Judecatoria Cluj a efectuat doua noi audieri in dosarul in care Calin Mitica si compania sunt acuzati de infractiuni de coruptie. Este vorba despre Faur Ioan, cel care se pare ca ar fi adus cele sase automotoare din Germania si Rotar Dorin, consilier juridic la vremea semnarii contractului de vanzare cumparare intre Sc Activ Invest Srl si Sc Remaru 16 Februarie Sa. Dupa cum era deja de asteptat, niciunul dintre martori nu isi mai aminteste mare lucru despre tranzactie, aflarea adevarului ramanand inca sub semnul intrebarii.
Primul audiat in sedinta din data de 26 mai 2011 a fost Faur Ioan, patronul Icim Arad. Acesta a fost cel care a adus cele sase automotoare din Germania si le-a vandut companiei SC Activ Invest SRL, care mai departe le-a vandut lui SC Remaru 16 Februarie SA. In fata instantei clujene, acesta a declarat ca „ a fost contactat de catre SC Remaru 16 Februarie SA, probabil chiar de catre Calin Mitica, insa dupa ce am adaugat pretul de transport, nu a realizat niciun profit de pe urma vanzarii automotoarelor”. Acestuia i-au fost aderesate diverse intrebari formulate de catre avocati, dintre care si profesorul Gheroghita Mateut, dar instanta a considerat respingerea lor. Cu toate acestea, presedintele de sedinta l-a atentionat pe Faur Ioan sa nu-si mai schimbe atat de des declaratiile si sa nu mai foloseasca termeni precum „nu stiu”, „nu sunt sigur”, „nu imi mai amintesc”.
Cel de-al doilea martor audiat a fost Rotar Dorin, avocat in baroul Cluj, care la momentul 2005 era jurist in cadrul Sc Activ Invest Srl. Acesta a declarat ca nu isi mai aminteste sa fi fost contactat de la cineva din firma la care lucra cu privire la vanzarea celor sase automotoare catre SC Remaru 16 Februarie SA. „Am luat cunostinta despre acest contract (dintre Activ Invest si Remaru 16 Februarie – n.r) , abia atunci cand am fost invitat la sediul DNA. Mi s-a prezentat contractul de vanzare cumparare, unde la rubrica din partea inferioara a paginii, sub numele meu aparea si semnatura mea. Nu imi recunosc semnatura de de sub nume.” a declarat acesta.
Dupa audierea celor doi, instanta a decis ca urmatorul termen va avea loc in data de 23 iunie, atunci urmand sa fie ascultati alti martori care vor fi adusi cu mandat de aducere.
Nimeni nu a vorbit cu inculpatul Calin Mitica despre celebra nota 62
La termenele anterioare, majoritatea celor audiati in calitate de complici la infractiunea de abuz in serviciu nu isi mai amintesc sa fi discutat cu actionarul principal al Transferoviar Grup, Calin Mitica, despre vanzarea celor sase automotoare. Dintre ei, unii au avut de precizat ca ei abia il cunosc pe acesta. Exemple in acest sens pot fi declaratiile inculpatilor Nacu Vanghelie sau Muresan Vasile. Acesta din urma, intrebat de instanta despre modul in care isi explica modul in care SC Remaru 16 Februarie SA a vandut cele sase automotoare inainte de a le fi achizitionat de la SC Activ Invest SRL, acesta a precizat ca „ am mers pe incredere, am achitat un avans si lucrurile au mers bine”. „Calin Mitica nu m-a influentat deloc in semnarea contractului. Nu am vorbit cu el deloc pe aceasta tema”, a mai precizat Muresan Vasile. Nici Iancu Floare, fosta directoare economica la SC Remaru 16 Februarie SA, si semnatara si ea a celebrei note 62, nu isi mai aminteste sa fi discutat cu patronul ei. „ Nu am vorbit cu Calin Mitica nici cu ocazia achizitionarii de la SC Activ Invest SRL, nici in momentul vanzarii catre Caile Ferate Romane”, a precizat aceasta. Sabo Emil, fostul director general al SC Activ Invest Srl, a mentionat faptul ca a incercat sa vorbeasca despre achizitie cu actionarul Calin Mitica, dar acesta, suferind de probleme de sanatate in acea perioada, a preferat sa nu se implice. Sabo Emil a fost trimis in judecata pentru ca in calitatea sa de director general al SC Activ Invest SRL a semnat contractul prin care au fost vandute cele sase automotoare, inlesnind astfel producerea unei pagube pentru CFR si obtinand un avantaj personal pentru firma pe care o reprezenta. De mentionat ca in timp ce indeplinea functia de director general al SC Activ Invest SRL, Sabo Emil era si sef al serviciului comercial din cadrul SC Remaru 16 Februarie SA. Pe langa dubla calitate a lui Sabo Emil, instanta a constatat si faptul ca cele doua companii aveau si acelasi sediu postal. „Calin Mitica stia ca urma sa fie operat si s-ar putea sa moara, din acest motiv nu se putea vorbi cu el despre afaceri”, a precizat acesta. Chiar daca stia ca patronul SC Activ Invest SRL, Dumitru Baiculescu, era tatal concubinei lui Calin Mitica, acesta nu a discutat niciodata despre afacerea cu cele sase automotoare cu acesta. “Nu l-a informat niciodata pe acesta (Dumitru Baiculescu –n.r.) cu privire la activitatea mea la SC Activ Invest SRL, intrucat nu si-a manifestat interesul in acest sens”, a precizat Sabo Emil.
