, au recunoscut ca au primit mai multe reclamatii dar, dat fiind faptul ca s-a semnat un contract între firma de leasing si pesoanele în cauza nu se poate face nimic. Si în opinia acestora, schimbarea legii ar fi binevenita în domeniul leasingului.
Ligia Popa