Clujenii vor putea circula pe tronsonul Autostrăzii Transilvania, dintre Câmpia Turzii şi Gilău, pe 1decembrie. Centura Vâlcele-Apahida va fi deschisă în apropierea Crăciunului. Bechtel vrea să finalizeze, cu orice preţ, segmentul de 42 de kilometri de autostradă şi apelează la „ilegalităţi”

Cele mai mari proiecte de infrastructură din judeţul Cluj, Autostrada Transilvania şi centura municipiului Cluj-Napoca, vor fi date în folosinţă în luna decembrie a acestui an. Premierul Emil Boc şi ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, au vizitat săptămâna trecută Autostrada Transilvania, garantând că vor finaliza porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Gilău până în 1 decembrie, iar centura dintre Vâlcele şi Apahida va fi şi ea circulabilă în preajma Crăciunului. Chiar dacă, conform contractului iniţial, întreaga porţiune dintre Turda şi Gilău trebuia finalizată până în acest moment, autorităţile s-au mulţumit şi cu o porţiune mai mică cu zece kilometri până în decembrie. Astfel, clujenii vor putea circula doar pe 42 de kilometri din Autostrada Transilvania în acest an, deşi pentru această porţiune statul român a cheltuit mai bine de un miliard de euro. Premierul Emil Boc a susţinut, în cadrul vizitei sale pe aliniamentul Autostrăzii Transilvania, că finalizarea acestei porţiuni este printre cele mai importante două realizări ale mandatului său. „Cele mai sugestive performanţe ale acestui guvern sunt finalizarea celor 42 de kilometri din Autostrada Transilvania până la 1 decembrie şi, în aceeaşi zi, inaugurarea pasajului Basarab. Am spus, la începutul mandatului, că vom investi 20% din buget în infrastructură şi că aceasta este una dintre priorităţile noastre”, consideră premierul. În momentul de faţă, tronsonul dintre Câmpia Turzii şi Gilău este finalizat în proporţie de doar 80%, însă pe şantierul autostrăzii lucrează în prezent 5.000 de oameni. Dacă Bechtel este, în momentul de faţă, unul dintre cei mai mari angajatori din judeţul Cluj, cu 5.000 de muncitori pentru proiectul Autostrăzii Transilvania, pentru centura Vâlcele-Apahida lucrează doar aproximativ 400 de oameni. Centura Vâlcele-Apahida, care va devia traficul dinspre Turda spre Bistriţa Năsăud, Dej, Gherla şi va avea în total o lungime de 30 de kilometri. Centura va fi circulabilă doar parţial, începând cu sfârşitul acestui an, urmând ca, în 2010, să fie dată în folosinţă în totalitate. Porţiunea care va fi dată în folosinţă în acest an va face legătura dintre ieşirea din Cluj-Napoca şi intrarea în Apahida cu comuna Vâlcele. Astfel, tot traficul va fi sugrumat în comuna Apahida, deoarece în această comună drumul are doar un singur sens de mers. Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, a ţinut „morţiş” să laude şi el „realizările” acestui guvern, prin a explica că 60% dintre exproprieri au fost făcute în acest an. „Vă daţi seama cât au expropriat cei din guvernarea precedentă (n.r. ministrul Transporturilor Ludovic Orban, PNL), dacă noi am expropriat 60% din aliniamentul dintre Câmpia Turzii şi Gilău în acest an”, a declarat Berceanu. Premierul Emil Boc a declarat, de asemenea, că municipiul Cluj-Napoca va avea două centuri la sfârşitul acestui an. „Putem spune că municipiul Cluj-Napoca va avea, practic, două centuri de la sfârşitul lunii decembrie: una dintre ele este cea dintre Vâlcele şi Apahida, iar porţiunea din Autostrada Transilvania dintre Câmpia Turzii şi Gilău va funcţiona şi ea ca centură”, a susţinut Boc.

Asfaltare sub -10 grade

Deşi legislaţia în vigoare în România nu permite ca asfaltul să fie turnat sub o temperatură medie de 10 grade Celsius, cei de la Bechtel şi-au făcut planul de rezervă în cazul în care temperaturilor vor scădea sub această temperatură în apropierea termenului de finalizare al autostrăzii. Astfel, surse din cadrul companiei americane au susţinut că au adus în România anumite substanţe „speciale”, care permit turnarea asfaltului până la temperaturi de sub -10 grade Celsius şi care ar putea afecta în mod consistent structura mixturii asfaltice. Reprezentanţii Bechtel erau susţinătorii asfaltării sub 10 grade Celsius, din prima instanţă şi au făcut numeroase presiuni asupra autorităţilor statului român să schimbe această lege, dar ea nu a fost modificată.

Ziua Naţională, termen realizabil

Mike Mix, directorul proiectul Autostrada Transilvania, i-a transmis premierului Emil Boc că termenul de finalizare de 1 decembrie este realizabil. „Termenul dat de autorităţile române, 1 decembrie, este unul pe care îl putem realiza. Termenul nu este deloc o problemă. În momentul de faţă, capacitatea noastră de lucru este perfectă şi sperăm că anul viitor vom reuşi să continuăm lucrările pe acest sector, astfel încât să terminăm şi porţiunea dintre Turda şi Câmpia Turzii.

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.