Societatea care s-a ocupat de implementarea soft-ului informatic pentru noile carduri de sănătate este în insolvență, iar proiectul este încă departe de eficiență. Novensys Corporation, în prezent denumită Vertivi Management, a intrat în urmă cu trei ani într-o asociere cu HP România SRL pentru câștigarea unui proiect cu o valoare inițială de 25 de milioane de euro.

 

Vertivi Management SRL, noua denumire a Novensys Corporation, una dintre firmele care au creat sistemul pentru cardul de sănătate şi care trebuie să asigure mentenanţa pentru următorii trei ani, este în acest moment în insolvenţă. Asta înseamnă că nu poate fi trasă la răspundere, iar angajamentele din contract trebuie preluate de HP Romania SRL. HP România SRL reprezintă singura entitate privată care a negociat detaliile și componentele contractului de informatizare a sistemului de sănătate și este, de asemenea, furnizorul componentelor hardware ale sistemului și ale soluțiilor.

Din documentele oficiale reiese faptul că pe data de 26.02.2012, HP România și Novensys Corporation vor furniza soluția IT pentru introducerea cardului electronic de asigurare a sănătății. Valoarea inițială a contractului este de 25 de milioane de euro.

Responsabilitatea software-ului a revenit companiei Novensys, care are ca obiectiv administrarea sistemului și aplicarea corecțiilor pentru arhitectura software. În prezent Vertivi Management, compania a intrat în 2013 în top 10 integratori de soluţii IT&C din România chiar şi în condiţiile unei scăderi cu 48% a cifrei de afaceri faţă de anul precedent la 105 mil. lei.

 

”O presiune majoră din partea creditorilor asupra societăţii“

 

Aceasta a intrat în luna decembrie a anului trecut în insolvenţă în condiţiile în care veniturile din operaţiunile curente nu mai acopereau cheltuielile iar la începutul anului mai avea doar 16 oameni angajaţi permanent cu contract de muncă de la 228 în perioada de maximă expansiune, arată datele din rapoartele publicate Euro Insol – administratorul judiciar numit de Tribunalul Bucureşti – prezentate de Ziarul Financiar.

„Veniturile obţinute nu au reuşit să acopere atât cheltuielile provenite din activitatea de exploatare, cât şi cele din activitatea financiară. (…) Odată cu adâncirea crizei economice, au început să se înregistreze întârzieri la plata obligaţiilor curente faţă de stat şi întârzieri la plata obligaţiilor faţă de furnizorii de materii prime şi materiale. Dezechilibrul economic s-a reflectat puternic în activitatea societăţii, cifra de afaceri şi încasările diminuându-se considerabil. În aceste condiţii încasările au determinat un rezultat financiar insuficient pentru plata datoriilor contractate în vederea desfăşurării activităţii, determinând o presiune majoră din partea creditorilor asupra societăţii“, conform raportului Euro Insol.

 

Datorii de peste 100 de milioane lei

 

De la o cifră de afaceri de 205 mil. lei şi peste 200 de angajaţi în anul 2012 pentru compania înfiinţată în 1996, Vertivi (Novensys) a ajuns în primele nouă luni din anul trecut la o cifră de afaceri de 44 mil. lei. Compania mai avea la finele primelor nouă luni din 2014 164 de angajaţi, însă raportul Euro Insol arată că a urmat o restructurare dramatică: firma mai are în 2015 doar 16 angajaţi permanenţi.

Valoarea creanţelor garantate şi admise împotriva Vertivi (Novensys) se ridică la 32,7 mil. lei, dintre care Eximbank are de recuperat peste 23 mil. lei, iar ANAF peste 9 mil. lei. În total, valoarea creanţelor admise este de 105 mil. lei, conform tabelului preliminar publicat de Euro Insol.

 

Produsul pică odată cu firma

 

Sistemul pentru cardurile de sănătate creat de cei de la Novensys a fost inițial testat în județul Arad, testarea incluzând 16 medici care s-au oferit voluntari, iar de pe listele de pacienți ale fiecărui medic au fost incluși în programul de testare a funcționării cardului un număr de 20 de pacienți. Deși a funcționat impecabil în județul Arad, în faza de testare, sistemul s-a prăbușit pe 4 și 5 mai, când a avut de înfruntat undeva între 150.000 și 200.000 de accesări, cifre aflate în marja proiectată de informaticieni.

Sistemul a fost calibrat, de la început, să funcționeze pentru 15 milioane de asigurați și 50.000 de medici, dintre care 12.000 de medici de familie. Sistemul ar trebui să facă față unui număr de 15.000.000 de consultații pe an, 22.000.000 de tratamente/an, 3.500.000 de vaccinări, 20 de milioane de analize de laborator, 2.700.000 de vizite la domiciliu și 5.400.000 de internări în spitale anual. Făcând media, sistemul ar trebui să facă față fără erori unui număr de aproximativ 187.945 de solicitări zilnice.

 

Boc a ”validat” cardurile de sănătate

 

În 2010, Guvernul Boc a aprobat memorandumul privind „Implementarea Cardului Naţional de Asigurări Sociale de Sănătate” şi a stabilit un calendar strict, care implica și Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Imprimeria Naţională.

După dosarul electronic de sănătate implementat în 2014 şi reţeta electronică funcţională din 2013, a venit rândul cardului. Deşi istoria lui e scurtă, cardul are deja o poveste care conţine un raport al Corpului de Control al Premierului, o sesizare DNA şi un scandal naţional.

Potrivit Corpului de Control al Guvernului, din cele 15 măsuri impuse prin memorandumul privind implementarea cardului naţional de sănătate, niciuna nu a fost realizată integral în termen. Altele au fost abandonate. De exemplu, caietul de sarcini necesar licitaţiei pentru softul care trebuie să facă integrarea cu Sistemul Unic Informatic este întocmit cu şapte luni întârziere.

Contractul de 25 de milioane de euro a fost semnat abia în 2012, la doi ani după ce Guvernul Boc a inițiat proiectul.

La data atriburii, Novensys Corporation SRL, în acţionariatul căreia a apărut off-shore-ul înregistrat în Cipru I.C.B. INVESTMENT LIMITED, care a avut legături cu fostul şef al ANAF Şerban Pop, era în mijlocul unui scandal. Compania, controlată de Andrei Caunii şi Florin Golumbeanu, şi care între timp şi-a schimbat numele în VERTIVI MANAGEMENT SRL, câştigase, tot prin participarea într-un consorţiu, licitaţia pentru monitorizarea electronică a rovinietei. Contractul, atribuit de CNADNR, a fost contestat şi face obiectul unui dosar la DNA, pentru trucarea licitaţiei.

 

Peste o lună va fi obligatoriu

 

De la 1 iulie 2015, cardul de sănătate va deveni obligatoriu pentru toţi asiguraţii din România. Toţi medicii, toţi farmaciştii, toate clinicile sau spitalele vor putea presta servicii de sănătate numai pe baza sistemului informatic. Mai sunt numai 40 de zile până când medicii trebuie să renunţe la reţetele scrise de mână şi pacienții vor putea fi tratați, în afara urgenţelor, doar dacă prezintă cardul.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.