Ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat luni cele două proiecte de legi consolidate ale educației, lansate în dezbatere publică în vara anului trecut.
„Ministrul Educației, Ligia Deca, vă invită luni, 27 februarie, la ora 14.30, la sediul Ministerului Educației din strada General H.M. Berthelot Nr. 28-30, la o conferință de presă ce se va desfășura la parter, în Sala de ședințe. Conferința va avea ca temă Proiectele de legi ale educației”, potrivit unui mesajul transmis la sfârșitul săptămânii trecute jurnaliștilor acreditați la Ministerul Educației.
Este a doua conferință de presă organizată de Ministerul Educației cu Ligia Deca ministru. Prima a avut loc la începutul mandatului – la circa două săptămâni de la instalarea ei în funcție. Ligia Deca este ministra educației de la începutul lunii octombrie 2022, adică de aproape cinci luni.
Ideile principale:
Am luat în calcul și deciziile Curții Constituționale, am luat și angajamentele României
Din cele 422 de măsuri din România Educată, 75% sunt deja implementate sau în curs de implementare sau se creează cadru legislativ prin aceste două legi
Știm rezultatele PISA, ce indică un grad limitat de performanță, 2 din 10 elevi candidați la Bacalaureat nu l-au luat
Încercăm să profesionalizăm cariera didactică. Vom crește calitatea formării inițiale, corelat cu o formare continuă mai adecvată contextului.
Ceea ce până acum formam doar la nivel de învățământ mediu (profesie didactică primar) vom forma la nivel superior
Înființarea corpului de mentorat
Masterat didactic – va include 80% practică. Pentru a-l face atractiv – bursă lunară egală cu salariul mediu brut, salariul unui debutant, indiferent dacă aceștia au parcurs sau vor parcurge alt masterat
Procesul de licențiere în locul definitivatului
O dată la 5 ani – cadrele didactice vor trebui să obțină 15 credite transferabile
Centrul cu rol de coordonare pentru CCD-uri. Pentru a ajunge la noul parcurs de formare continuă, să avem acest centru național care să aibă expertiza să ajute CCD-urile și școlile
Program național care să abordeze direct problema analfabetismului funcțional
Salarizare progresivă având la bază salariul mediu brut pe economie
Curriculum la decizia elevului – cuvant mai mult de spus privind materiile opționale
Portofoliul educațional – instrument cheie, rol în orientarea pe filieră de liceu și către profesie/învățământ superior
Toate rutele liceale – șanse egale de acces în învățământ superior
Păstrăm posibilitatea ca după trei ani de liceu tehnologic să existe o certificare profesională de nivel 3, nivel 4 după patru ani.
Consorții duale – pot include și universități
Bursa de merit crește de la 200 la 450 de lei pe lună, bursele de excelență – 700 de lei, 1000 de lei. Cei cu performanță înaltă vor putea încheia 2 ani într-un an școlar
Sprijin structurat pentru elevii cu performanță înaltă
Evaluarea Națională – rămâne în formula de acum
Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurență dovedită, dacă liceele doresc să scoate locuri la concurs. Liceele pot alege două probe în așa fel încât să poată selecta dedicat. Pentru 60% din locuri se poate da concurs, 40% – alocare computerizată, cu prioritate pentru elevii cu CES și cei de etnie romă
Bacalaureat: Se pliază pe fiecare profil. Două probe de competențe lingvistice (limbă străină) pentru a crește potențialul de angajare. Probă complementară pentru competențe de bază – notarea se va face pe sistem admis/respins
În sesiunile de vară-toamnă elevii vor avea mai puține sesiuni de examen. Mai multe probe vor putea fi date în timpul anului școlar
Ne propunem să simplificăm procesele de evaluare a școlilor, inspectoratele – reorganizate. ARACIP va avea și centre județene. Să se completeze mai puține hârtii de către conducerea școlilor
Reprezentanții elevilor sunt incluși în guvernanță la toate nivelurile
17% dintre elevii unei generații au abandonat școala înainte de absolvire. Rată de părăsire timpurie a școlii mai mare decât media UE. Trei din 10 elevi de clasa a 8-a se așteaptă să termine doar studiile gimnaziale. Segregarea afectează mai mult de jumătate dintre elevii de etnie romă
Investiții în cadrele didactice: încurajăm titularizarea în zone defavorizate. Primă de instalare neimpozabilă egală cu cinci salarii brute. Prin centrul național pentru educație incluzivă – mai multe resurse (consilieri etc.). Acest centru să coordoneze mult mai bine CJRAE/CMBRAE
Finanțare diferențiată pentru fiecare școală
15% din banii publici să meargă către învățământ. Procentul din PIB viza și fonduri de care statul nu dispune direct
Suplimentăm costul standard per elev cu 25% pentru elevii din consorții școlare/de învățământ dual, costul standard pentru unități din mediile defavorizate, cu 75% pentru preșcolari, cu 100% pentru școala din spital
