ORLAN, cea mai mare artistă din Franța, este în Cluj. Finanțări peste finanțări, evenimente culturale majore în viața Clujului, despre care, din păcate… nu știe mai nimeni. De ce? Pentru că suntem spălați pe creier de „cultura” unui oraș recunoscut doar pentru Untold și Electric Castle și, în care, așa mici și prăpădite cum sunt, comunitățile artistice sunt prea ocupate să se certe și să se saboteze pentru bani. În final, nici măcar „responsabilii” pentru cultură ai municipiului nu știu exact cu ce se ocupă, fiind puși în situația în care să nu fie în stare să îi pronunțe corect numele invitatei.

 450.000 de lei de la Consiliul Local Cluj-Napoca

„ORLAN, una dintre artistele-vedetă ale Franței, cu o anvergură internațională remarcabilă, este protagonista unei expoziții-eveniment, la Centrul de Interes. Prima expoziție personală a artistei în România – LES FILMS DE SAINTE-ORLAN (curator Horea Avram, producător Florin Ștefan) va fi deschisă publicului în perioada 5 octombrie – 17 noiembrie 2021, în spațiul expozițional generos de la etajul 4 al clădirii de pe strada Fabricii de Chibrituri 9A, din Cluj-Napoca. Expoziția pune în prim plan imaginea filmică, filmul ca idee, video-ul ca posibilitate așa cum le instrumentalizează una dintre cele mai importante artiste contemporane din Franța. ORLAN lucrează cu imaginea de sine, cu imaginea în sine propunând narațiuni plauzibile dar absente, ficțiuni auto-hagiografice croite în cheie cinematică. Pentru ORLAN, filmul este o posibilitate pe care o explorează în toate dimensiunile ei: ca mediu și ca expresie artistică, dar și ca imagine care nu poate fi redusă la medialitatea ei, ca o problemă (nerezolvată) a reprezentării, ca potențial de manipulare, ca ficțiune narativă și ficționalizare a corpului. În data de 5 octombrie, accesul publicului va fi permis între orele 18:30-22:00, urmând ca din 6 octombrie până în 17 noiembrie, expoziția să fie deschisă de marți până sâmbătă, între orele 16:00-19:00. Intrarea e liberă!”, așa arată anunțul făcut de Centrul de Interes, despre care, o majoritate covârșitoare a clujenilor nici măcar nu știu că există.

Centrul de Interes este cel mai recent centru de artă din Cluj, dedicat în special artei contemporane din România, și nu numai. Pentru anul 2021, finanțarea primită de centru a fost de 450.000 de lei, conform hotărârii Consiliului Local Cluj-Napoca: „CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA

HOTĂRÂRE

privind alocarea sumei de 450.000 de lei de la bugetul local pe anul 2021, pentru Federația Centrul de Interes, în vederea realizării proiectului „Centrul De Interes Vector al Artei Contemporane

Clujene”

Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca întrunit în ședință ordinară,

Examinând proiectul de hotărâre privind alocarea sumei de 450.000 de lei de la bugetul local pe anul 2021, pentru Federația Centrul de Interes, în vederea realizării proiectului „Centrul De Interes Vector al Artei Contemporane Clujene” – proiect din inițiativa primarului;

Reținând Referatul de aprobare nr. 390951/1/1.07.2021 al primarului municipiului Cluj-Napoca, în calitate de inițiator;

Analizând Raportul de specialitate nr. 391525/426/1.07.2021 al Direcției Generale Comunicare, dezvoltare locală și management proiecte – Serviciul Management proiecte sociale, culturale și sportive, al Direcției Juridice și al Direcției Economice, prin care se propune alocarea sumei de 450.000 de lei de la bugetul local pe anul 2021, pentru Federația Centrul de Interes, în vederea realizării proiectului „Centrul De Interes Vector al Artei Contemporane Clujene”;

Văzând Procesele-verbale ale Comisiei de analiză și selecție a proiectelor din datele de 22.06.2021 și 25.06.2021, precum și avizul comisiei de specialitate;

Având în vedere prevederile Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 199/2008 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 2/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor și proiectelor culturale, ale Legii nr. 55/2020 priyind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 636/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 12 iunie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se’ aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, ale Hotărârii nr. 127/2021 privind aprobarea bugetului general al municipiului Cluj-Napoca pe anul 2021 și ale Regulamentului privind regimul finanțărilor nerambursabile de la bugetul local, alocate pentru activități nonprofit de interes general, conform Legii nr. 350/2005, aprobat prin Hotărârea nr. 858/2018;

Potrivit dispozițiunilor art. 129, 133 alin. 1, 139 și 196 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările si completările ulterioare,

HOTĂRĂȘTE:

Art. 1. Se aprobă alocarea sumei de 450.000 de lei de la bugetul local pe anul 2021, pentru Federația Centrul de Interes, în vederea realizării proiectului „Centrul De Interes Vector al Artei Contemporane Clujene”, cu respectarea măsurilor stabilite pentru prevenirea și combaterea pandemiei de COVID-19, în vigoare la momentul organizării/desfășurării acestuia.

Art. 2. Cu îndeplinirea prevederilor hotărârii se încredințează Direcția Generală Comunicare, dezvoltare locală și management proiecte și Direcția Economică.

Nr. 510 din 14 iulie 2021.

(Hotărârea a fost adoptată cu 24 voturi)”, bani pe care i-au folosit artificial, mergând mai mult pe principiul „intenția contează”. 

