Proiectul metroului din Cluj-Napoca merge extrem de bine: descărcările arheologice, necesare demarării lucrărilor de proiectare, nu au început, dar OSĂ, în situația în care ar fi trebuit demarate pe 1 octombrie. Acest eșec se adaugă celui de luna trecută, când Primăria Cluj-Napoca a anulat licitația pentru alegerea unui supervizor al lucrării. De asemenea, licitația prin care au fost desemnați proiectanții și executanții lucrărilor a fost făcută pe genunchi pentru a nu pierde, ”la musță”, banii europeni. Însă, spre bucuria clujeanilor, centrul oraşului va trebui închis pentru ca arheologii să îşi facă treaba. Totul se va întâmpla ”în viitorul apropiat”.

Potrivit datelor din cadrul proiectului metroului din Cluj-Napoca, lucrările de descărcare/cercetare arheologică ar fi trebuit să înceapă la 1 octombrie. Chiar dacă vorbim de un metrou care ar trebui să vâjâie între staţii, viteza este impusă de administraţia locală, adică de Primăria Cluj-Napoca.

Astfel că, lucrările nu au început, ci OSĂ ”în viitorul apropiat”.

De partea arheologică se ocupă Muzeul Naţional de Istorie a Transilvanie, instituţie condusă de Felix Marcu.

Din punctul lui de vedere, proiectul este în grafic şi lucrările arheologice vor începe în ”viitorul apropiat”.

”Nu este vorba despre descărcare arheologică, ci despre cercetare arheologică preventivă. Apoi urmează sa vedem dacă este nevoie sau nu de continuarea cercetărilor. Suntem în termen şi urmează să începem lucrările în viitorul apropiat. Noi avem contract cu firma din Turcia şi suntem în termen. Am făcut procedurile de autorizare şi, în viitorul apropiat, vom primi autorizaţia de la Ministerul Culturii. În virtutea contractului cu firma turcească, amplasamentul trebuie predat de către ei. Va trebui închisă circulaţia pentru ca noi să ne putem face treaba, dar aceste aspecte nu ne privesc pe noi”, a declarat Marcu pentru Gazeta de Cluj.

Acum, din primărie se aude o tăcere asurzitoare. Emil Boc nu spus nimic despre faptul că ar fi predat amplasamentul către consorţiul care ocupă de lucrările de proiectare şi execuţie, dar OSĂ. Despre faptul că lucrările vor necesita închiderea circulaţiei în centrul oraşului, Emil Boc nu a declarat nimic, dar OSĂ.

Cercetarea arheologică va trebui făcută pe toată suprafaţa centrului municipiului Cluj-Napoca, astfel că, etapizat se vor închide străzile din zonele respective. Durata acestor cercetări este de 9 luni, iar cele mai mari săpături se vor face în zona Pieţei Unirii, adică exact sub coada calului lui Matei Corvin.

De asemenea, există posibilitatea, pentru ca proiectul să meargă pe repede înainte, ca în urma cercetărilor arheologice să nu se găsească NIMIC, dar şi despre acest lucru OSĂ aflăm în ”viitorul apropiat”.

Licitaţii anulate pentru MetroBoc

Luna trecută, Primăria Cluj-Napoca a anulat licitația pentru alegerea unui supervizor al lucrării ”metroul clujenilor”. Administrația locală nu a transmis niciun comunicat oficial despre acest eșec al proiectului, anunțul fiind făcut pe platforma SEAP. Membrii comisiei de licitație au ajuns la această concluzie în situația în care termenul limită pentru evaluările tehnică și financiară era stabilit pentru data de 31.10.2023. Cu alte cuvinte, procedura s-a derulat pe repede înainte, astfel că orice ”chichiță” a fost de ajuns pentru anularea procedurii. Chiar dacă, potrivit platformei SEAP, organizatorii licitației ar trebui să explice motivele pentru care licitația a fost anulată, acest lucru nu s-a întâmplat, motivul invocat fiind unul general.

Factorii de evaluare din cadrul acestei licitații erau 40% prețul licitat și 60% oferta tehnică.

Valoarea estimată a contractului ”Servicii de supervizare proiect (consultanță) aferente obiectivului de investiții: „PROIECTARE ȘI EXECUȚIE LUCRĂRI DE INFRASTRUCTURĂ (STRUCTURĂ DE REZISTENȚĂ, CALE DE RULARE, FINISAJE, SISTEME DE INSTALAȚII), AUTOMATIZARE TRAFIC, RACORDARE ALIMENTARE CU ENERGIE ELECTRICĂ AFERENTE OBIECTIVULUI DE INVESTIȚIE „TREN METROPOLITAN GILĂU – FLOREȘTI – CLUJ-NAPOCA – BACIU – APAHIDA – JUCU – BONȚIDA – ETAPA I A SISTEMULUI DE TRANSPORT METROPOLITAN RAPID CLUJ: MAGISTRALA I DE METROU ȘI TREN METROPOLITAN, INCLUSIV LEGĂTURA DINTRE ACESTEA. COMPONENTA 1. MAGISTRALA I DE METROU CLUJ” era de 211.576.745,66 lei fără TVA.