Plata burselor elevilor se va realiza direct de la bugetul ME. Unde autoritățile publice locale pot suplimenta, să poată face acest lucru
E nevoie de zone în care, din start, să stabilim că e nevoie de regim preferențial de finanțare
Scalăm programul Învățare remedială, implicăm familiile, ONG-urile. Înființăm un program național de susținere a învățării limbii și literaturii române. Program dedicat (refugiați, copii care învață în altă limbă maternă, copii din diaspora)
Reformăm Școala din spital
Extindem programul A doua șansă și pentru nivelul liceal
Pentru elevii cu CES, legea propune o reformă amplă ce urmărește desegregarea. Patru niveluri de sprijin cu servicii adaptate
Abandonul școlar: Se înființează Programul național integrat pentru combaterea abandonului școlar – e corelat cu extinderea programului Masă sănătoasă; debirocratizarea burselor sociale; 10% din locurile de la liceu dedicate elevilor cu CES și celor de etnie romă
Masă Caldă – 450 de unități beneficiază de el în prezent, dorim să-l extindem pentru cel puțin un milion de copii de anul viitor; asigură o retenție școlară foarte bună; prin extindere, va facilita și programul Școală după școală
Am regândit sistemul de transport așa încât elevii să aibă asigurate sumele necesare; transportul rutier și naval – gratuit; metru și feroviar – alocare de la buget că tre ministerul transporturilor și de acolo la operatori; unde nu avem – versiunea cu sumă forfetară; pentru elevii unde putem asigura curse școlare – din sume defalcate se merge la bugetul local și se asigură transportul. Programe ample de achiziționare a autobuzelor școlare
Lecțiile pe care pandemia sau alte crize recente le-au adus: Nevoile de recuperare, de alfabetizare digitală, prioritizarea siguranței în școli, nevoia de sprijin psihologic inclusiv pentru prevenirea violenței în școli.
Digitalizare: Catalogul electronic și biblioteca virtuală – platforme naționale în cloud; Portofoliul educațional – format digital; din 2027-2028 se va sigura administrarea EN în format digital
Siguranța în școli: măsuri pentru investiții în infrastructură, inclusiv pentru risc seismic
Săptămâna protecției civile
Prevenirea și reducerea violenței în școli: proceduri de semnalare și intervenție, în colaborare cu alte instituții. Ne dorim să întărim CJRAE pentru competențe în domeniu; sprijin pentru cadrele didactice prin programe de formare, cursuri de educație parentală
Prevedere prin care elevii cercetați pentru violență să nu mai poată desfășura activități cu elevii
Legea învățământului superior:
Combaterea abandonului universitar devine prioritară
Se înființează Programul național de reducere a abandonului universitar. Practici de reînmatriculare mai facile. Sprijin în ceea ce privește transportul public
Studenții – reprezentare în toate comisiile consultative
Universitățile vor constitui legal mecanisme de aplicare a Codului studentului
Etică și integritate: Mecanisme clare de verificare a diplomelor. Nu ne mai dorim cazuri în care diplomele nu au trasabilitate. Am clarificat procedurile de alegeri și atribuțiile comisiilor consultative ale ministerului. Politicile de etică – va exista un cod cadru adoptat prin hotărâre de guvern. Vom avea o platformă unică de raportare pentru învățământul superior. Sunt introduse sancțiuni pentru neintroducerea datelor cu caracter public
Mandatelor rectorilor – durata de 5 ani, înnoită o singură dată.
Procedura pentru anularea titlurilor de doctor – una clară. Decizia CCR arată că titlul de doctor poate fi anulat doar dacă a intrat în circuitul civil și a produs consecințe juridice. Mai multă transparență și mai mult accent pe prevenție. Nu se mai poate renunța unilateral la titlul de doctor. Tezele vor deveni documente publice – disponibile pe o platformă publică.
Universitățile analizează în primă instanță suspiciunile. Dacă sunt suspiciuni cu privire la rezoluția Comisiei de Etică, Cnatdcu rezolvă contestațiile. Dacă acesta constată că a fost plagiat – traseu pentru cererea anulării în instanță
Sancțiuni posibile: retragerea acreditării, se poate merge până la retragerea autorizației de funcționare a universității
Atribuțiile CNATDCU: nu se desființează, rămâne garantul tezelor de doctorat. Își păstrează atribuțiile cu privire la abilitarea conducătorilor de doctorat. E instanța de apel în ceea ce privește comisiile de etică ale universităților
Se înființează Programul pentru internaționalizarea învățământului universitar – asocieri, micro-certificărilor, program de visiting professors
Programul include metodologie de sprijin pentru universităților care fac parte din rețelele universităților europene
Ruta completă de învățământ dual; e reînființat ciclul scurt – admitere pe bază de diplomă de bacalaureat
Program național pentru sprijinirea științelor exacte – penuria profesorilor începe să fie o problemă și la noi; program extins la nivel preuniversitar
Articol în curs de actualizare
Sursa: Edupedu.ro