Nu știm cum o cheamă pe artista pe care am invitat-o

Evenimentul ORLAN a fost un dezastru dacă privim situația la rece, din exterior. Dincolo de faptul că organizatorii au plimbat microfonul din mână în mână, încercând cu disperare să găsească pe cineva care să-i poată pronunța numele artistei (Mireille Porte). Cât despre persoanele prezente, dincolo de invitații „de aur” și organizatori, au mai fost câțiva studenți și pseudointelectuali. Unde au dispărut marii oameni de cultură ai Clujului, care sprijină toate demersurile artistice și viața culturală doar prin discursurile demagogice și paginile de Facebook?

Pe 5 octombrie a fost marea deschidere, urmând ca, pe 6, să fie discuția de la „Masa rotundă ORLAN”. Invitații care s-au aflat în jurul artistei au fost Horea Avram – critic de artă, curator, conferențiar universitar la Facultatea de Teatru și Film a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (moderator), Ioana Costaș – directoarea delegată a Institutului Francez din România la Cluj-Napoca, Bogdan Ghiu – scriitor, eseist, traducător, Laura T. Ilea – scriitoare, eseistă, cadru universitar la Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Călin Stegerean – eseist, artist, directorul general al Muzeului Național de Artă al României, Florin Ștefan – artist, profesor la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, președintele Federației Centrul de Interes și Yann Toma – artist și cercetător, profesor de arte vizuale la Universitatea Sorbona din Paris.

ORLAN, artista care vrea să spulbere stereotipurile și sexismul

ORLAN este o artistă extrem de controversată, prin prisma temelor abordate în arta acesteia și a felului în care se prezintă și definește ca persoană. Artista are niște principii de bază bine stabilite, arta sa fiind, în special, un manifest adus la adresa carnalității, împotriva sexismului și stereotipurilor de gen, motiv pentru care și-a și făcut 9 operații estetice, cu scopul de „a se face mai puțin frumoasă”, în încercarea de a eradica stereotipurile care dăinuie de secole. „Toată munca mea este împotriva stereotipului. Materialitatea nu mă interesează. Mă interesează în ce mod pot materializa ideea pentru a ajunge la esența ei. Am realizat sculpturi, am avut proiecte fotografice, instalații, performance-uri, proiecte biotehnologice cultivându-mi celulele, dar întotdeauna încerc să schimb materialele și stilul pentru a găsi cea mai bună soluție”, a declarat artista.

În 2019, aceasta a primit premiul special „Femeia anului”, acordat de prințul de Monte Carlo. ORLAN este, de asemenea, profesor emerit al Accademia di Belle Arti di Roma. 

În 2016, ORLAN a dat-o în judecată pe Lady Gaga, pe motiv că i-ar fi furat imaginea în videoclipul „Born this way”, însă procesul a fost pierdut de aceasta.

Sunt interese mari la mijloc la Centrul de Interes

În ciuda faptului că Centrul de Interes adăpostește o comunitate mai puțin sprijinită de marii investitori, aceasta se împarte, la rândul ei, în două tabere care, deloc surprinzător… se află în conflict. Este vorba despre Federația Centrului de Interes (condusă de pictorul Florin Ștefan) și Asociația Artiștilor din Centrul de Interes (condusă de pictorul Radu Ioan Comșa, sculptorul Vlad Olariu ca vicepreședinte și Bogdan Vrabie), care au ajuns să se certe pe bani publici: „„Asociația Artiștilor CDI, unul dintre cei doi administratori ai spațiilor din Centrul de Interes, condamnă abuzurile comise în ultimele luni de președintele Federației Centrul de Interes, profesorul universitar Florin Ștefan, și sesizează Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca cu privire la tentativa grupului constituit în jurul lui Florin Ștefan de a acapara finanțarea publică destinată întregii comunități artistice din Centrul de Interes.

Trista istorie a sciziunilor și sforăriilor de la Fabrica de Pensule se repetă, din păcate, la Centrul de Interes – cel mai mare spațiu din România dedicat artei contemporane.

Una dintre cele două entități care administrează atelierele și expozițiile de aici, și anume Federația Centrul de Interes, condusă de Florin Ștefan, se străduie să o submineze pe cealaltă, Asociația Artiștilor CDI, pentru a gestiona de una singură banii publici care sunt atrași la Centrul de Interes.”, se plângeau cei din Asociația Artiștilor CDI în 2018.

Totul a fost atât de primitor la Cluj, încât, ORLAN, care postează pe site-ul său personal turul expozițiilor din toate țările în care merge, nu a postat absolut nimic despre România și vizita la Cluj.

4 COMENTARII

  1. Da, povestea cu fabrica de penSule se repetă. Snobismul este în floare ! Nimic frumos de văzut, doar şoc şi groază în creaţii ! Aş spune subdesene ale unor descreieraţi…

  2. Un pseudo-articol scris cu venin. Păcat că expoziția unei mari artiste e folosită ca argument pentru niște conflicte interne.
    Pentru autoare: numele real al artistei nu se cerea „pronunțat”, căci ea nu-l mai folosește de peste 40 de ani. Ea e ORLAN și atât.
    Apoi, înainte de a afirma prostii, „jurnalista” care scrie articolul putea măcar să caute pe Google și să afle că expoziția de la Cluj a fost intens mediatizată și pe site-ul artistei: https://www.orlan.eu/5392-2/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here