De mentionat este si faptul ca Sabo Emil a indeplinit si functia de directorul general al CFR SA, a demisionat din aceasta functie, dupa ce Directia Nationala Anticoruptie (DNA) l-a trimis in judecata pentru procesul din speta.
Cand i-a venit randul, Calin Mitica a fost intrebat de catre instanta cu privire la motivul pentru care a cedat socrului sau, Dumitru Baiculescu, actiunile societatii SC Activ Invest SRL. Acesta a declarat ca a vrut sa se asigure ca in cazul in care va muri ca urmare a operatiei pentru care se pregatea, partile sociale vor fi distribuite egal intre membrii familiei sale.
Acuzatiile la adresa lui Calin Mitica
Tabloul participatiilor lui Calin Mitica la diverse societati comerciale si a relatiilor acestuia cu diverse personalitati din lumea politica este greu de desenat. Acesta este legat de Vasile Blaga prin fostul presedinte al Consiliului de Administratie al companiei “Remarul 16 Februarie”, Emil Sabo, companie controlata de Calin Mitica. De la “Remarul”, Vasile Blaga l-a adus in 2009 pe Sabo in functia de presedinte al Companiei Nationale de Investitii, subordonata Ministerului Dezvoltarii Regionale. Emil Sabo este coinculpat, alaturi de Calin Mitica, intr-un dosar penal sub acuzatia unor infractiuni economice si abuz in serviciu contra intereselor publice. Acestia, impreuna cu alte persoane aflate in functii cheie in CFR, ar fi instrumentat o escrocherie prin care ar fi vandul SNCFR locomotive second-hand cumparate din Germania la de peste 20 de ori pretul de achizitie. O asemenea afacere de succes nu putea fi realizata fara o suplimentare a bugetului pe anul achizitiei, pentru a putea fi “onorate” comenzile exorbitante.
Premisa suplimentarii bugetului institutiei o constituie reunirea comisiei de negocieri, pentru stabilirea pretului pentru cele sase automotoare, majorarea de buget nelasand niciun dubiu cu privire la intentia directa a invinuitilor in vederea achizitiei. Astfel, in prima faza, in bugetul de venituri si cheltuieli intocmit la sfarsitul anului 2004, pentru exercitiul financiar al anului 2005 fusese prevazut un program de investitii de 3.517.076 lei. In aceasta suma nu era cuprinsa si achizitia a sase automotoare dar, in luna septembrie a anului 2005, conform „Registrului” Consiliului de Administratie al SNCTF CFR Calatori, s-a produs o modificare a bugetului. Concret, in completarea programului de investitii pe anul 2005 s-a introdus o noua pozitie, cu denumirea de „sase automotoare”, la valoarea de 6,3 milioane lei, cu incadrarea in bugetul alocat pe anul 2005. Conform „Raportului privind modificarea programului de investitii pe anul 2005”, diferenta dintre suma initial prevazuta de 35,707 milioane lei si 42,007 milioane lei cat era odata cu rectificarea, era exact suma necesara pentru achizitionarea celor sase automotoare. De aprecizat faptul ca „raportul” amintit este aprobat de catre Nacu Vanghelie, invinuit in cauza, iar hotararea de rectificare a bugetului este semnata de catre invinuitul Noaptes Alexandru, in calitate de presedinte al Consiliului de Administratie al SNCTF CFR Calatori.
Andrei Tomos