Administraţia locală clujeană va încheia prin intermediul RADP Cluj Napoca un contract de peste jumătate de milion de lei pentru marcaje rutiere cu firma suceveană SC Loial Impex. Compania este a unui urmărit penal, societatea lui fiind abonată la contractele de profil cu instituţiile statului. SC Loial Impex a parafat contracte şi cu administraţia judeţeană din Cluj, în situaţia în care Consiliul Concurenţei demarează o investigaţie privitoare la firma din Suceava, iar Curtea de Conturi a României a atras atenţia asupra nelegalităţii plăţilor făcute de primăria Cluj Napoca către această firmă.

Regia Autonomă a Domeniului Public Cluj-Napoca a atribuit contractul ”Furnizare indicatoare rutiere” în valoare de 647.422,80 de lei, fără TVA, firmei SC Loial Impex din Suceava.

Firma este o obişnuită a licitaţiilor indicatoarelor rutiere din Cluj, primăria clujeană şi administraţia judeţeană.

Anul trecut, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie vizavi de modul în care regionalele din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA, printre care şi DRDP Cluj, au atribuit licitaţii pentru marcajele rutiere.

”Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediul companiilor Vesta Investment SRL, Helvespid SRL, Loial Impex SRL, IPA SA şi Dual Man SRL, iar documentele ridicate se află în analiza autorităţii de concurenţă, în cadrul procedurii specifice de investigaţie. Companiile sunt suspectate că au participat la cele 3 proceduri de achiziţie publică, fie prin constituirea unor asocieri de companii (consorţii) în vederea depunerii unei oferte comună, fie prin participarea cu oferte individuale, fără a se concura între ele, în vederea câştigării contractelor de furnizare, în condiţii mai slabe de competitivitate şi calitate”, arată un raport al Consiliului. În cazul în care cele cinci societăţi – Vesta Investment SRL, Helvespid SRL, Loial Impex SRL, IPA SA şi Dual Man SRL – vor fi găsite vinovate de încălcarea Legi concurenţei, aceste sunt pasibile de o amendă de până la 10% din cifra de afaceri, ceea ce ar reprezenta, cumulat, peste 26 milioane lei, din care cea mai mică amendă, de numai 230.000 lei, ar putea fi aplicată firmei Helvespid SRL. Firmele au format o asociere prin care au combinat anumite avantaje de care dispun – tehnologii, resurse materiale/umane, capacitate tehnică.

Concret, Vesta Investment SRL are drept obiect de activitate „lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor, Helvespid SRL – „fabricarea altor articole din metal”, Loial Impex SRL – „lucrări de instalaţii electrice”, IPA SA – „cercetare- dezvoltare în alte ştiinţe naturale şi inginerie”, iar Dual Man – „fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice”.

 

Boc plăteşte, că nu dă de la el

Potrivit raportului Curţii de Conturi a României, administraţia locală clujeană a efectuat o serie de plăţi neconforme firmei sucevene Loial Impex care a trasat marcaje rutiere pe străzile din oraş. ” în anul 2012, pentru achiziţia lucrărilor de aplicare marcaje rutiere, UATM Cluj-Napoca, în calitatea de autoritate contractantă, a organizat procedura de atribuire, cerere de oferte, criteriul de atribuire fiind preţul cel mai scăzut, urmare căreia pentru lotul 2 Lucrări de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale, a fost încheiat acordul cadru nr. 244249/17.08.2012 cu Asocierea SC Loial Impex SRL şi SC Gamida Euromark SRL, cu o durată de 2 ani calendaristici, respectiv până la data de 20.08.2014.

Ulterior încheierii acordului cadru şi în executarea acestuia au fost atribuite 5 contracte subsecvente, ultimul fiind contractul subsecvent nr. 275142/07.08.2014, în valoare de 2.693.631 lei, din care TVA în cuantum de 521.347 lei, deşi conform documentaţiei de atribuire, valoarea estimată maximă a celui mai mare contract subsecvent pentru lotul 2 este de 744.261 lei fără TVA, adică de aproximativ 3 ori mai puţin decât valoare contractată.

Subliniem faptul că până în luna august 2014, au fost atribuite 4 contracte subsecvente însumând valoarea de 1.343.544  lei, inclusiv TVA, iar ultimul contract subsecvent atribuit, care intră în vigoare în ultima zi a acordului cadru, respectiv 20.08.2014, este de 2.693.631 lei, adică de 2 ori mai mult decât lucrările executate în cei 2 ani de valabilitate a acordului cadru, în condiţiile în care UATM Cluj-Napoca a demarat deja o nouă procedură de achiziţie privind lucrările de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale în luna august 2014.

