Cu câteva saptamâni înainte de alegerile locale, în Cluj partidele politice sunt în fierbere. La fel si potentialii sponsori si simpatizanti ai partidelor si ai candidatilor pe care îi lanseaza în cursa. Pâna la urma si “alegerea” candidatului potrivit poate fi un bussines care ar putea aduce “profit” pentru o societate. Gazeta va ofera “lista” potentialelor surse de finantare a campaniei electorale locale din vara acestui an.

Partidele si candidatii vor fi nevoiti sa arunce la localele din vara sute de mii de euro în campania electorala. Afise, fluturasi, publicitate în media, diverse obiecte personalizate – toate au pret. La fel si consultantii politici, aflati la mare cautare zilele acestea. Motiv pentru care partidele politice sunt în aceasta perioada în cautare de “sponsori”. Pe lânga banii strânsi din cotizatii sau cei pe care, în mod legal, îi primesc din bugetul de stat, indiscutabil, grosul bugetului pentru campania electorala vine din donatiile oferite de diversi oameni de afaceri, dar si de unii membri de partid mai înstariti.
Ca o fac din “simpatie” sau în speranta ca “investitia” va fi una profitabila, “orizontul” de investitii al potentatilor oameni de afaceri clujeni este unul relativ restrâns, pâna în prezent, în Cluj. În prezent doar PD-L sta relativ bine la capitolul candidati. PNL are un candidat puternic doar pentru sefia Consiliului Judetean, în timp ce pentru Primaria Clujului, candidatul se lasa asteptat din motive lesne de înteles. PSD sta cel mai prost. Nu si-a desemnat nici candidatul pentru Primaria Cluj, dar nici cel pentru sefia Consiliului Judetean. Dar succesul în alegeri este garantat nu doar de alegerea unui candidat imbatabil, ci si de o campanie electorala sustinuta cu sume mari de bani, însa, nu întotdeauna o campanie puternica reprezinta garantia succesului.
Sa nu uitam ca în campania din 2004, candidatul PSD pentru Primaria Clujului, Ioan Rus a avut una dintre cele mai scumpe campanii. Aproximativ 89.000 de dolari a investit PSD în campania lui Rus, bani ce s-au îndreptat spre publicitatea stradala si cea din mass-media. Câstigatorul Primariei Cluj, Emil Boc, la acea vreme candidatul Aliantei D.A. PNL-PD a avut o campanie  relativ modesta în comparatie cu Ioan Rus, aproximativ 20.000 de dolari. Campania lui Gheorghe Funar a costat 17.000 de dolari, în timp ce singura femeie candidata la Primaria Clujului a aruncat pe apa sâmbetei o suma record, aproape 40.000 de dolari, daca luam în calcul scorul slab înregistrat de aceasta.
În 2008, sunt subventionate sase partide, cu un total de circa 1,8 milioane de euro. Cei mai multi bani îi primesc PSD (0,7 milioane de euro) si PD si PNL (câte 0,33 milioane de euro fiecare). Dar, asa cum am aratat, greul finantarii va ramâne în grija formatiunilor politice care, la rândul lor, se bazeaza pe candidati si pe familiile acestora, pe membrii de partid si pe simpatizanti, si mai ales pe cei cu dare de mâna.

