Consiliul Local este “nervos” pe problemele cetatenilor >>> Tarta face pe lordul feudal >>> Politia are obrazul gros >>> Haul de pe Tudor Vladimirescu “coloreaza” zona >>> Keviep, firma de trista amintire, este din nou în centrul atentiei >>> Soferii îsi “belesc” masinile din cauza gropilor

“Voi sunteti departe de a întelege cum functioneaza Consiliul Local. Voi credeti ca noi ne ocupam de strazi…”, tipa indignat Tarta Marcel. Din pacate Consiliul Local uita ca prin presa se adreseaza în mod direct poporului. Strazile din Oradea sunt pline de adevarate hauri în asfalt. Primaria nu îsi asuma responsabilitatea pentru ele. Si mai rau acestia se afiseaza indignati când vine vorba de strazile gaunoase. O groapa de toata frumusetea zace pe strada Tudor Vladimirescu. Autoarea strazii… firma Keviep se pare bântuie orasul la tot pasul. Politia Rutiera nu numai ca nu ajuta traficul infernal, dar mai si pune sare pe rana prin… absenta lor de prin locurile unde este nevoie de un agent al legii. Cetatenii sunt indignati de strazile în conditie apocaliptica, în timp ce masinile cetatenilor se strica din cauza gropilor fregvente.

<h5>Tarta indignatul</h5>

„Mai mergeti si voi putin la scoala si dupa aia mai discutam”, a fost raspunsul lui Tarta când vine vorba de strazile distruse. Nimeni nu se ridica la rangul Consilierului Local, care întelege mai bine decât oricine cum functioneaza sistemul stradal din Oradea. Tarta, care afiseaza „putin sânge albastru”, considera cetatenii de rând prea simpli pentru a întelege problemele complexe cu care se confrunta dânsul zilnic. Soferii nu sunt considerati vrednici de întelepciunea sa atotcuprinzatoare. În Oradea, nu se poate circula fara riscul de a-ti distruge permanent autoturismul. Cu toate acestea, Consiliul Local ramâne o institutie încuiata la problemele cetatenilor. Daca cineva încearca sa le aduca la cunostinta existenta unor probleme majore la nivelul infrastructurii, acestia fac un scandal monstru. „Vad ca nu întelegeti cum functionam noi aici… hai la revedere!”, zvâgneste Tarta sub presiunea întrebarilor „sâcâitoare” cu privire la strazi. Daca un reporter este astfel bruscat verbal, un cetatean normal ar fi fost probabil batut crâncen. „Durul” primariei nu se lasa acaparat de problemele orasului. În mintea sa, toate se rezolva cu putina violenta verbala. Nepolitetea nu este doar problema lui Marcel Tarta. Si Politia Rutiera are obrazul gros. „ Am îndraznit si eu sa întreb un echipaj de politie de ce nu fac ceva în privinta masinilor parcate ilegal… M-au dras pe dreapta si m-au întrebat cine ma cred eu sa pun astfel de întrebari”, spune un sofer care a tinut sa ramâna anonim. Probabil de frica sa nu-l bata… Tarta. Politistii oradeni urmaresc atenti principiul „ Ca stapânul asa si functionarul”. Comportamenul social al Consilierului Tarta lasa mult de dorit, dar sa mai devina si exemplu pentru politist…  depaseste orice limita de decenta. În România europeana nimeni nu are „dreptul” de a atentiona autoritatile. Daca cetateanul nu se abtine de la comentarii risca ori o bataie sora cu moartea ori o retorica usturatoare. „Lipsa de politete nu este un comportament tolerat de I.P.J. Bihor. Disciplina profesionala este una dintre cerintele permanente, la care trebuie sa se alinieze cu promptitudine orice politist, întreaga noastra activitate fiind desfasurata pentru cetatean, în slujba cetateanului”, relateaza biroul de presa al politiei. Agentii de circulatie uita de la mâna pana la gura. Mai exista bineînteles si posibilitatea ca acestia sa nu fi citit regulamentul. Politetea ar trebui sa fie la ordinea zilei pentru „ofiterii” legii. Nu de altceva, dar si dânsii sunt platiti tot din bani publici. I.P.J Bihor seamana foarte bine cu un mar mâncat de viermi. Frumos la exterior, dar cu interiorul putrezit. În uniformele lor sclipitoare, politistii fac parada pe strazi. În secunda în care îsi deschid gura alunga vraja data de uniforma. Inspectoratul Judetean de Politie nu tolereaza dar, prin angajatii sai, face. Lucru de altfel, comun în România.

