În anul 2013, mai mulţi reprezentanţi ai şcolilor de şoferi au depus la Instituţia Prefectului mai multe adrese prin care cereau modificarea legii care prevedea modalitatea prin care un candidat este examinat pentru obţinerea permisului de şofer. Aceştia doreau ca, în timpul examenului, agentul de poliţie să ocupe locul din spate iar pe locul din dreapta să se afle instructorul auto. Propunerea a ajuns până la prefect, însă în ciuda adreselor instituţiei prefectului, făcute la minister, legislaţia nu a fost modificată.
În urma adresei redacţiei Gazeta de Cluj reiese faptul că în 18.02.2013, la întâlnirea Comisiei de siguranţă rutieră a judeţului Cluj s-a prezentat sintetic activitatea Serviciului Public Regim Permise de Conducere şi înmatriculare a Vehiculelor Cluj, precum şi măsurile dispuse în ultima perioadă de Prefectul judeţului Cluj pentru îmbunătăţirea activităţii acestei structuri.
Mai exact, prin aceasta, mai mulţi reprezentanţi ai organizaţiilor profesionale ale formatorilor rutieri din judeţul Cluj au venit cu propunerea ca modalitatea în care se ţine examenul auto, cea în care examinatorul, poliţistul ocupă locul din dreapta candidatului în timpul examenului, să se modifice, iar examinatorul să ocupe locul din spate. Aceştia au cerut ca în schimb, în dreapta candidatului să se afle instructorul auto cu care acesta şi-a făcut pregătirea, lucru care nu se întâmplă nici astăzi.
Demersul a rămas la faza de discuţie, examenele pentru dobândirea permisului auto se ţin în continuare sub acelaşi format, iar iniţiatorii acestui demers nu au mai primit nici un răspuns. Mai mult decât atât, în aceeaşi adresă se arată faptul că propunerile în scris au fost prezentate doar de către S.C Auto-Rally S.R.L, când de fapt la acest demers au participat mai multe şcoli de şoferi.
Am cerut părerile unor patroni de Şcoli de Şoferi clujeni, dar am deschis cutia Pandorei
Reporterul Gazetei de Cluj i-a contactat telefonic pe trei dintre patronii Şcolilor de Şoferi de pe raza judeţului Cluj, care au semnat petiţia pentru schimbarea modalităţii în care se desfăşoară examenul auto. Faptul că cererea acestora nu a fost luată în seamă este doar începutul. Din declaraţiile lor reiese că au existat mai multe nemulţumiri în ceea ce priveşte organizarea examenelor, iar această propunere nu este singura lăsată în suspensie.
Schimbările modalităţii de examinare au fost iniţiate de către administratorul Şcolii de Şoferi Alfa
Emil Rusu, patronul de la Şcoala de Şoferi Alfa a declarat faptul că nu cei de la Auto Rally au iniţiat acest demers, ci el însuşi. Mai mult decât atât, tot el şi-a exprimat punctul de vedere cu privire la ceea ce se întâmplă în spatele uşilor închise, motivând acţiunile sale în ceea ce priveşte dorinţa de a aduce modificări la regulamentul examinărilor auto şial organizărilor acestora.
,,Nici vorbă de Auto-Rally, eu l-am depus personal şi – nimic. Au fost de acord toţi, inclusiv şeful examinărilor şi s-a terminat discuţia acolo. Motivul e simplu. Nu au fost alegeri în zonă, nu a interesat lucrul acesta pe nimeni şi nu aducea popularitate cuiva. Oricum, la examen aşa se petrece: eu îţi spun ce să faci, eu decid. Nu acceptă nimic, nici examinatorii, nici şefii lor. Nu am auzit să îi întrebe nimeni, niciodată, pe cei care şi-au picat examenul ce s-a întâmplat de fapt. Mulţi le cântă în strună, ca nu cumva să îi jignească cu o privire sau cu un salut.
A mai fost o cursantă care s-a interesat şi a aflat de adresă, a recunoscut acest lucru şi prefectul, dar toată discuţia s-a încheiat acolo. În urmă cu doi ani, pe 27 februarie am depus adresa semnată de domnul comisar şef Dan Florian, de acord cu petiţiile şcolilor şi trimisă subprefectului de atunci Mihnea Iuoraş. Adresa a fost semnată de către reprezentanţii Şcolilor de Şoferi Toni Auto, Misiana Auto din Turda, Auto Start, Auto Rally, P.F.A Spiridon Gheorghe, Liceul Tehnologic 1, Alfa Auto etc.
La ultima şedinţă la care am participat, în urmă cu doi ani, ni s-a spus că s-a depus cererea, se încearcă ducerea acesteia la bun sfârşit, dar din păcate totul a rămas la faza de încercare. Trebuia să ne întâlnim mai des, o dată pe trimestru, dar acele întâlniri au cam încetat. Nu ne-a mai chemat nimeni.
