Luna aceasta, RADP Cluj Napoca a încheiat un contract cu firma Girod pentru cumpărarea de indicatoarea auto. Contractul a fost de 2 milioane de euro. Anul trecut, tot RADP Cluj Napoca a mai cumpărat indicatoare auto în valoare de peste 2 milioane de lei. Firma este conectată la afacerile lui Ionuț Masala, membru în consiliul de administrație al Companiei de Autostrăzi. El a fost unul dintre șefii companiei Plastidrum, fost acționar în cadrul firmei Girod. Ambele societăți primesc contracte publice pe bandă rulantă.

La începutul lunii, RADP Cluj a atribuit licitația ”Furnizare indicatoare rutiere pentru siguranța circulației” firmei Girod. Valoare contractului este de 1.927.400 de lei. Anul trecut, aceeași regie din subordinea administrației locale a încheiat un contract similar, pentru furnizarea de indicatoare rutiere, aceleiași companii. Însă, atunci valoarea contractului a fost mai mare, de 2.085.719 de lei, fără TVA. Astfel, se pare că în Cluj Napoca indicatoarele rutiere sunt schimbate pe bandă rulantă!

Compania Girod a avut doi acționari: SC Plastidrum și compania franceză Girod International Sas, însă firma românească a cedat acțiunile către francezi. De altfel, cei de la Plastidrum au deschis la Timișoara, în parteneriat cu francezii de la Girod, o fabrică de indicatoare rutiere a cărei investiție a fost de 1,8 milioane de euro.

În cadrul Plastidrum acționar majoritar este și administrator este ADRIAN MUGUREL TEODORESCU care este fratele lui Teodor Răzvan Emil Teodorescu, fost director de achiziții în fosta CNADNR, actuala CNAIR. Un alt acționar al Plastidrum este… ați ghicit! COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE SA.

Ionut Masala

Unul dintre reprezentanții CNAIR în cadrul Plastidrum este Ionuț Masala. La sfârșitul anului trecut, el a fost numit de fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, în funcția de membru în consiliul de administrație al Companiei. De asemenea, Masala a fost și director general la CNAIR.

Cum sunt câștigate licitațiile pentru semnalizatoare: cu ”strat subțire”

Chiar și în aceste condiții de ”cumetrie” între autoritățile de stat și firmele private, apare întrebarea legitimă, cum sunt câștigate licitațiile publice.

Răspunsul transpare din caietele de sarcini ale licitațiilor și condițiile prevăzute în documentații.

Condițiile impuse presupun realizarea unui anumit tip de marcaj şi cere participanţilor la licitaţii dovezi de execuţie a unor contracte substanţiale pentru astfel de lucrări, condiţii ce pot fi îndeplinite doar de către companiile Plastidrum/Girod sau de către subcontractori ai acestora.

Printre cerințe se remarcă cea care crează obligativitatea realizării unui marcaj special, „în strat subţire”, care se poate aplica la rece, are o grosime de doar 0,4-0,6 milimetri şi costă de cinci ori mai puţin decât cel „în strat gros”. Acesta se aplică la cald şi este folosit majoritar în UE. Marcajul ieftin, în strat subţire, are durabilitate de 5 ori mai mică decât cea a celui aplicat la cald. Deşi vopseaua în strat subţire este recomandată doar marcării temporare la licitaţiile care au loc la noi se cere participanţilor să dovedească nu atât faptul că au aşternut o cantitate totală de marcaje rutiere, ci că au realizat marcaje în volum uriaş cu acest tip de vopsea, cu mult peste necesarul de pe drumurile naţionale. Legea impune realizarea a două marcaje rezonatoare spre marginile şoselei (cu rol de atenţionare a şoferilor în caz de depăşire a marcajelor), ce pot fi realizate doar cu vopsea groasă. Doar linia mediană şi aceea de cele mai multe ori întreruptă, poate fi făcută cu vopsea subţire. De aceea proporţia normală ar fi de 75% în favoarea marcajului gros.

Firma Plastidrum a fost înfiinţată în 1996, iniţial cu un acţionariat de 60% Plastiroute Franţa (deţinută la rândul ei de Geveko Suedia) şi 40% CNAIR. Acum, compania de stat a rămas cu doar 10% din acţiuni. Plastiroute a fost condusă de Marian Măgureanu, fiul fostului şef al SRI Virgil Măgureanu.

