Primăria Cluj Napoca, sau mai bine zis, toți clujenii plătitori de taxe și impozite locale, sunt obligați de o decizie judecătorească să plătească aproape 700.000 de lei pentru simplul fapt că angajații de la biroul de urbanism s-au folosit de datele unui proiect fără să menționeze că nu ei sunt autorii lucrării. Mai pe scurt, furt intelectual ! Este vorba despre proiectul tronsonul Calea Turzii – Mănăştur din centura ocolitoare a municipiului, care nu s-a mai realizat pentru că PUZ-ul a fost respins de consilierii locali. Chiar și așa, traseul respectiv a fost inclus în Planul Urbanistic General al Municipiului Cluj Napoca fără a se specifica sau cere acordul autorilor lui. Mai mult, Primăria Cluj Napoca nici nu i-a mai plătit pe proiectanți pentru traseul respectiv.

Firma Proinvest SRL a câștigat procesul deschis în 2017 împotriva administrației locale și care viza ”paternitatea” asupra documentaţiei Planului Urbanistic Zonal pentru obiectul de „Centuri ocolitoare ale municipiului Cluj – Napoca, tronsonul Calea Turzii – Mănăştur”.

Este prima pronunțare în acest dosar și este de așteptat ca Primăria Cluj Napoca să conteste decizia, ținând cont de faptul că administrația locală trebuie să plătească aproape 700.000 lei.

Însă, dacă verdictul va rămâne definitiv este, de asemenea, necesar ca Primăria Cluj Napoca să deschidă un proces împotriva angajaților responsabili din cadrul biroului de urbanism pentru a încerca să recupereze măcar o parte din sumă.

”Obligă pârâtul Municipiul Cluj-Napoca la plata în favoarea reclamantei PROINVEST S.R.L a sumei de 662.316,96 lei cu titlu de despăgubiri pentru încălcarea de către pârât a dreptului de proprietate intelectuală a reclamantei asupra documentaţiei Planului Urbanistic Zonal pentru obiectul de „Centuri ocolitoare ale municipiului Cluj – Napoca, tronsonul Calea Turzii – Mănăştur” realizat de reclamantă pe baza contractului de servicii nr. 61144 din 07.08.2006. Obligă pârâtul Municipiul Cluj-Napoca la plata în favoarea reclamantei PROINVEST S.R.L a sumei de 38 400 lei cu titlu de cheltuieli de judecată parţiale reprezentate de onorariu avocaţial şi onorariu expert. Cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare”, arată o parte din sentință.

Tema PUZ-ului respectiv studia ”traseul pentru realizarea centurii ocolitoare sud a municipiului Cluj Napoca, tronsonul Calea Turzii – Borhanci și Calea Turzii – Mănăștur,” precum și reglementarea urbanistică a zonei adiacente traseului drumului ocolitor. Centura ocolitoare se va încadra în rețeua arterelor municipiului Cluj-Napoca ca arteră de gradul II cu două benzi pe fiecare sens, spații de protecție, piste pentru bicicliști, trotuare și plantații perimetrale de protecție. Se va stabili modul de racordare a principalelor artere cu care se intersectează, Calea Turzii, Borhanci și Calea Mănăștur și se va studia amplasarea și modul de racordare a altor noduri de circulație asigurându-se legătura cu trama stradală existentă corelată cu importanța arterei și fluența traficului preconizat. Zona adiacentă traseului drumului se va reglementa din punct de vedere urbanistic, la nivel zonal corelat cu prevederile Planului Urbanistic general al Municipiului Cluj Napoca precum și a celorlalte documentații de urbanism aprobate (Planuri Urbanistice Zonale și de Detaliu din zona studiată)”, se arată în prezentarea făcută de Proinvest.

Centura electorală

Însă, proiectul a fost făcut degeaba pentru că șefii administrației locale s-au împiedicat făcând pași mărunți.