<h5>Craterul marca Keviep</h5>

Strada Tudor Vladimirescu este una dintre cele mai circulate artere din oras. De curând, Consiliul Local s-a hotarât cum ca ar fi timpul sa repare asfaltul ciuruit. Nu era vorba doar de gropi si „gropite”, ci si de asfaltul peticit în ultimul hal. „ Acum stiu si eu de ce oradenii nu prea merg la mare… doar strazile astea sunt asa de valurite din pricina peticitului astuia încât te simti ca pe valuri”, sustine un cetatean anonim. Problema valurilor trebuia rezolvata cumva. Autoritatile au dispensat refacerea strazii. Aici intra in scena si Keviep-ul. Responsabil pentru majoritatea lucrarilor de mântuiala din oras, firma a fost cooptata si de aceasta data. Dovada a muncii de mântuiala depusa de catre firma este si haul de toata frumusetea care „binecuvânteaza” suprafata strazii. Problema nu ar fi fost atât de majora daca groapa ar fi aparut la ceva timp dupa terminarea strazii, dar groapa s-a format la doar câteva zile dupa ce circulatia rutiera a fost din nou admisa. Pentru a „pune sare pe rana”,  termenul de predare pentru strada Tudor Vladimirescu este 1 Decembrie 2007. Asadar groapa s-a format înainte chiar de termenul de predare. Cu toate ca între timp groapa ar putea fi refacuta calitatea întregii lucrari este îndoielnica. Daca asfaltul s-a deteriorat atât de curând atunci este clara starea sa peste câtiva ani. „ Consiliul Judetean este un organ deliberativ nu executiv”, declara Tarta. Aceasta este metoda receptiva prin care autoritatile „se scot” de la vina. În timp ce edilii se îmbârliga în afirmatii masinile si implicit cetatenii sunt cei care au de suferit. „ Lucrarile acestea sunt facute de mântuiala… Doar se vede dupa cum se lucreaza la ele… o zi da, o zi ba”, spune Marius Cuibus  de la V.I.P Taxi. Firma Keviep, în loc sa desfasoare o activitate consistenta si sanatoasa prefera alte variante. Compania îsi trimite muncitorii la lucru doar când are chef. La urma urmei, ea nu poate fi trasa la raspundere fiind o firma maghiara. Calitatea execrabila a asfaltului tine si de acest program de lucru „inedit”. Keviep-ul tine muncitorii pe tusa atunci când este cald si soare afara, conditii ideale pentru turnarea asfaltului, si îi scoate la lucru doar când ploua. Asemenea „magii bituminoase” tin probabil doar în Tara Minunilor. În timp ce compania însarcinata sa repare strada sta bine mersi „cu banii la CEC”, oradenii dau în gropi. Dar nu din prostia lor, ci a autoritatilor. „ În occident se realizeaza o strada în vreo treizeci de zile… Pe când la noi poate dura si doi ani”, relateaza Marius. Sigur ca în occident se lucreaza cu eficienta, doar ei nu beneficiaza de autoritati incompetente. În timp ce edilii trâmbiteaza realizarile „glorioase”, asfaltul crapa precum ar trebui sa crape si obrajii lor. „ Si primaria asta se apuca de toate odata în loc sa le repare pe rând… Nici nu mai avem pe unde circula”, mai spune taximetristul. Cuvântul eficienta nu se afla în vocabularul autoritatilor. În  loc sa faca una si buna, ei fac o… sumedenie dar de proasta calitate. Iar îmbulzeala cauzata în trafic de închiderea tuturor strazilor deodata este la ordinea zilei…

<h5>Trafic sufocant</h5>

„În toate zonele, traficul rutier este dirijat la orele de vârf de agenti de circulatie”, relateaza Alina Dinu purtator de cuvânt al I.P.J Bihor. Masini stând bara în bara sunt un lucru comun în Urbea de pe Cris. Acest lucru poate însemna doar ca politia „umbla cu cioara vopsita” când vine vorba de îndeplinirea îndatoririlor. Politia din Oradea se ghideaza dupa vechea zicala „vorba dulce, mult aduce”. Din nefericire, cu vorbe nu se rezolva un ambuteiaj. Directivele Inspectoratului Judetean de Politie sunt de prisos. Aplicarea lor directa si nu pasiva ar face minuni pentru traficul apocaliptic. „Politia Rutiera Bihor actioneaza zilnic pentru combaterea parcarilor neregulamentare în zona strazii Tudor Vladimirescu”, citeaza biroul de presa al I.P.J. Politia depune un „efort considerabil” în pastrarea arterelor publice într-o stare decongestionata. Dar efortul ar fi de un real succes daca agentii de circulatie ar fi cu adevarat prezenti la „locul faptei”. Aceeasi strada Tudor Vladimirescu este martora la mii de parcari ilegale. Astfel ceea ce era odata o strada cu circulatie în ambele sensuri a devenit un stavilar. Sutele de masini parcate pe ambele sensuri restrictioneaza circulatia la o banda sau în cel mai nefericit caz o opresc complet. În timp ce toti se lauda ca vor face, în realitate nimeni nu face nimic pentru a se evita situatia…

<i>

Firma Keviep cu sediul fantoma de pe soseaua Borsului este „fauritoare” a aproape tuturor dezastrelor rutiere. Strazile realizate de catre aceasta firma se sfarma sub rotile masinilor. Din pacate pentru bietii soferi oradeni, primaria nu face nimic. Desi aceasta institutie a fost sesizata de nenumarate rânduri prin intermediul presei si nu numai de calitatea „defuncta” a lucrarilor.

Dragos Chioran Jr.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.