În apropierea sectorului de drum de pe autostrada Orăştie – Sibiu unde au lucrat specialiştii DRDP Cluj au apărut denivelări, drept pentru care oficialii CNADNR au restricţionat circulaţia la 60 de km/oră. În decurs de aproximativ o zi, echipele de intervenţie ale Companiei au plombat zona afectată. Săptămâna trecută, Gazeta de Cluj a arătat cum pentru refacerea unei porţiuni din autostrada respectivă şefii DRP Cluj au fost premiaţi cu aproape 40.000 de euro din care Eugen Cecan, şeful DRDP Cluj a luat aproximativ 3.000 de euro.
Anul trecut, aproximativ 30 de specialişti din cadrul DRDP Cluj au acoperit o groapă de aproximativ 200 de metri (cuprinsă între km 60+500 – 60+700 din cadrul tronsonului de Autostradă Orăştie – Sibiu, lot 3). Pentru această reuşită, CNADNR le-a acordat la sfârşitul anului trecut prime în valoare de 175.186 (aproximativ 38.000 de euro), din care şeful DRDP Cluj, Eugen Cecan, a primit 14.186 de lei, adică aproximativ 3.000 de euro.
În urmă cu aproximativ o săptămână, în apropierea sectorului de drum la care au lucrat cei de la DRDP Cluj au apărut denivelări, iar compania a restricţionat viteza de rulare pe autostradă la 60 km/oră. În decurs de aproximativ o zi, echipele de intervenţie au plombat noul sector de drum afectat.
”Reparaţiile de pe Orăştie-Sibiu, sectorul cuprins între km 286+400 si km 286+650, Sălişte – Sebeş au fost executate cu ajutorul instalaţiilor cu infraroşu specifice reparării gropilor izolate. Acestea se folosesc în special în sezonul rece, la temperaturi scăzute de până la -25O C, -30O C. Tehnologia constă în încălzirea mixturii de până la 160O C, dar şi în încălzirea părţii carosabile. Astfel, mixtura topită la 160O C se aşează şi se cilindrează, prin eliminarea apei, apoi se omogenizează în aşa fel încât să nu existe riscul ca pe viitor plombele să sară sau ca apa să se infiltreze din nou.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere precizează că, având în vedere situaţia lotului 3 al autostrăzii Orăştie – Sibiu, Compania a demarat, anul trecut, procedura pentru realizarea unei expertize. Aceasta a fost, ulterior, anulată, deoarece unicul ofertant nu a depus garanţia de participare în conformitate cu prevederile legale şi astfel expertiza, care urma a fi efectuată iniţial, nu a mai fost finalizată.
În acest moment şi având în vedere situaţia acestui tronson, directorul general al Companiei a solicitat demararea de urgenţă a procedurii pentru realizarea expertizei întregului lot, pentru preîntâmpinarea eventualelor probleme şi pentru păstrarea siguranţei circulaţiei. Menţionăm că, în continuare, Compania va monitoriza permanent întregul tronson de autostradă, realizând inspecţii si rapoarte lunare până la finalizarea expertizei întregului lot”, arată oficialii companiei.
Prime de Crăciun pentru că au astupat o groapă
După un an de la inaugurare, lotul 3 al autostrăzii Orăştie – Sibiu, cuprins între localităţile Sălişte-Cunţa, a fost închis din cauza apariţiei unor fisuri. Anul trecut, porţiunea de 200 de metri care se surpa a fost demolată şi refăcută în regie proprie de Companie, proiectantul acestui sector fiind o echipă formată din 30 de specialişti din cadrul DRDP Cluj în frunte cu şeful direcţiei clujene de drumuri, Eugen Cecan.
