Problema navigației de pe Lacul Tarnița este în atenția autorităților Clujene de ceva timp, însă până în momentul de față nimeni nu a luat nicio decizie. Prefectura anunță că navigația va fi interzisă cât de curând, cu toate că prin lege Lacul Tarnița este cale navigabilă interioară. Șeful Oficiului Căpităniei Dej, oferă variante.

Viorel Federiga, şeful Oficiului Căpităniei Dej a oferit două soluții principale în vederea rezolvării acestei problematici, susținând că sunt singurele modalități posibile pentru ca „scandalul Tarnița” să ia sfârșit cât mai curând: „Sunt două variante legale care se pot face în momentul respectiv. În primul rând dacă se dorește interzicerea navigației pe Lacul Tarnița, atunci ar trebui să se facă interpelare pentru modificarea hotărârii 665/2008, mai precis din anexa 665/2008 să se scoată Lacul Tarnița. Iar în al doilea rând, o soluție pe care pot să o găsească Prefectura sau în cazul acesta Hidroelectrica, este identificarea unui administrator. În baza ordonanței 22/1999 art. 25 județul poate să își pună un administrator. Administrator la apa și la barajul de la Tarnița este Hidroelectrica. Hidroelectrica dacă face o cerere în baza ordonanței 22/1999 la Ministerul Transporturilor, poate să se identifice și să se formeze ca administrator de căi navigabile. Din acel moment, Hidroelectrica poate să își facă un regulament de navigație – lucru pe care noi deja l-am făcut pentru că am înaintat la Prefectură două regulamente de navigație – acest regulament trebuie să fie trimis la autoritatea navală română Constanța pentru aprobare, după care va deveni lege din momentul în care acesta va fi publicat în Monitorul Oficial

Care este punctul de vedere al Căpitanului Federiga?

Viorel Federiga a susținut faptul că în calitate de instituție publică, Căpitănia Dej nu poate să își exprime un punct de vedere public vizavi de acest subiect: „Noi suntem organ de control, nu avem un punct de vedere vizavi de un județ sau altul, noi controlăm navigația pe 9 județe în Transilvania. Totul va depinde de ce hotărâre vor lua cei de la Cluj. Ca instituție nu putem să ne implicăm în activități de genul acesta, noi vom oferi sprijin și sfat autorităților indiferent de varianta care va fi luată în considerare și în continuare vom controla navigația.”

Cu toate acestea, în urma nenumăratelor discuții, cu privire la poluarea Lacului, care au avut loc atât public, în presa locală și națională, dar și în cadrul instituțiilor locale responsabile, şeful Oficiului Căpităniei Dej, ne-a oferit punctul său de vedere personal, spunând care dintre cele două variante ar fi mai optimă : „Din punctul meu de vedere, aș reglementa, nu aș interzice și să vă spun și de ce. În momentul în care se face o reinterzicere a ambarcațiunilor cu combustie internă pe Lacul Tarnița, vor apărea tot felul de ambarcațiuni cu motoare electrice. Numai că aceste motoare electrice folosesc multe baterii iar în momentul în care se întâmplă un accident cu vreo baterie, știți ce vor face cei care sunt în barcă? Le aruncă în apă. Deci aia îi poluare și mai mare. Deci asta este părerea mea personală, noi ca instituție nu avem nicio părere despre treaba asta, noi ajutăm dacă trebuie în rest controlăm și verificăm”.

La momentul actual autoritățile sunt cu mâinile legate, deoarece nu există niciun regulament la bază, care să interzică navigația în orice scop. Cei de la Căpitănia Dej, care emit brevetele de navigație, înmatriculează ambarcațiunile și verifică dacă sunt respectate normele de siguranță, nu pot face nimic. Toată lumea așteaptă un regulament al Hidroelectrica, care să stabilească ce fel de ambarcațiuni pot circula pe lacul de la Tarnița. Singura sarcină a căpităniei în momentul de față este de-a verifica dacă actele celor care conduc ambarcațiunile sunt vizate și dacă aceste bărci, pontoane nu sunt în pericol de scufundare.

Cum se va finaliza acest „scandal” al lacului?

„Deci aceste două variante se pot face vizavi de reglementarea situației de pe Lacul Tarnița. Dacă se alege prima variantă, trebuie făcute demersurile pentru a se scoate din anexa hotărârii 665/2008 Lacul Tarnița. Dacă în schimb se alege cea de-a doua trebuie să vedem cine este administratorul ca mai apoi să se poată întocmi un regulament. Vom mai avea ședințe pe această temă. Voi explica tuturor care este situația, iar în funcție de cum vor hotărî domnii de la prefectură și de la celelalte instituții de control, în cel mai scurt timp vom vedea la ce consens ajungem” a mai susținut căpitanul Viorel Federiga.

Prin urmare, mingea este în terenul Prefectului Clujului, el este cel care va trebui să ia o decizie cât mai favorabilă pentru clujeni, ținând cont atât de turismul de agrement cât și de protecția mediului. Acesta va decide dacă propune modificarea prevederilor legale, scoțând Lacul Tarnița din anexa hotărârii 665/2008 sau va delega responsabilitatea unei autorități administrative teritoriale, iar în acest caz, Hidroelectrica, care în calitate de administrator al lacului, ar putea să prevadă interzicerea totală a motoarelor, cu excepția celor electrice, sau chiar interzicerea totală a navigației, cu excepția cazurilor de urgență. 

Reporterul Gazeta de Cluj, a încercat să-l contacteze telefonic pe domnul prefect al Clujului, Ioan Aurel Cherecheș pentru a-i cere un punct de vedere cu privire la această problematică și totodată informații în legătură cu ceea ce s-a discutat pe această temă la ședința care a avut loc joi 19 septembrie la Prefectura din Cluj, însă acesta nu a răspuns.

Pe această temă au mai existat şi interpelări în Senatul României în anul 2017, adresate ministrului Apelor şi Pădurilor, prin care senatorul PSD de Cluj Vasile Ilea, aducea la cunoștință „nevoia unor măsuri urgențe pentru a împiedica ambarcaţiunile cu motoare să mai navigheze pe cele două amenajări hidrografice din judeţul Cluj: Tarniţa şi Fântânele”. Lucrurile rămân neschimbate și în 2019.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here