Singura ofertă depusă în cadrul acestei proceduri a venit din partea companiei Egis, iar anularea procedurii a fost făcută în contextul în care Primăria Cluj-Napoca mai organizase această licitație fără succes.

Prima licitație pentru contractul de consultanță a fost lansată în luna iulie 2022, dar nu a fost depusă nicio ofertă pentru că primăria acordase fonduri insuficiente pentru acest contract. A doua licitație a fost lansată în decembrie 2022 și a prevăzut o suplimentare de 15,5 milioane de lei a valorii contractului, până la suma de 140.551.163 lei, față de valoarea inițială de 125.013.820 lei. Nici atunci nu a fost depusă vreo ofertă din același motiv: contractul fusese mult subevaluat.

Ce bani s-au spart până acum pe MetroBoc ?

Până acum, proiectul MetroBoc i-a costat pe clujeni peste 30 de milioane de lei, bani plătiți pe caietul de sarcini și pe studiile de fezabilitate.

METRANS Engineering SRL (România) este prima societate care, în septembrie 2018, a primit bani pentru proiectul metroului clujean. SRL-ul a primit 100.000 de lei de la Primăria Cluj Napoca pentru consultanța necesară realizării caietului de sarcini necesar studiului de prefezabilitate referitor la acest proiect. Compania aparține lui Dumitru Radu-Gabriel (administrator și acționar cu 40% din acțiuni, n.red.) și a fost înființată cu trei luni înainte de a primi contractul respectiv. Printre acționari se mai regăsesc TRICA MADALINA STEFANIA, VLASCEANU MARIUS și POPA SEVER LIVIU, care au câte 20% din pachetul de acțiuni.

Dumitru Radu Gabriel este manager de proiecte la societatea Metroul SA, o ”căpușă” a companiei de stat Metrorex, care administrează metroul din București.

Primăria Cluj Napoca a desemnat câștigătorul licitației pentru studiile de fezabilitate necesare demarării proiectului de construcție a unei linii de metrou în subteranul municipiului. Potrivit anunțului oficial făcut de administrația locală asocierea SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL a câștigat contractul „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate,  Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții” cu o ofertă de 30.186.000 de lei, fără TVA.

O altă firmă care face parte din lista societăților care au câștigat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate este Cornel&Cornel Topoexim SRL, care va subcontracta 1% din cei 30,1 milioane de lei, fără TVA.

Potrivit unui studiu intitulat ”Clientelism în contractele de consultanță” realizat de expertforum.ro, compania a câștigat contracte în valoare de 99.213.857,94 de lei. Firma a fost înființată în 2014 și are mai mulți acționari, dintre care majoritari sunt Cornel Păunescu si Elena Dina.

O altă firmă din cadrul acestei asocieri este SC Geostud SRL. Acționari sunt  TAUTAN ALEXANDRU și CHIRICA ANTON, fostul prorector al Universității Tehnice de construcții București care, în urmă cu câțiva ani, a fost acuzat de agenția Națională de Integritate de săvârșirea infracțiunii de fals în declarațiile de avere și integritate.

Din grupul de firme care au câștigat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru metroul din Cluj Napoca face parte și cabinetul de avocatură Carmen Tease. Printre clienții lui Tease se numără și Primăria Municipiului București condusă de Gabriela Firea.

Carmen Tease a fost avocata lui Florin Secureanu, managerului Spitalului Malaxa din București, judecat pentru delapidare. În cadrul procesului, Secureanu a acuzat-o pe avocată că a făcut un ”joc dublu”, în sensul că ea ar fi încercat să afle diverse informații pentru partea adversă, primarul Bucureștiului, Gabriela Firea. Ea a dezmințit aceste acuzații spunând că sunt fabulații.

Cea mai importantă societate din cadrul acestei asocieri de firme este compania franceză Systra. În România, Systra are deschisă o filială care a declarat un singur angajat, o cifră de afaceri pe anul trecut de peste 900.000 de lei și, în ultimii ani, pierderi constante. Administratorul filialei este RENE CHRISTIAN LEGUET.

În 2015, lângă Strasbourg a avut loc un accident feroviar în urma căruia au murit 11 persoane. Infrastructura feroviară pe care a avut loc accidentul aparținea companiei franceze de transport SNCF care, contractase serviciile Systra pentru realizarea unor teste de rulare. În urma producerii accidentului, compania Systra a fost pusă sub acuzare pentru ucidere din culpă.

3 COMENTARII

    • Votam Boc -Poc caci ai harnic mocanu ,lucra impreuna cu RADP-ul la parcarile din Grigorescu si noaptea si nu respecta orele de liniste dupa ora 22.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.