Masinile non-euro din România ar putea fi retrase din circulatie începând cu 2011, în baza unei directive a Uniunii Europene privind scoaterea din uz a acestor autovehicule, aflata în dezbaterea Executivului european, costurile de casare si dezmembrare urmând sa fie suportate de la bugetul de stat.
Din categoria masinilor non-euro fac parte, printre altele, Dacia 1310 fabricata pâna la 1 ianuarie 1996, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett, Renault 5. Guvernul arata în nota de fundamentare a proiectului ordonantei de urgenta privind taxa de poluare auto ca parcul de masini din România are o vârsta medie de peste 13 ani, iar autoturismele cu norma de poluare non-euro, Euro 1 si Euro 2 reprezentau, în 2005, aproximativ 90% din structura acestuia. "La nivelul Uniunii Europene se discuta tot mai intens asupra unei directive de scoatere din circulatie începând cu anul 2011 a autoturismelor non-euro. În aceste conditii, România va asigura de la bugetul de stat toate costurile de casare si dezmembrare a autoturismelor non-euro", se arata în document. Executivul a decis, luni, ca taxa auto sa fie stabilita în functie de datele tehnice ale fiecarei masini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe, si sa scada odata cu valoarea autovehiculului. Prin introducerea noii formule de calcul, reglementarile din Codul Fiscal privind taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule vor fi abrogate. În nota de fundamentare se mentioneaza ca, în urma aplicarii unui nou sistem de calcul, suma estimata a fi încasata în acest an din taxa actuala va fi diminuata cu circa 300 milioane lei, la care se va adauga si influenta rezultata din restituirea diferentelor de taxa. Statul va restitui diferenta de taxa auto rezultata din suma platita pâna în prezent, potrivit reglementarilor din Codul Fiscal, si noua taxa de poluare auto care va fi introdusa la 1 iulie 2008, calculata în functie de caracteristicile fiecarei masini în parte. "Fondurile colectate se constituie în surse de co-finantare pentru proiecte de mediu prioritare, iar restituirea sumelor celor care au platit mai mult conform actualei formule de calcul sunt mult mai reduse decât sumele ce ar fi stabilite drept despagubire prin sentinte judecatoresti definitive", se mai arata în document. Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, declara la finalul sedintei de luni a Guvernului ca veniturile colectate în acest an din taxa auto vor fi cu circa 30% mai mici decât sumele încasate în 2007. Guvernul a bugetat pentru acest an venituri de 600,8 milioane lei (echivalentul a 188,9 milioane euro) din încasarea taxei de prima înmatriculare auto, în scadere cu 21,7 % fata de nivelul planificat pentru 2007, de 766,8 milioane lei.
(A.M.)