Săptămâna trecută, Gazeta de Cluj a prezentat cum, înainte de a demisiona, fostul şef al CNADNR, Cătălin Homor i-a cadorisit cu prime pe o parte dintre angajaţii DRDP Cluj, în special pe şeful instituţiei clujene, Eugen Cecan, care a primit 14.186 de lei. Primele totale acordate celor de la DRDP Cluj au avut o valoare de 175.186 lei, adică aproximativ 38.000 de euro. Însă, potrivit unor declaraţii făcute de Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, Corpul de control al ministerului de resort a inclus pe agenda de verificări, pe lângă lipsa contractelor de deszăpezire, şi verificarea acordării primelor primite de şefii DRDP Cluj.
Pentru cei 22,11 km de autostradă prost executaţi de Salini Impregilo SpA şi din care fac parte şi cei 200 de m în discuţie, autorităţile române au plătit în total 602,9 milioane de lei, fără TVA, a informat CNAIR (din care 35,3 milioane reprezintă actualizări de preţ, restul de 567,6 fiind valoarea lucrărilor executate). Autostrada executată de italieni are, în continuare, numeroase deficienţe, dar şi lipsuri (cum ar fi spaţiile de servicii sau funcţionalitatea sistemului de semnalizare electronică). Contractul cu Salini a fost reziliat
Specialiştii DRDP Cluj: mecanici şi ofiţeri
Este interesant de aflat care au fost ”specialiştii” care s-au ocupat de aceste lucrări, în situaţia în care, pentru realizarea centurii Vâlcele-Apahida, supranumită ”centura de diamant”, ei nu au fost consultaţi. La proiectul centurii, un singur angajat din cadrul DRDP Cluj era specializat în construcţiile de drumuri, dar el a fost schimbat din funcţie. Profesiile de bază ale angajaţilor din cadrul DRDP Cluj care au semnat pentru avizarea centurii Vâlcele – Apahida, care la scurt timp după inaugurare, s-a surpat sunt de mecanici, ingineri sau ofiţeri. Spre exemplu, Eugen Cecan, şeful DRDP Cluj, este de profesie mecanic. Specialiştii DRDP Cluj care au semnat pentru centura Vâlcele-Apahida sunt următorii: -Ing. Mircea Pop – fost acţionar al societăţii S.C. D.P. CONSULT S.A. CLUJ – NAPOCA – Proiectantul lucrării – numit în iunie 2012 Director General Adjunct CNADNR – din septembrie 2012 Director General CNADNR cu preluare de atribuţii până în septembrie 2013; -Ing. Ioan PANTELIMON – Fost Director DRDP Cluj :APRILIE 2005 – MAI 2007, IANUARIE 2009 – IUNIE 2012 – de profesie inginer mecanic
-Ing. Eugen CECAN – Director DRDP Cluj : MAI 2007 – IANUARIE 2009, IUNIE 2012 – PREZENT – de profesie inginer mecanic; -Ing. Teodor Gorcea – Director Adjunct DRDP Cluj – de profesie inginer construcţii căi ferate, drumuri şi poduri; -Ing. Violeta Alexa – Şef Serviciu DRDP Cluj – de profesie inginer construcţii civile; -Ing. Ambrozie Fodor – Şef Serviciu DRDP Cluj – de profesie ofiţer; -Ing. Florin Alexa – fost Şef Serviciu DRDP Cluj – de profesie inginer construcţii civile (singurul membru al comisiei de manageriat care a fost a fost schimbat din funcţie, n.r).
Contractul cu Salini reziliat
Anul trecut, contractul cu Salini Impregilo pentru construcţia lotului 3 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu a fost reziliat şi va fi demarat procesul pentru selectarea unui nou constructor care să remedieze deficienţele din zonă.
Pe 11 noiembrie, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea unor contracte.
Procurorii DNA au deschis un dosar penal, în care a fost începută urmărirea penală in rem, în legătură cu săvârşirea unor posibile fapte de corupţie în construirea autostrăzii Sibiu-Orăştie. Potrivit DNA, în acest dosar a fost începută urmărirea penală pentru săvârşirea unor infracţiuni de corupţie, infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie şi infracţiuni privind fraude cu fonduri europene.
Sebastian Albescu