Noi am mai făcut şi alte demersuri. Legea în care candidatul care pică examenul practic nu mai este nevoit să dea încă o dată examenul teoretic a venit sub altă formă, dar e binevenită. Noi am propus mult mai multe, de exemplu, instructorul auto să semneze dosarul doar atunci când acesta consideră că elevul este pregătit suficient de bine, nu după încheierea celor 30 de ore de pregătire. Un calcul simplu arată faptul că în cadrul acelor 30 de ore un cursant parcurge 10 km/oră. Probabil pentru unii este o bucurie atunci când un elev îşi pică examenul pentru că orele de condus suplimentare se plătesc separat şi sunt mai scumpe.
Am mai făcut o propunere care nu a fost luată în seamă şi anume toţi cei care fac şcoala de şoferi să facă şi un curs de prim ajutor. În ceea ce priveşte persoanele care rămân fără permis, am propus ca aceştia să fie evaluaţi psihologic înainte de redobândire. Nici atunci nu m-a luat nimeni în seamă, dar a apărut acum un parlamentar cu aceeaşi propunere. Nu ştiu dacă de data aceasta se va ajunge undeva, dar tot ce este posibil, deoarece dacă apare un parlamentar fără activitate dar vrea să demonstreze că totuşi face şi el ceva, lucrurile par a se pune în mişcare”, a declarat Emil Rusu.
Patronul de la Auto Start îi condamnă pe cei care se ocupă cu examinările
Popa Dorin, susţine că aproape tot ce se întâmplă în timpul examinărilor este greşit şi că ar fi ideal dacă examinatorii ar ocupa locul din spate atât pentru starea psihică a candidatului cât şi pentru calitatea examinării.
,,Motivul pentru care nu s-a ajuns niciunde cu această cerere este lipsa de interes. Cei de la examinare efectiv nu doresc acest lucru.
Ar fi fost mult mai bine dacă s-ar fi schimbat ceva. Instructorul îl cunoaşte pe elev şi invers. Elevul nu s-ar mai emoţiona la fel dacă l-ar avea în dreapta pe instructor şi nu pe poliţist.
O altă problemă ar fi că în regulament scrie clar că examinatorul trebuie să intervină doar în situaţii de urgenţă. Ei bine, aceştia intervin când vor ei, după bunul plac. Intervenţia examinatorului se notează cu 21 de puncte, ceea ce înseamnă că elevul şi-a picat examenul. Acesta este încă un motiv pentru care elevii trebuie să aibă în dreapta lor o persoană cu un nivel ridicat de experienţă. Din păcate, unii examinatori au un nivel scăzut de experienţă în ceea ce priveşte conducerea unui autoturism.
Adevărul este că le este frică. Pe deoparte le dau dreptate, există fel şi fel de elevi şi îi înţeleg. Prezenţa instructorului în timpul examenului este binevenită şi chiar necesară.
Problemele de la examen nu se termină aici, de doi ani ne chinuim cu Primăria pentru nişte WC-uri ecologice. Zilnic sunt cel puţin 100 de persoane care îşi aşteaptă rândul la examen şi nu au unde să meargă la toaletă. 80% din lucrurile care se întâmplă la examen sunt greşite, inclusiv modul în care se dă examenul. Imaginaţi-vă cu ce emoţii intră elevii la examen după ce au aşteptat în stres de la ora 8 până la ora 13″, a declarat Dorin Popa.
Patronul de la Toni Auto se declară pro-schimbare
Contactat, Alexandru Bentea a susţinut că această schimbare ar putea aduce reclamaţii la adresa instructorilor, dar că totuşi el a susţinut acest demers.
,,Şi noi suntem supăraţi. În toate ţările din Uniunea Europeană poliţistul stă în spate pentru a consemna ce face sau ce nu face candidatul. Ar trebui să se întâmple la fel şi în România. Nu ştiu dacă mai există stat din UE în care poliţistul să stea în faţă. Eu sunt pentru această procedură.
Presiunea foarte mare pe care examinatorul o aduce asupra candidatului se datorează şi faptului că acesta răspunde de autovehicul pe durata examenului.
Poate nu am fost noi suficient de vehemenţi. Totuşi, dacă s-ar schimba procedura, presiunea în legătură cu răspunderea pentru autoturism ar cădea pe capul instructorului. Intervenţia acestuia l-ar declara automat pe candidat respins, iar candidatul i-ar putea contesta alegerea şi astfel s-ar naşte alte discuţii.
Unii suntem pro, alţii contra, dar personal consider că acum examinatorul nu îşi poate face treaba bine datorită presiunii. Mulţi dintre colegii mei se complac cu această situaţie”, a declarat Alexandru Bentea.
Cu toate că de la aceste demersuri au trecut aproximativ 4 ani, Instituţia Prefectului nu a făcut nimic în legătură cu această propunere. De altfel, unele şcoli din cele care au semnat intenţia au intrat între timp în insolvenţă. Administratorii şcolilor de şoferi tot încearcă să aducă mai multe modificări pentru o examinare mai corectă, însă deocamdată cererile lor rămân în continuare la nivel de discuţii.