“Actionarii” partidelor

În campania pentru alegerile locale din 2004, la Cluj, Alianta D.A. PNL-PD a beneficiat de donatii din partea unor societati ca Topaz, Rom Consult, Energobit, Edil Construct sau Real Estate Napoca. Daca, asa cum am vazut în alegerile din 2004 Alianta D.A. PNL-PD nu a dus lipsa de banii necesari pentru campania electorala, sa nu uitam ca alegerile locale din acest an îi gaseste pe liberali si pe democrati în pozitii de “combat”, motiv pentru care societatile care au gasit de cuviinta în 2004 sa sustina financiar campania Aliantei PNL-PD vor avea acum de ales între cele doua partide care au format la acea vreme Alianta. Totodata, ar mai fi de spus ca, pe lânga sponsorii consacrati în campania din 2004, unele partide au reusit sa “atraga” de partea lor alte societati dornice sa investeasca în campania partidului preferat. Astfel, este de asteptat ca, datorita afinitatilor lor vadite, o serie de oameni de afaceri precum Iulian Dascalu, patronul societatii Iulius Grup, cea care a câstigat licitatia pentru mall-ul din cartierul clujean Gheorgheni, Horia Ciorcila si Dorel Goia, actionari ai Bancii Transilvania, fostul manager al producatorului de bere URSUS, Octavian Buzoianu, omul de afaceri Sorin Dan, actionarii societatii Codec, Nicolae Pop Baldi, Bela Urasi si Valentin Nicola sa se afle printre sponsorii PNL Cluj. Cu siguranta, nici Chimu Capusan – proprietarul grupului de firme ChimMar si Nobila Casa, Vasile Leordean, detinator al unor importante parti sociale din societatile LCS Conf (Flacara) si Leotex, Razvan Rotta – unul dintre cei trei actionari, alaturi de liderul PNL Cluj, Marius Nicoara si Dan Palaghian, ai grupului de firmei Compexit, Proton si Seul Auto, Ramona si Razvan Cuc – detinatorii lantului de magazine Plus GSM si ai agentiei imobiliare Casa Lux, Dan Nistor – detinator al magazinelor Conis, co-proprietar al firmei de distributie C&S, implicat în investitii imobilare importante, nu se vor zgârci când vine vorba de sustinerea PNL Cluj.
Compania de investitii imobiliare EuroTrend, societatea Transilvania Construct, Peter Pal, actionarul principal al grupului de firme Energobit, Compania de Turism Topaz, sau Rosal-ul omului de afaceri Silviu Prigoana s-ar putea regasi pe lista donatorilor PD-L Cluj pentru campania din mai. UDMR Cluj ar putea fi sustinuta de sotii Silvia si Zsolt Fodor – proprietarii Euro GSM 2000 SRL, sau de Erika Hristea – actionarul majoritar al societatii Secpral Pro Instalatii. În ce priveste PSD Cluj, mai mult ca sigur ca RNB Inter Auto sau Napoca Constructii, societati conduse de doi pesedisti, Ioan Rus si Stefan Dimitriu se vor regasi printre societatile care vor sustine financiar campania electorala a acestui partid.

Gazeta

LEGEA PRIVIND FINANTAREA ACTIVITATII PARTIDELOR POLITICE SI A CAMPANIILOR ELECTORALE

Articolul 3
[1] Sursele de finantare a activitatii unui partid politic pot fi:
a.    cotizatii ale membrilor de partid;
b.    donatii si legate;
c.    venituri provenite din activitati proprii;
d.    subventii de la bugetul de stat.

