''Includerea firmei (n.r. SC Codec SRL) în protocol a fost o eroare''
''Este o dovada de incompetenta si dezinteres pe care vechea conducere a manifestat-o fata de acest proiect (n.r. proiectul stadionului ''Ion Moina'')''
''Desi s-a vorbit mult în campania electorala despre proiecte cu finantare europeana, proiecte pe fonduri structurale, postaderare, pâna la investirea mea în functie, nu se câstigase nici un proiect'', afirma Alin Tise într-un interviu acordat Gazetei de Cluj
Reporter: Care credeti ca au fost cauzele principale pentru care proiecte importante pentru judetul Cluj precum stadionul „Ion Moina” sau Filarmonica nu au fost finalizate în perioada 2004-2008. Putem spera ca aceste doua proiecte, pe lânga multe altele care de asemenea se afla în expectativa de ceva vreme, se vor rezolva pâna la finele mandatului dumneavoastra? Cine sunt principalii vinovati pentru tergiversarea acestor proiecte?
Alin Tise: Proiectul realizarii stadionului este unul dintre angajamentele politice facute clujenilor de catre mine. Stadionul este si va ramâne al Consiliului Judetean. Daca patru ani conducerea PNL în frunte cu Marius Nicoara, alaturi de Comisia Stadionului, condusa de PSD prin consilierul Canta, nu a reusit sa faca nimic, iata ca în interval de o luna am reusit sa demaram proiectul noului stadion. Este o dovada de incompetenta si dezinteres pe care vechea conducere a manifestat-o fata de acest proiect. Îi asigur pe clujeni ca acest proiect va fi finalizat în cel mai scurt timp si ca anul viitor vom începe constructia noului stadion Ion Moina. De asemenea, împreuna cu Primaria Municipiului vom începe constructia si a unei sali polivalente. Exista o dorinta a PNL si PSD sa blocheze realizarea stadionului si a salii polivalente, dar sunt convins ca clujenii vor sanctiona aceasta atitudine a partidelor care încearca prin orice mijloace sa împiedice acest proiect. Monstruoasa coalitie PNL-PSD pune mai presus de interesul public, interesele marunte, politicianiste, si încearca sa blocheze construirea stadionului si a salii polivalente. Voi prezenta public votul dat de PNL-PSD, pentru ca toti clujenii sa stie cine se opune acestui proiect.
Rep.: În momentul de fata starea drumurilor judetene din Cluj este una extrem de proasta. Chiar si asa, gradul de îndatorare a judetului ajunge aproape de limita. Cum se va rezolva problema stringenta a drumurilor din judetul Cluj?
A.T.: Da, asa este, starea drumurilor judetene este extrem de proasta, nici pe departe aceste drumuri nu se ridica la pretentiile noastre, chiar daca subiectul a fost dezbatut în campania electorala. Ma nemultumeste starea actuala a drumurilor si în intervalul de patru ani care urmeaza, aceasta va reprezenta o prioritate majora. Aducerea satelor mai aproape de oras, eliminarea decalajelor dintre mediul rural si mediul urban va fi preocuparea acestei administratii. Gradul actual de îndatorare a este foarte mare, aproape de pragul maximal, ca atare, prin strategia financiara pe care o analizez în momentul de fata, avem ca scop reducerea gradului de îndatorare, refinantare, linii de creditare, accesarea de finantari europene, emisiune de obligatiuni si alte modalitati de a atrage resurse alternative. Nu în ultimul rând, bani guvernamentali din toamna acestui an, când PDL va forma noul Guvern.
Rep.: O pata neagra pentru vechea administratie este protocolul cu societatea Codec SRL. Dumneavoastra ati anuntat ca veti propune rezilierea contractului cu pricina pentru a intra în legalitate. În conditiile în care respectivul contact nu era legal constituit, ne putem astepta ca persoanele care au semnat acel protocol sa fie cercetate de catre justitie? Veti realiza demersuri în acest sens?
A.T.: Am solicitat deja rezilierea protocolului cu firma Codec. Includerea firmei în protocol a fost o eroare care a determinat, din pacate, anumite atitudini ale primarilor care justificau astfel nerespectarea legislatiei în domeniul achizitiilor publice. Consiliul Judetean doreste sa sprijine Inspectoratul de Politie si primariile pentru a diminua numarul accidentelor si a pierderilor de vieti omenesti, însa nicidecum nu doreste favorizarea unei firme, cu care ar avea un anumit protocol. Relatia dintre primarie si firma Codec sau alte firme care vor fi acceptate de politie nu intereseaza Consiliul Judetean, tocmai de aceea încheierea acestui protocol a fost o greseala. Sanctiunile juridice ale protocolului pot fi aplicate doar daca persoanele prejudiciate vor face demersuri în acest sens. Eu am solicitat plenului intrarea în normalitate si revocarea acestui protocol, demers care trebuia facut de mult.
Rep.: Exista si alte contracte derulate de Consiliul Judetean in perioada fostei conduceri, dupa ”modelul” Codec?