Girod investigată de Consiliul Concurenței

Compania Girod s-a aflat și în cadrul unei investigații făcute de Consiliul Concurenței din România, dar autoritatea de stat nu a emis niciun verdict, chiar dacă cercetările au început în urmă cu doi ani. Consiliul Concurenței a extins investigația pe piața produselor de semnalizare rutieră și a efectuat o inspecție la sediul companiei Girod Semnalizare Rutieră SRL. Reamintim că autoritatea de concurență a declanșat, în anul 2017, o investigație privind o posibilă înțelegere pe piața comercializării produselor de semnalizare și siguranța rutieră în cadrul unor licitații publice organizate, în perioada 2014 – 2016, de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA, în prezent Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România. Consiliul Concurenţei a efectuat, în 2017, inspecţii inopinate la sediul companiilor Vesta Investment SRL, Helvespid SRL, Loial Impex SRL, IPA SA şi Dual Man SRL, companii suspecte că ar fi participat la 3 proceduri de achiziție publică fie prin constituirea unor asocieri de companii (consorţii) în vederea depunerii unei oferte comune, fie prin participarea cu oferte individuale, fără a se concura între ele, în vederea câştigării contractelor de furnizare, în condiţii mai slabe de competitivitate şi calitate. Pe parcursul derulării investigaţiei, autoritatea de concurență a obținut indicii referitoare la faptul că practica anticoncurențială investigată ar putea viza mai multe proceduri de achiziție publică, inclusiv pentru serviciile de marcaje rutiere și chiar proceduri de achiziție privată a mijloacelor de semnalizare rutieră, precum și la posibila implicare a companiei Girod Semnalizare Rutieră SRL în practica anticoncurențială investigată. Inspecţiile inopinate constituie o etapă preliminară a investigaţiei, iar efectuarea lor nu reprezintă o antepronunţare a Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte existenţa unei încălcări a Legii concurenţei.

Curtea de Conturi a sancționat Primăria Cluj Napoca pentru afacerile cu indicatoare auto

Conform unui raport al Curții de Conturi a României, administrația locală clujeană a efectuat o serie de plăți neconforme firmei sucevene Loial Impex care a trasat marcaje rutiere pe străzile din oraș. ”În anul 2012, pentru achiziția lucrărilor de aplicare marcaje rutiere, UATM Cluj-Napoca, în calitatea de autoritate contractantă, a organizat procedura de atribuire, cerere de oferte, criteriul de atribuire fiind prețul cel mai scăzut, urmare căreia pentru lotul 2 Lucrări de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale, a fost încheiat acordul cadru nr. 244249/17.08.2012 cu Asocierea SC Loial Impex SRL și SC Gamida Euromark SRL, cu o durată de 2 ani calendaristici, respectiv până la data de 20.08.2014.

Ulterior încheierii acordului cadru și în executarea acestuia au fost atribuite 5 contracte subsecvente, ultimul fiind contractul subsecvent nr. 275142/07.08.2014, în valoare de 2.693.631 lei, din care TVA în cuantum de 521.347 lei, deși conform documentației de atribuire, valoarea estimată maximă a celui mai mare contract subsecvent pentru lotul 2 este de 744.261 lei fără TVA, adică de aproximativ 3 ori mai puțin decât valoare contractată.

Subliniem faptul că până în luna august 2014, au fost atribuite 4 contracte subsecvente însumând valoarea de 1.343.544  lei, inclusiv TVA, iar ultimul contract subsecvent atribuit, care intră în vigoare în ultima zi a acordului cadru, respectiv 20.08.2014, este de 2.693.631 lei, adică de 2 ori mai mult decât lucrările executate în cei 2 ani de valabilitate a acordului cadru, în condițiile în care UATM Cluj-Napoca a demarat deja o nouă procedură de achiziție privind lucrările de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale în luna august 2014.

Autoritatea contractantă are obligaţia de a atribui contractele de achiziţie publică subsecvente acordului-cadru numai cu respectarea condiţiilor tehnice şi financiare stabilite în acordul-cadru respectiv”, arată raportul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.