SECTIUNEA a 2-a- Donatii
Articolul 5
[1] Donatiile primite de un partid politic într-un an fiscal nu pot depasi 0,025% din veniturile bugetului de stat pe anul respectiv.
[2] În anul fiscal în care au loc alegeri plafonul va fi de 0,050% din veniturile bugetului de stat pe anul respectiv.
[3] Donatiile primite de la o persoana fizica într-un an pot fi de pâna la 200 de salarii de baza minime brute pe tara la valoarea existenta la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
[4] Donatiile primite de la o persoana juridica într-un an pot fi de pâna la 500 de salarii de baza minime brute pe tara la valoarea existenta la data de 1 ianuarie a anului respectiv. Persoanele juridice sunt obligate ca la data efectuarii donatiei sa aiba achitate integral toate datoriile fata de bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat.
[5] Valoarea bunurilor mobile si imobile donate partidului, precum si a serviciilor prestate acestuia se include în valoarea donatiilor, plafonata conform alin. [1]-[4].
[6] La primirea donatiei sunt obligatorii verificarea si înregistrarea identitatii donatorului. La solicitarea donatorului, identitatea sa poate ramâne confidentiala, în situatia în care donatia se situeaza în limita sumei anuale de 10 salarii de baza minime brute pe tara. Suma totala primita de un partid politic ca donatii confidentiale nu poate depasi 15% din subventia maxima acordata de la bugetul de stat unui partid politic în anul respectiv.
[7] Toate donatiile vor fi evidentiate în mod corespunzator în documentele contabile, cu mentionarea datei la care au fost facute si a altor informatii care sa permita identificarea surselor de finantare. Donatiile în natura – de bunuri sau servicii – vor fi reflectate în evidenta contabila la valoarea de piata stabilita în conditiile legii.
[8] Lista persoanelor care au facut într-un an donatii a caror valoare cumulata depaseste 10 salarii de baza minime brute pe tara, precum si suma totala a donatiilor confidentiale se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, pâna la data de 31 martie a anului urmator.
[9] Lista donatorilor, precum si evidentele contabile ale partidului trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente: numele sau, dupa caz, denumirea, domiciliul sau, dupa caz, sediul; cetatenia sau, dupa caz, nationalitatea donatorului; numarul si seria actului de identitate si codul numeric personal sau, dupa caz, codul unic de înregistrare; valoarea si felul donatiei si data la care a fost efectuata donatia.
[10] Este interzisa acceptarea sub orice forma, directa sau indirecta, de catre partidele politice a donatiilor de bunuri materiale sau sume de bani ori prestarea de servicii gratuite facute cu scopul evident de a obtine un avantaj economic sau politic.

SECTIUNEA a 2-a – Contributiile pentru campania electorala
Articolul 14
Contributiile primite dupa deschiderea campaniei electorale de la persoanele fizice sau juridice din tara, cu exceptia subventiilor prevazute la art. 13, pot fi folosite pentru campania electorala a unui partid numai daca, în prealabil, sunt declarate Curtii de Conturi de catre mandatarul financiar.
Articolul 15
Este interzisa finantarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de catre persoane fizice sau juridice straine. Sumele astfel primite se confisca si se fac venit la bugetul statului.
Articolul 16
Se interzice finantarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei aliante a acestora sau candidat independent de catre o autoritate publica, institutie publica, regie autonoma, companie nationala, societate comerciala sau societate bancara cu capital integral ori majoritar de stat sau de catre un sindicat ori o asociatie sau fundatie. Sumele astfel primite se confisca si se fac venit la bugetul de stat.

Guvernul da liber la donatii

Printr-o hotarare de Guvern adoptata recent, persoanele care finanteaza prin donatii partide politice sau campanii electorale nu vor mai fi obligate sa anexeze formularului de donatie declaratia de interese sau alte acte care sa indice provenienta bunurilor. Fosta legislatie îi obliga pe finantatorii partidelor si ai campaniilor electorale sa prezinte si o declaratie de interese, pe propria raspundere, din care sa rezulte ca prin donatia facuta nu intentioneaza sa "directioneze si sa influenseze activitatea beneficiarului" banilor. De asemenea, donatorii trebuiau sa prezinte si acte justificative despre provenienta bunurilor donate. Guvernul a decis însa sa modifice legislatia în materia sponsorizarilor campaniilor, motivând ca, în urma constatarilor Departamentului de control al finantarii partidelor, din cadrul Autoritatii Electorale Permanente, a rezultat ca aceste documente nu sunt necesare pentru verificarea respectarii de catre partide a prevederilor legale.