A.T.: În acest moment suntem într-o analiza cu privire la contractele derulate de Consiliul Judetean si dupa finalizare vom putea furniza si aceste informatii.
Rep.: Chiar daca în timpul mandatului fostului presedinte al CJ Cluj, Marius Nicoara s-au accesat bani de la Uniunea Europeana, totusi, cuantumul acestora nu a fost suficient pentru ca judetul sa cunoasca o dezvoltare fara precedent. Care este planul dumneavoastra pentru accesarea de bani europeni? Pentru ce proiecte aveti în vedere accesarea de bani de la Uniunea Europeana?
A.T.: Desi s-a vorbit mult în campania electorala despre proiecte cu finantare europeana, proiecte pe fonduri structurale, postaderare, pâna la investirea mea în functie, nu se câstigase nici un proiect. A fost o încercare de manipulare a opiniei publice prin transmiterea de informatii inexacte, deoarece nu se câstigase nici un proiect pe Programul Operational Regional. Cu privire la planul de accesare a banilor europeni, în acest moment avem în pregatire mai multe proiecte care vizeaza decongestionarea traficului rutier în principalii poli economici ai Regiunii Nord-Vest : Centura municipiului Cluj-Napoca, optimizarea si reabilitarea traseului DJ103G si a DJ105, reabilitarea, modernizarea si echiparea Ambulatoriului de Specialitate Stomatologic al Spitalului Clinic Judetean de Urgenta Cluj, Achizitionare echipamente specifice pentru îmbunatatirea capacitatii si calitatii sistemului de interventie în situatii de urgenta si pentru acordarea asistentei medicale de urgenta si a primului ajutor calificat, Reabilitare Licee, Reabilitare centru istoric Dej, Dezvoltarea turismului de iarna în Muntii Apuseni, precum si multe altele, pe masura ce se vor deschide si alte axe de finantare, din programe operationale la care Consiliul Judetean sa fie eligibil, adica sa poata de pune proiecte.
Rep.: La finele mandatului fostului presedinte al CJ Cluj, acesta anunta ca un investitor mare a renuntat la Cluj din cauza ca s-a schimbat conducerea ”judetului”. Cât de adevarata este aceasta afirmatie? Exista în momentul de fata investitori puternici cu care se poarta negocieri pentru intrarea pe piata clujeana?
A.T.: A fost o alta încercare de manipulare folosita în campania electorala. S-au purtat discutii cu un investitor important, de care presa a scris, însa înca înainte de 1 iunie se stia ca firma respectiva a ales Polonia din considerente de ordin economic. Cu alte cuvinte, desi se stia acest lucru, nu a fost spus clujenilor înainte de 1 iunie. Ma bucur ca exista în prezent un interes major pentru investitori si ca în intervalul de o luna am primit foarte multi care si-au exprimat intentia de a investi în judet.
Rep.: Chiar daca în ultima perioada o serie de investitori au „aterizat” la Cluj, totusi investitiile realizate de catre acestia nu acopera necesitatile unui judet în plina ascensiune. Care este planul dumneavoastra pentru atragerea de noi investitori care sa transforme judetul Cluj într-o adevarata ”metropola” financiara a României?
A.T.: Raspunsul la aceasta întrebare este complex. Progresele economice ale municipiului Cluj-Napoca au avut la baza cresterea investitiilor în regiune, generatoare de noi locuri de munca. Proiectul dezvoltarii zonei metropolitane Cluj a permis crearea unei infrastructuri propice deschiderii de noi oportunitati de afaceri într-un mediu economic competitiv. Strategia privind dezvoltarea economica subsumeaza elemente ale celorlalte strategii de dezvoltare. Pentru a stabili instrumentele si politicile de atingere a acestor deziderate am luat in considerare pozitionarea Clujului în mediul concurential local, regional, national si al spatiului comunitar. Luând în considerare cele de mai sus, stabilim urmatoarele directii strategice: crearea unui mediu economic competitiv si atractiv în vederea cresterii investitiilor autohtone si straine, Gestionarea eficienta a dezvoltarii economice locale, atragerea de investitii autohtone si straine / parteneriate public-privat/ crearea de noi locuri de munca bine platite si sustinerea investitorilor mici si mijlocii, dar si a celor mari, crearea unor programe de asistenta a tinerilor din mediul rural si urban de a începe si dezvolta noi afaceri .
Rep.: Dupa preluarea mandatului, ati descoperit nereguli lasate de catre fosta administratie?
A.T.: Preocuparea mea este de a cladi si nu de a distruge. Nu sunt preocupat în a cauta neregulile fostului presedinte, ci în a dezvolta judetul Cluj, pentru clujeni, pentru ca acesta a fost scopul pentru care am fost votat. Daca au existat nereguli, organele abilitate ale statului sunt cele care trebuie sa analizeze aceste lucruri. Dorinta mea este de a realiza proiecte mari pentru Cluj: stadionul, polivalenta, filarmonica, centuri ocolitoare, zona metropolitana, parcuri industriale, precum si dezvoltarea ABC-lui în mediul rural: infrastructura: apa, iluminat, canalizare, drumuri.
Augustin Stanciu