Vinerea trecută a început campania electorală pentru alegerile prezidenţiale. Candidaţii au intrat în lupta pentru fotoliul de Preşedinte, folosindu-se de sloganuri care mai de care mai atrăgătoare pentru public. Dintre acestea, cel mai controversat este cel folosit de Crin Antonescu “România bunului-simţ” şi încercat şi de Traian Băsescu, “Vreau o Românie a bunului-simţ. Politicienii şi analişti politici vorbesc despre bunul-simţ în această campanie electorală

Guvern demis, certuri pentru susţinerea unui nou cabinet, atacuri la persoană. Un debut de campanie electorală în care bunul-simţ lipseşte cu desăvârşire. Lupta pentru putere pare să primeze în defavoarea rezolvării problemelor economice ale României. Şi totuşi, cetăţenii vor o Românie a bunului-simţ. Mai ales printre politicieni.

“Întrec măsura”

Adrian Ivan, analist politic, spune că mersul campaniei electorale va depinde de educaţia candidaţilor. „Dacă aş fi maliţios aş putea spune că nu vom avea deloc bun-simţ în această campanie electorală. Acest lucru va depinde foarte mult de gradul de educaţie al celor care participă la campanie. În ultima perioadă, după câte putem vedea şi auzi, ne putem da seama că nu mai există bun-simţ. În timpul campaniilor electorale a ajuns, însă, un lucru obişnuit ca participanţii la cursa electorală şi partidele lor să lase la o parte bunul-simţ”, este de părere Ivan.

„Deloc”

Analistul politic Cristian Pârvulescu crede şi el că bunul-simţ va lipsi în această campanie electorală. „Ştim deja cât de mult bun-simţ vom avea în următoarea lună: foarte puţin, aproape deloc! Dar probabil această idee a apărut în focus-grupurile echipelor de campanie şi a reieşit, în final, ca fiind cea mai bună formă de apropiere de electorat. Ceea ce reproşează, însă, publicul clasei politice este agresivitatea cu care intră în aceste curse electorale. Publicul se sperie şi cere bun-simţ, deşi o parte din acest public dă exemple negative. Şi aşa apare acest gen de slogan. Dar eu nu aş exagera foarte mult pe această idee, pentru că trebuie să se facă distincţie între publicuri”, spune Cristian Pârvulescu.

„Băsescu nu are legătură cu bunul-simţ”

Deputatul PNL Cluj, Horea Uioreanu este de părere că bunul simţi va depinde de fiecare candidat în parte. „Cred că România la ora actuală are nevoie de bun-simţ, nevoie direct adresată clasei politice. Traian Băsescu a vrut să subtilizeze acest slogan de la Crin Antonescu, cel care a venit cu această iniţiativă. Ulterior a renunţat la acest slogan şi mi se pare normal că a făcut acest lucru, pentru că Băsescu nu are nicio legătură cu bunul-simţ, nu îl caracterizează. Crin Antonescu încearcă să rezolve şi criza morală cu care se confruntă ţara noastră, pe lângă cea economică şi cea politică şi de aceea a ales acest slogan. În ceea ce priveşte campania electorală, depinde de fiecare candidat cât de mult bun-simţ va avea, dar nu este suficient doar atât. Trebuie ca şi echipa candidaţilor să aibă bun-simţ. Dacă un candidat vine cu o campanie constructivă, dar echipa lui contrazice, faptic, aceste idei, atunci candidatul respectiv nu mai are nicio valoare”, ne-a declarat deputatul clujean.

„Antonescu nu are legătură cu bunul-simţ”

Deputatul PDL Petru Călian mizează pe faptul că protagoniştii campaniei electorale se vor strădui să ducă o campanie bazată pe bun-simţ. „În primul rând, cel care şi-a ales acest slogan, legat de bunul-simţ, Crin Antonescu,  nu are dreptul moral să îşi lege imaginea de acest termen, pentru că el nu are nicio legătură cu bunul-simţ. Eram mai potrivit, poate, sloganul: „Crin Antonescu, omul fără bun-simţ”. Eu mizez pe faptul că cel puţin tendinţa pentru o campanie cu bun-simţ va exista. PDL va merge pe o campanie corectă, o campanie a proiectelor, bazată pe realizări şi nu pe vorbe. Alţii, mai prostănaci, nu pot face altceva decât să mintă. Ca de exemplu Mircea Geoană care minte că va amâna plata creditelor cu un an, iar acest demers este cât se poate de nerealizabil. Geoană poate că nu a citit Constituţia României, pentru că nu se poate să favorizezi anumite categorii. Pe de altă parte, cei care nu au ce să arate electoratului, merg pe ideea de bun simţ, deşi nu au nicio legătură cu această idee. Cu siguranţă noi vom avea o campanie bazată pe proiecte, pe fapte şi nu pe vorbe”, spune Călian.

Speranţe…

Deputatul UDMR, Mate Andras Levente este cel mai optimist dintre toţi. „Eu sunt optimist. Dacă fiecare candidat va duce o luptă sinceră, atunci am putea avea o campanie cu bun-simţ. Dacă nu, atunci nu vom avea. Eu sper într-o competiţie în limitele bunului-simţ, mai ales faţă de limbajul folosit de candidaţi. Dar aici nu ţine doar de ceea ce o persoană învaţă la şcoală, ci şi de cei şapte ani de acasă. Funcţia pentru care candidează le impune un limbaj cu bun-simţ. Dacă protagoniştii campaniei electorale au un limbaj inadecvat, eu le spun cetăţenilor să nu voteze cu acei oameni”, este de părere deputatul Clujean.

„Băsescu nu a avut niciodată bun-simţ”

Preşedintele PSD Cluj, Valentin Cuibus este aproape sigur că în această campanie electorală nu va exista bun-simţ din partea candidaţilor şi a partidelor din care fac ei parte. „Eu zic că  nu vom avea parte de bun-simţ în campania electorală. Traian Băsescu nu a avut şi nici nu va avea niciodată bun-simţ şi a dovedit deja acest lucru. În ceea ce-l priveşte pe Mircea Geoană, el nu poate să nu aibă bun-simţ pentru că îl are de la natură. Dacă adversarii noştri vor fi serioşi, nici noi nu vor încerca să fim cu ei altfel. În momentul în care ei vor merge în altă direcţie, pot fi siguri că vor avea un răspuns pe măsură. În ceea ce-l priveşte pe Crin Antonescu, vom vedea în ce măsură el va fi sau nu în clipa aceasta cu bun-simţ. Eu nu am motive să îl suspectez în acest moment. Comportamentul lui din ultimele două-trei săptămâni nu mă determină să cred că nu ar avea. Dar vom vedea lucrurile pe parcurs. Oricum, din punct de vedere al Preşedintelui Traian Băsescu, pentru mine lucrurile sunt clare”, ne-a declarat Cuibus.

Simona Curcian-Maleş

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.