Donatii la PNL în 2004

Mircea Pusca (deputat) – 16.847 lei
Horea Uioreanu (deputat) – 15.000 lei
Norica Nicolai (senator) – 15.000 lei
Adrian Popa (viceprimar) – 9.295 lei
Confidential – 2.200 lei
“Consultes Networking” – 15.000 lei
SC Nova Turism 5.500 lei

Donatii la PD în 2004

Tise Camelia (sotia ex-prefectului) – 6.000 lei
Adrian Gurzau (consilier local) 5.000 lei
Mihail Hârdau (fost ministru al Educatiei) 4.080 lei
SC Gumec 1.000 lei
SC Transilvania Construct – 27.000 lei
SC Nova Confort – 600 lei
SC Cabriolet – 50.000 lei
Asociatia pentru Democratie si Pluralism – 5.000 lei
SC Reval Investments – 10.000 lei
Topaz, compania de Turism – 3.000 de lei

Donatii PNL-PD în 2004

Emil Boc (primar Cluj-Napoca) – 8.000 lei
Apostu Sorin (director tehnic Primaria Cluj) – 10.000 lei
Apostu Sorin (idem) – 3.000 lei
Apostu Maria (sotia lui Sorin Apostu) – 10.000 lei
Buda Daniel (deputat)- 4.765 lei
Buda Liliana (sotia deputatului Buda)- 5.250 lei
Ioan Berchisan (consilier judetean)- 1.000 lei
Radu Bica (consilier judetean) – 3.000 lei
Elena Ceusan (consilier judetean) – 2.950 lei
Brandusa Chiorean (functionar Primaria Cluj) – 3.600 lei
Norica Nicolai (senator) – 6.582 lei
Marius Nicoara (presedintele Consiliului Judetean) – 6.005 lei
Bianca Nicoara (sotia presedintelui Nicoara) – 20.400 lei
Mihail Hârdau (fost ministru al Educatiei) – 3.119 de lei
Liviu Miclaus (director Regiei de Protocol “Victoria”) – 19.344 lei
Mircea Morosan (consilier judetean)- 18.000 lei
Ioan Nicoara (functionar Consiliul Judetean) – 24.146 lei
Ioan Petran (consilier judetean) – 15.807 lei
Popa Adrian (viceprimar) – 18.700 lei
Ciprian Paun (consilier local) – 3.673 lei
Nicoleta Postolache (consilier local)- 1.400 lei
Mircea Pusca (deputat) – 21.700 lei
Rares Rusu Stelian (consilier judetean) – 6.000 lei
Tudor Stefanie (primar Turda) – 19.852 lei
Alin Tise (ex-prefect) – 4.000 lei
Camelia Tise (sotia ex-prefectului) – 14.000 lei
Ovidiu Turdean (consilier local) – 4.000 lei
Horea Uioreanu (deputat) – 33.000 lei
Rosal SRL – 15.000 lei
Rom Consult – 25.000 lei
RTC Holding – 20.589 lei
Energobit SRL – 10.000 lei
Energobit – 1000 lei
Constructii Avram Iancu – 10.000 lei
Edil Construct SA – 10.000 lei
Real Estate Napoca – 10.000 lei
Asociatia Transportatorilor Rutieri “Transilvania” – 2.000 lei
Standard Business SRL – 20.589 lei

Donatii PNL în 2005

Mircea Pusca (deputat)- 11.040 lei
Horea Uioreanu (deputat)- 6.250 lei
Adrian Popa (viceprimar) – 3.791 lei
Norica Nicolai (senator) – 4.650 lei
Confidential – 38.940 lei

Donatii PD în 2005

Mihail Hârdau (fost ministru) – 3.000 lei
Tise Camelia (sotia ex-prefectului) – 12.420 lei
Mircea Morosan (consilier judetean)- 7.150 lei
Ioan Morar (sef Directia Silvica) – 5.400 lei
Maier Teofil (consilier judetean) – 1.000 lei
Chiorean Brândusa (functionar Primaria Cluj) – 500 lei
Adrian Gurzau (consilier local)- 16.000 lei
Florin Stamatian (consilier local)- 17.250 lei
Cataniciu Steluta (consilier judetean)- 17.100 lei
Mircea Morosan (consilier judetean)- 10.000 lei
Apostu Sorin (director Primaria Cluj)- 7.000 lei
Marcel Fleser (PD Cluj) – 7.230 lei
Alexandru Coroian (consilier judetean) – 7.260 lei
Confidential – 2.500 lei
Air Transilvania – 17.388 lei
Transilvania Construct 50.000 lei

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.