Mii de metrii cubi de combustibil lichid sunt depozitaţi în subsolul Oradei, devenit astfel unul dintre oraşele cu cel mai mare număr de staţii de alimentare. Prezenţa acestora, până şi în curtea blocurilor sau în vecinătatea unităţilor de învăţământ, are darul de a crea un disconfort major. Oamenii se tem că este doar o problemă de timp până când prima catastrofă va fi consemnată. Pompierii ne asigură că nu se poate pune problema unui pericol iminent, fiind vorba doar despre un disconfort psihologic al celor care se învecinează cu benzinăriile.

Benzinărie în curtea blocului

În ciuda faptului că, din punct de vedere legal, autorităţile susţin că toate staţiile de alimentare din Oradea respectă normele de securitate, orădenii care îşi au casele în imediata lor vecinătate nu pot răsufla uşuraţi. Exemplele unor dezastre recente, ca acela din Mihăileşti, îi bântuie. „Să îmi explice mie cineva, în cazul în care se produce o explozie, Doamne fereşte, distanţa de la staţie până la casa mea e suficientă pentru a nu mă şterge de pe faţa pământului! Nu ştiu după ce norme lucrează pompierii, dar e clar că o staţie de benzină nu are ce căuta la câţiva metri de un bloc sau o casă locuită. Strada Vlădeasa are trei staţii de alimentare, două cu benzină şi motorină şi una cu gaz. E prea mult, totuşi! Cine le dă autorizaţii nu se gândeşte la treaba asta!?”, îşi exprimă îngrijorarea Norbert Kont, locatar pe strada Vlădeasa, în imediata vecinătate a unei staţii de benzină, recent inaugurată. De altfel, poziţa dumnealui este împărtăşită şi de asociaţia de locatari care gestionează o parte dintre imobilele învecinate. „De cum au început lucrările, fostul preşedinte s-a interesat la primărie cum e posibil ca patronul să primească autorizaţie să se ridice o benzinărie, practic în curtea blocului. Aici se jucau copii înainte. Am aflat că era staţia unui colonel, ieşit la pensie, din poliţia economică. Vă daţi seama că nu i-a fost tare greu să obţină autorizaţiile. A dispărut un spaţiu de joacă şi ne-am pricopsit cu o benzinărie!”, ne explică Iosif Kalman, şeful de scară al unui imobil aflat la circa 20 de metri de staţia de pe Vlădeasa. Dincolo de aceste aspecte, locatarii ne spun că se văd nevoiţi să suporte deranjul fonic şi poluarea cu noxe, 24 de ore din 24, îndeosebi când la alimentare intră şi maşini mari, cu motoare diesel. O situaţie asemănătoare întâlnim tot în Calea Aradului, la nici 500 de metri distanță, în apropierea unei grădiniţe de copii. Oricât de paradoxal li s-ar părea, cadrele didactice de aici se văd nevoite să accepte situaţia. „Întra-adevăr, e puţin deplasată amplasarea sa aici, la doar câţiva metri de imobilul nostru. Dar probabil că au toate autorizaţiile şi nu prea mai avem ce face în acest sens. Ne mai deranjează îndeosebi în timpul orelor de somn ale copiilor, dar… asta e…”, ne explică unul din cadrele didactice care activează în Grădiniţa 44.

