În cartierul Gheorgheni din Cluj-Napoca, sistemul de garanție-returnare, gestionat de RetuRO, pare să fi fost deturnat de o „schemă” locală: pahare din plastic, neeligibile pentru returnare, sunt introduse în aparatele RVM în cantități uriașe, în timp ce cetățenii care respectă regulile stau la coadă chiar și 90 de minute.

Un caz semnalat pe platforma My Cluj scoate la iveală o situație revoltătoare care afectează sistemul național de reciclare automatizată. Joi, 9 mai 2025, între orele 17:30 și 18:00, la aparatul de colectare de lângă Piața Hermes, un bărbat de etnie romă a fost observat introducând între 100 și 200 de pahare de plastic, deși aceste ambalaje nu sunt eligibile pentru restituirea garanției prin sistemul RetuRO.

Mai grav, întreaga scenă s-a desfășurat în prezența angajatului care păzește aparatul, fără nicio intervenție. „Persoanele care vin cu 5-10 sticle stau la coadă și 60-90 de minute, în timp ce unii își recuperează bani introducând ambalaje care nici nu ar trebui acceptate”, se arată în plângerea transmisă autorităților.

În zona respectivă există doar două aparate de colectare, dintre care unul este nefuncțional de mai bine de o lună, ceea ce agravează situația și sporește aglomerația.

Conform regulilor RetuRO, aparatele RVM ar trebui să accepte doar ambalaje marcate cu simbolul garanției – sticle, PET-uri și doze conforme.

Cetățenii solicită intervenția imediată a RetuRO, remedierea aparatului stricat, dar și o anchetă privind aparatul care acceptă ilegal ambalaje neeligibile. Altfel, riscul este ca sistemul național de reciclare să devină o parodie gestionată de „băieți descurcăreți” și nu un mecanism eficient de protejare a mediului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.