Autoritatea contractantă are obligaţia de a atribui contractele de achiziţie publică subsecvente acordului-cadru numai cu respectarea condiţiilor tehnice şi financiare stabilite în acordul-cadru respectiv”, arată raportul.

 

Preţuri umflate

În anul 2014, ”potrivit Raportului procedurii nr. 449309/11.12.2014, entitatea organizează o nouă procedură de achiziţie publică, pentru ”lucrările de aplicare marcaje rutiere”, la care a participat şi societatea SC Loial Impex SRL în asociere cu RADP Cluj, aceasta având însă oferta cea mai mare. Urmare procedurii de achiziţie publică se încheie Acordul cadru nr. 458954/18.12.2014, cu o durată de 2 ani calendaristici, cu societatea SC Anduna Servimob SRL, cu sediul în Bucureşti, care potrivit art. 7 intră în vigoare de la data de 18.12.2014. Cu toate că entitatea a încheiat un nou acord cadru în luna decembrie 2014, cu preţuri mai mici, până în luna septembrie 2015 execuţia lucrărilor de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale, s-a făcut tot de către societatea SC Loial Impex SRL, cu sediul în Suceava, în baza contractului subsecvent nr. 275142/07.08.2014, la preţuri mult mai mari. Mai mult, în cazul articolului de lucrări Marcaj rutier divers cu produse speciale au fost decontate cantităţi mai mari decât cele contractate, astfel prin contractul subsecvent au fost contractate lucrări în cantitate de 1200 mp, dar cantitatea decontată doar în anul 2015 a fost de 5.583 mp, de aproximativ 5 ori mai mult, în condiţiile în care pentru lucrările respective exista încheiat un acord cadru cu un alt operator economic. În acest fel, în baza contractului subsecvent menţionat, în anul 2015 au fost decontate lucrări către SC Loial Impex SRL în valoare de 1.502.826 lei, din care 290.869  lei TVA. Dacă lucrările din anul 2015, ar fi fost executate şi decontate în baza noului acord cadru nr. 458954/18.12.2014, încheiat cu  societatea SC Anduna Servimob SRL Bucureşti, care este în perioada de valabilitate, valoarea acestora ar fi fost de 922.887 lei, în loc de 1.502.826 lei, sumă decontată operatorului economic SC Loial Impex SRL, rezultând astfel o pagubă efectivă cauzată Municipiului Cluj-Napoca, de 579.939 lei”.

 

600.000 de lei decontaţi pe ochi frumoşi

Raportul curţii de Conturi menţionează că ”aspectele nelegale privind încheierea contractului subsecvent nr. 275142/07.08.2014 cu societatea SC Loial Impex SRL, cu sediul în Suceava, în calitate de executant şi nerespectarea prevederilor legale privind atribuirea şi derularea contractelor de achiziţie publică, au condus la prejudicierea bugetului local şi efectuarea de plăţi nelegale în sumă de 579.939 lei, reprezentând diferenţele de preţ între valoarea decontată şi valoarea la care ar fi putut fi executate şi decontate lucrările dacă s-ar fi respectat prevederile legale privind atribuirea contractelor de achiziţie publică. Pentru suma de 579.939 lei, decontată necuvenit, au fost calculate dobânzi penalizatoare în sumă de 40.755 lei, la nivelul prevăzut de art. 3 din Ordonanţa nr. 13 din 24 august 2011, privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii băneşti şi Circulara BNR nr. 17 din 06 mai 2015, privind nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României, de 9,75% pe an”.

 

Verde pentru DIICOT

Sorin Gabriel Iacob şi Loial Impex au fost implicaţi într-o anchetă penală de evaziune fiscală, instrumentată de DIICOT. Prejudiciul total al cauzei, care a vizat peste 100 de persoane, a fost stabilit la 10 milioane de euro.

Anchetatorii arată că, prin intermediul mai multor firme fantomă, suspecţii efectuau tranzacţii fictive de materiale de construcţii, în scopul micşorării profitului declarat la ANAF sau al rambursării de TVA. Printre patronii care ar fi fost de acord să emită facturi fictive se afla şi Sorin Iacob. El a fost audiat la DIICOT  după ce procurorii i-au percheziţionat, în prealabil, sediul firmei şi au ridicat mai multe documente. Au fost făcute un număr de 15 arestări însă după aceea cercetările au început să bată pasul pe loc, deşi au trecut aproape cinci ani.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.