Pompierii nu pot închide staţiile cu probleme

Pompierii bihoreni susţin că pericolul producerii unui incendiu la staţiile de alimentare cu combustibil este minim. Ei susţin că riscul cel mai mare apare la pompele de alimentare. Aici combustibilul este manipulat şi de către persoane neavizate, putând fi uşor inflamat. Pe de altă parte, ca urmare a prezenţei dispozitivelor de siguranţă şi protecţie între pompă şi rezervor, este limitată ameninţarea extinderii flăcării către recipientele în care este depozitat combustibilul. Conform cifrelor furnizate de pompierii bihoreni, în Oradea funcţionează în baza avizului primit de la Brigada Crişana un număr de 32 de staţii de alimentare private şi alte nouă puncte de lucru ale SNP Petrom. Fiecare dintre aceste staţii au o capacitate de depozitare de minim 15 mc şi de cel mult 300 de mc. La nivel judeţean, funcţionează cu acte în regulă aproape 140 de benzinării. Se observă o tendinţă de concentrare a staţiilor mici, private, sub umbrela unor companii recunoscute, cu o mare putere financiară şi logistică. „Nu avem o statistică privind locul pe care ne situăm la nivel naţional dar, în mod cert, la o simplă privire în jurul nostru, comparativ cu alte oraşe, ne putem da seama că suntem undeva în frunte ca număr de staţii de alimentare cu carburant”, ne-a precizat colonelul Gavril Demian, şef secţie Prevenire Incendii în cadrul Brigăzii de Pompieri Crişana. Colonelul susţine că toate staţiile avizate conform normelor PSI, conform normelor HG 448 din 16 mai 2002 şi a Normativului NP 004 din 2000 şi, în aceste condiţii, riscul producerii unui incendiu este limitat. Părerea pompierilor este că deschiderea unor benzinării în zonele aglomerate, în vecinătatea imobilelor, creează mai degrabă un disconfort psihologic, provocat de vecinătatea şi deranjul cauzat de prezenţa unei staţii de alimentare cu combustibil. „Toate staţiile din Bihor respectă prevederile Normativului în vigoare, respectiv cele legate de distanţa de la incinta benzinăriei la clădirile învecinate, de la pompă la clădiri, inclusiv în cazul celei din vecinătatea grădiniţei de copii din Calea Aradului”, ne asigură colonelul Demian.  Eliberarea avizului pentru începerea lucrării este prima etapă în raporturile dintre beneficiar şi pompieri. Abia după finalizarea lucrărilor are loc recepţia şi din punctul de vedere al pompierilor şi, în condiţiile în care condiţiile stipulate în aviz sunt respectate, în baza procesului verbal de recepţie al lucrării, se eliberează autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al respectării normelor PSI. „Autorizaţia PSI este una dintre componentele importante, obligatoriu anexate, la dosarul în baza căruia se eliberează autorizaţia de funcţionare pentru staţia respectivă”, ne explică colonelul. Paradoxal, organele de control ale pompierilor, în cazul depistării unor deficiențe majore, nu pot dispune suspendarea activităţii staţiei respective. „Noi putem suspenda sau anula autorizaţia PSI. În astfel de cazuri, autorităţilor competente, respectiv primăriilor, le facem recomandarea sistării activităţii unităţii respective. Pompierii nu pot dispune sistarea activităţii unei staţii de alimentare cu combustibil”, ne precizează lt.-col. Florin Meşter, şef Birou Siguranţă la Foc, Avizare-Autorizare. În aceste condiţii, în ciuda faptului că în unele cazuri a fost retrasă autorizaţia PSI, benzinăriile au continuat să funcţioneze, beneficiind de complicitatea, evident interesată, a factorilor de decizie locali.

Staţiile luate la puricat

În cadrul ultimei acţiuni tematice derulate în decursul acestui an, pe linia verificării din punct de vedere al respectării normelor de prevenire au fost controlate 95 de staţii private, precum şi benzinăriile Sucursalei Peco. Desfăşurarea de forţe a pompierilor Brigării Crişana nu s-a lăsat fără urmări. În urma deficienţelor constatate, legat de respectarea normelor de prevenire şi combatere a incendiilor, au fost aplicate amenzi cifrate la 310 milioane de lei. Au fost observate şi abateri grave, în aceste cazuri pompierii emiţând adrese pentru remedierea neregulilor, cu posibilitatea suspendării avizului de funcţionare în cazul nerespectării termenelor şi condiţiilor specifice. Conform informaţiilor furnizate de colonelul Gavril Demian, principalele deficienţe sunt legate de insuficienţa mijloacelor de primă intervenţie, neverificarea valabilităţii şi funcţionalităţii acestora etc., alte încălcări sunt cele legate de exploatarea necorespunzătoare, cu improvizaţii, a instalaţiilor electrice. De asemenea, în multe cazuri, nu sunt respectate prevederile legate de captarea şi scurgerea electricităţii statice pe timpul transvazării produselor petroliere, asigurarea montării garniturilor la capacele de descărcare-vizitare a rezervoarelor. În exemplele prezentate, gravitatea este accentuată de precedentele periculoase, nefaste, înregistrate la nivel naţional. Societăţile culpabilizate sunt SC Canar Exim Oradea, SC Danmona Oradea, SC Arpis Tinca, SC Transoil Oradea, SC Desira Oradea, SC Petro Crisana, SC Lukoil Madăras etc.

Sorin Şandor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.