Noile proiecte de lege acordă puteri semnificativ sporite serviciilor de informații, imunitate ofițerilor SRI și SIE, fac aproape imposibil de demis șefii celor două servicii și obligă cetățenii să colaboreze cu serviciile secrete la cererea acestora. Care este limita?! Despre instaurarea dictaturii, eliminarea mecanismelor de control democratic și revenirea serviciilor ca organe de cercetare penală în contexte ilegale am discutat cu parlamentarii clujeni. 

Publicarea celor 10 proiecte de lege a adus panică printre cetățeni, și cu motive clar întemeiate- autorii acestora își acordă singuri capacitatea de a controla statul, legile securității naționale fiind scrise de serviciile secrete. După felul în care SRI și-a autoproclamat puterea, nu mai durează mult și România devine bază militară dominată de dictatură!

Semnele de întrebare apar odată cu imunitatea acordată ofițerilor de informații, care nu pot fi anchetați sau percheziționați la sediu decât cu avizul șefului statului și de procurori anume desemnați, extinderea amenințărilor la securitatea națională în aproape toate domeniile de activitate, revenirea serviciilor ca organe de cercetare penală pe ușa din dos, eliminarea mecanismelor de control democratic a serviciilor de informații, a fondurilor operative manevrate de acestea, înscăunarea pe viață a șefilor de servicii secrete, legalizarea firmelor sub acoperire, iar lista poate continua. 

Nu e domeniul meu de expertiză, mă concentrez pe ce am eu de făcut.

În căutare de răspunsuri și soluții palpabile pentru această „eroare majoră”, cum o poate numi domnul Klaus Iohannis, am discutat cu parlamentarii clujeni care evită răspunsurile concrete și se adâncesc în replici similare: „Nu e domeniul meu de expertiză, mă concentrez pe ce am eu de făcut.”.

În urma unui simplu apel, Patriciu Achimaș a afirmat că este concentrat doar pe planul pentru prevenirea cancerului: „Domeniul meu de competență este sănătatea, doar despre asta pot să vorbesc.”

La pol opus, deputata USR Oana Murariu condamnă noul pachet de legi în domeniul securității naționale și afirmă că nu este nicio justificare pentru a pune pe cineva mai presus de lege. Mai mult de atât, întărirea puterii președintelui României și a SRI prin scăderea importanței Parlamentului, este susceptibilă de încălcarea Constituției.

Pare că serviciile secrete doresc să reînvie vechea Securitate, iar drumul României să fie unul de tip autoritarist. Cel mai grav lucru mi se pare că rolul Parlamentul în relația cu serviciile scade în detrimentul Președintelui. 

Vocea poporului devine un zgomot de fundal ușor de acoperit

La fel de grav este faptul că partidele din coaliție refuză să se delimiteze clar de proiectele aflate în discuția publică și dacă ar fi să luăm ca reper experiențele din trecut, PSD și PNL se vor folosi de acest proiect și pentru a acoperi alte probleme cu care se confruntă România astăzi. 

Odată cu acordarea unei imunități speciale în fața justiției pentru ofițerii SRI, pe care nu o poate ridica decât președintele României, și prin dreptul exclusiv al președintelui de a demite directorul SRI, care până acum era al Parlamentului, practicile specifice țărilor democratice sunt puse sub semnul întrebării. Vocea poprului, care nici până acum nu părea ascultată cu adevărat, devine un zgomot de fundal foarte ușor de acoperit prin obligativitatea civililor și a firmelor de a coopera cu serviciile secrete, iar SRI primește o nouă pârghie de control asupra politicienilor, instituțiilor statului, justiției, și societății civile.

Puterea democrației rămâne agățată de integrarea României în UE, iar România riscă să devină un serviciu secret care are la dispoziție un stat și această nouă realitate trebuie adusă la cunoștința Comisiei de la Veneția, a Comisiei Europene, a Consiliului Europei și a partenerilor din NATO, adaugă deputata USR. 

Nu ne dorim să trăim sub supravegherea serviciilor, să trăim într-o permanentă stare de urgență mascată și să ajungem, obligați, colaboratori ai serviciilor secrete! Acest pachet de legi crește puterea serviciilor secrete asupra profesorilor, medicilor, asupra oricărui cetățean al acestei țări. Poate că o parte din politicienii vechilor partide tânjesc după vremurile de altădată și după instaurarea unui regim „socialist cu epoleți”, dar cred că societatea românească va respinge orice încercare în acest sens. 

Întrebări multe, răspunsuri prea puține

Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ne-ar putea ajuta în această situație, dar par să gândească un plan secret și ei. În cine să ne mai încredem? Vicepreședintele din partea PNL, Sorin Moldovan, evită răspunsurile concrete și ne asigură că un răspuns actual și-ar pierde relevanța în momentul în care ne vor fi prezentate formele supuse dezbaterii: Voi reveni cu un răspuns la toate întrebările dumneavoastră imediat ce vom avea o formă care să intre în procedura de transparență și dezbatere.

Moisin Radu, deputat PNL, consideră documentul apărut un fals, refuză să comenteze „niște speculații apărute în presă” și promite seriozitate după ce documentul va ajunge oficial în parlament. Sub ce formă va ajunge pe masa deputaților și câtă putere de decizie vor mai avea aceștia, de fapt, rămâne de văzut. 

Din partea PSD primim asigurarea că documentul apărut nu este în forma lui definitivă și că se va scoate tot ce nu este democratic. De ce sunt scrise de SRI, dacă dictatura se va instaura la noi în țară, pe cine învinovățim și, mai mult, cum ne putem ajuta, sunt întrebări la care Dâncu Vasile nu a avut nici măcar un răspuns schițat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.