Planul Urbanistic Zonal pentru modernizarea și dezvoltarea circulației pe Calea Moţilor – Calea Mănăştur – str. Uzinei Electrice – str. Mărginaşă a fost aprobat de Primăria municipiului Cluj-Napoca, însă de aici până la descongestionarea traficului va fi o cale lungă, iar clujenii care speră că vor scăpa de aglomerație, vor rămâne cu un gust amar. Proiectul s-ar putea lovi de multe impedimente până fie pus în aplicare, licitațiile de construcții ar putea fi împiedicate în instanță și vor trece ani până ca soluțiile ce ar trebui să elibereze traficul să se concretizeze. Clujul va rămâne un oraș sufocat în așteptarea unor soluții care întârzie să apară, situația fiind pe departe de a fi rezolvată, mai ales că din toamnă studenții ar putea începe cursurile cu prezență fizică și ar mai apărea aproximativ 20.000 de mașini în trafic.
Primăria municipiului Cluj-Napoca a aprobat în unanimitate Planul Urbanistic Zonal pentru modernizarea și dezvoltarea circulației pe Calea Moţilor – Calea Mănăştur – str. Uzinei Electrice – str. Mărginaşă, care își propune devierea fluxului rutier în afara zonei centrale, realizarea unor alternative de transport care să îi determine pe clujeni să renunțe la autovehiculele personale, prin realizarea de piste pentru biciclete și benzi dedicate exclusiv pentru transportul public. Aceste soluții ar putea descongestiona traficul din zonă și totodată ar putea reduce emisiile de dioxid de carbon.
Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea, a fost de acord să ne răspundă la câteva întrebări lămuritoare cu privire la începerea lucrărilor de modernizare și dezvoltare a circulației. Acesta ne-a comunicat că la momentul discuției nu poate estima concret când vor începe lucrările, deoarece încă nu au avut loc licitațiile și că informațiile vor fi publicate ulterior în SEAP. Costurile investițiilor se ridică la 47,9 milioane de lei fără TVA și vor asigura clujenilor reducerea congestiei traficului prin realizarea de noi benzi pentru autovehicule, transportul public și biciclete. Cât despre o eventuală împiedicare a proiectului în justiție de către proprietari, viceprimarul ne-a comunicat că nu crede că vor fi cazuri, deoarece exproprierile au fost finalizate cu succes. De asemenea, pe lista zonelor din Cluj-Napoca care urmează să fie modernizate se află cartierul Bună Ziua, strada Moș Ioan Roată și Cetățuie, zone în care au avut loc alte exproprieri atât pentru locuințe, cât și pentru terenuri.
Exproprierile din ultima vreme au stârnit nemulțumiri în rândul celor vizați și potrivit documentelor publicate pe site-ul primăriei, mai multe familii au avut obiecții la momentul consultării publice a proiectului, de tema că vor rămâne fără un acoperiș deasupra capului, după ce locuințele lor au fost propuse spre expropriere. Una din declarațiile în care proprietarii se opun vehement să-și părăsească locuința, aparține unei familii de pe strada Moților care motivează că imobilele lor nu împiedică extinderea străzii, adăugând că demolarea construcțiilor planează asupra vieții lor: „Subsemnaţii, împreună cu cei doi copii şi nepoţii, locuim în cele două imobile de pe strada Moţilor nr. 118, ai căror proprietari suntem. În urma comunicării primăriei, aflăm că proprietăţile sunt amplasate în zona propusă pentru spaţii de tip piaţetă şi că sunt propuse spre demolare/expropriere. Având în vedere cele reiterate, spectrul demolării/exproprierii planează asupra vieţii vieţii subsemnaţilor. De asemenea, imobilele nu stau în calea lărgirii străzilor. Ne opunem acestui plan.”, se arată în document.
O altă obiecție vine din partea unei familii de pe strada Moților, care își exprimă îngrijorarea cu privire la ceea ce la va rezerva viitorul după ce vor fi nevoiți să-și părăsească locuința: „Ne opunem acestui plan urbanistic zonal deoarece proprietatea este în posesia familiei noastre din anul 1950. Începând cu anul 2000 până în prezent am început o modernizare masivă a proprietăților. La momentul actual, subsemnații în vârstă de 71 de ani credem că ar fi normal ca cea mai mare grijă a noastră legată de domiciliu să fie îngrijirea florilor, însă trebuie să ne preocupăm să ne facem bagajele și de a ne găsi un nou domiciliu.Vă rugăm să luați în calcul posibilitatea modificării proiectului prin renunțarea la spațiul de tip piațetă și evitarea demolării imobilelor situate pe strada Moților 118.”
Primăria Municipiului Cluj-Napoca a alocat 9,2 milioane de lei pentru procedura de expropriere, bani proveniți din bugetul local, care vor servi drept despăgubire pentru proprietarii imobilelor ce urmează să fie demolate. Potrivit documentației tehnice, vor fi afectate 48 de imobile, 25 din domeniul privat și 23 din domeniul public.
Reglementările pe care le cuprinde Planul Urbanistic Zonal pentru modernizarea și dezvoltarea circulației pe Calea Moţilor – Calea Mănăştur – str. Uzinei Electrice – str. Mărginaşă, după cum se arată în document, sunt următoarele:
Pe Calea Mănăştur
tronsonul str. Câmpului – str. Govora – se menţine ampriza existentă; tronsonul str. Govora – Calea Mănăştur nr.5: 4 benzi auto, 2 benzi de biciclete la nivelul carosabilului, trotuare cu lăţime variabilă şi spaţii verzi plantate.
În zona campusului USAMV se propune realizarea unei staţii de transport public, retrase faţă de circulaţie;
Tronsonul Calea Mănăştur nr.5 – Calea Mănăştur nr.1: 5 benzi auto, 2 benzi de biciclete la nivelul carosabilului, trotuare cu lăţime variabilă.
Pe Calea Moţilor
– tronsonul Calea Moţilor nr. 118 – Calea Moţilor nr. 124: 5 benzi auto, o bandă de biciclete la nivelul carosabilului, trotuare cu lăţime variabilă, spaţii verzi plantate;
– tronsonul Calea Moţilor nr. 100 – Calea Moţilor nr. 118: 4 benzi auto, o bandă de biciclete la nivelul carosabilului, trotuare cu lăţime variabilă, spaţii verzi plantate şi alveolă staţie de transport public pe latura nordică (în dreptul nr. 104-108);
– tronsonul Calea Moţilor nr. 94 – Calea Moţilor nr. 98: 4 benzi auto, o bandă de biciclete la nivelul carosabilului, trotuare cu lăţime variabilă, spaţii verzi plantate;
– tronsonul Calea Moţilor nr.86 – Calea Moţilor nr. 92: 4 benzi auto, trotuare cu lăţime variabilă;
Str. Mărginaşă
– tronsonul str. Mărginaşă nr. 1 – nr.3: 3 benzi auto, trotuare cu lăţime variabilă;
– tronsonul str. Mărginaşă nr. 5 – nr.17: 2 benzi auto, trotuare cu lăţime variabilă;
Artera de legătură între Calea Moţilor şi str. Uzinei Electrice: 4 benzi auto, 2 benzi de biciclete la nivelul carosabilului, trotuare cu lăţime variabilă şi spaţii verzi plantate. Spre intersecţia cu Calea Moţilor sunt prevăzute 5 benzi auto, iar pe latura estică a arterei este propusă o piaţetă publică.
Citește și: Consultare publică legată de modernizarea circulație Calea Moților – Calea Mănăștur