Furnizorii de energie au trimis milioane de facturi greşite la curent şi gaze. Unii nu au calculat reducerile stabilite de stat, iar autorităţile fac abia acum verificări. Ancheta ar putea ajunge la Parchetul General.

Responsabilii pregătesc și o ordonanță de urgență care va interzice ca oamenii care nu au beneficiat de reduceri, deși ar fi trebuit, să fie penalizați ori debranşaţi.

După o adevărată avalanşă de facturi greşite primite de la furnizorii de electricitate şi de gaze, autorităţile spun să aşteptăm să fie recalculate.

Virgil Popescu, ministrul Energiei: „Realitatea ne arată că s-au întocmit în mod eronat milioane de facturi.

Mihai Culeafă, președintele ANPC: „Doi mari operatori economici au emis facturi pe luna noiembrie fără a aplica plafonarea sau compensarea preţurilor.

Cum știți dacă factura a fost emisă fără reduceri

Iată cum verificaţi factura la gaze: prima dată, uitaţi-vă la rubrica factură detaliată şi vedeţi care este preţul unitar pe kWh. Dacă este peste 0,37 lei cu tot cu TVA, atunci furnizorul nu a aplicat plafonarea, iar factura NU este corectă.

Verificaţi şi dacă vă încadraţi la compensare – trebuie să aveţi un consum mai mic de 200 de mc, plafonul stabilit pentru luna decembrie. Pentru lunile următoare, plafonul creşte până la 250 de mc.

Pe o factură, de pildă, preţul este de 0,21 lei kWh, iar consumul este de 146 kwh. Acest consumator nu se încadrează la plafonare, ci doar la compensare, care apare evidenţiată pe factură. Dacă aveți un consum sub 200 de mc, dar nu apare nicio reducere, atunci factura este greșită.

La factura la electricitate, vă uitaţi la preţul unitar – dacă este peste 1 leu pe kwh, veţi primi întâi o reducere între preţul din factură şi 1 leu. După care, dacă aveţi un consum de până la 330 Mwh pe lună, mai primiţi o reducere de până la 29 pe kwh. La final, însă, preţul rezultat este de cel mult 0,68 lei.

Dacă aveţi nelămuriri şi nu primiţi explicaţii de la furnizor, vă puteţi adresa Autorităţii de Reglementare. Instiutuţia a deschis și o linie telefonică pentru sprijin.

Important de ştiut este că, dacă în urma recalculării aveţi de recuperat o sumă mai mare de 100 de lei, furnizorul de gaze sau de electricitate este obligat să vă dea înapoi banii în termen de cinci zile de la data emiterii facturii. În cazul în care suma de recuperat e mai mică, ea este scăzută din viitoarele facturi. Oricum, aceste facturi vor fi mai mari decat anul trecut și după recalculări, așa că oamenii sunt nevoiți să aleagă – ori taie din alte cheltuieli pentru a acoperi scumpirea gazelor și a curentului, ori fac economie la încălzire.

Potrivit estimărilor specialiștilor, la un apartament de două camere, cu centrală, reducerea temperaturii în casă cu un grad – de la 23 la 22 de grade, de exemplu – înseamnă o economie de peste 100 de lei, iar la o locuinţă de 90 de metri pătraţi, de pildă, vorbim deja de peste 200 de lei la fiecare grad in minus.

Sursa: stirileprotv.ro

Citește și: Un preot care a mers cu stropitul a infectat cu Covid 19 mai multe persoane

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here