În 2007, când Sorin Apostu era directorul tehnic al primăriei clujene și nici nu visa că va fi arestat și condamnat peste câțiva ani într-un dosar de corupție, urbaniștii lui Boc încercau să finalizeze PUZ-urile care se conectau cu cel al centurii. Astfel, vreme îndelungată cei de la Proinvest au bătut pasul pe loc pentru că nici măcar planșele topo-cadastrale nu erau făcute.

În plus, terenurile din zona studiată pentru traseul centurii erau în curs de retrocedare, exemplu fiind  terenurilor din Grădinile Palocsay.

După ce a fost plătit și făcut, PUZ-ul respectiv a intrat la sertar, unde a stat aproximativ 10 ani. Periodic, el era prezentat, ca subiect electoral, clujenilor care se plângeau de aglomerația din oraș ca fiind rezolvarea problemei.

În 2014, proiectul PUZ-ului a fost ”fluturat” într-o ședință de consiliu local, dar a fost respins. Mai mult, cei de la Proinvest nici măcar nu au mai fost plătiți pentru lucrarea executată.

 “Pentru tronsonul II -Mănăştur Sud – Calea Turzii, documentația pentru aprobare PUZ nu a îndeplinit criteriile şi exigenţele de promovare spre avizare şi aprobare, fapt pentru care elaboratorul documentaţiei de urbanism – SC Proinvest SRL trebuie să reanalizeze parte din proiect şi să completeze documentaţia conform prevederilor în vigoare”, au declarat reprezentanţii Biroului Mass-Media din cadrul Primăriei Cluj-Napoca.

Însă, în același an, urbaniștii Primăriei Cluj Napoca au elaborat Planul Urbanistic General al municipiului în care a fost inclus și traseul executat de firma Proinvest. Când a fost vorba de plată, PUZ-ul nu a îndeplinit criteriile şi exigenţele de promovare spre avizare şi aprobare, dar când a fost vorba de includerea lui în cadrul Planului Urbanistic General, nu a mai fost nicio problemă.

Astfel că, sentința dată la începutul acestei luni din procesul deschis de SC Proinvest împotriva municipalității clujene nu face decât să plătească inginerilor proiectanți lucrarea făcută în perioada 2006-2007.

Drumul care trece prin parc

În 2016, Emil Boc a decis refacerea PUZ-ului pentru ocolitoarea respectivă urmărind să ceară bani de la Guvern pentru construirea ei. centuri ocolitoare, concomitent cu „Primăria are sub 5% terenuri de pe tot traseul de peste 12 kilometri al acestei centuri ocolitoare. Așa că este nevoie de exproprieri și de un efort financiar considerabil pentru despăgubirea proprietarilor. Fiind un proiect așa de mare, Guvernul este cel care poate să îl facă, iar primăria se angajează să conecteze acest drum rapid la oraș. Anul acesta noi vom identifica cadastral toate parcelele de pe traseul centurii și vom reface Planul Urbanistic Zonal. În decursul anilor avem multe sentințe judecătorești de corecție a traseul, în urma proceselor câștigate de proprietari. În Planul Urbanistic General există oricum un culoare de 100 de metri de servitute publică instituită pe traseu care ne va permite să facem aceste corecții. După ce va fi gata documentația se va putea face și o estimare a costurilor de realizare”, declara Boc la una dintre dezbaterile pentru bugetul primăriei. Trebuie menționat că, la data respectivă, Emil Boc cerea bani de la Guvernul Cioloș.

Apoi, în 2018, Primăria Cluj Napoca a semnat un contract de 3,7 milioane de lei euro cu asocierea Transinvest Budapest Kft, Special Terv Epitomernoki Kft, Explan SRL și Cadsil SRL pentru realizarea obiectivului de investiții „Drum Transregio Feleac TR35”, care va include și centura respectivă.

În primăvara acestui an a fost emis avizul de mediu în situația în care drumul trece prin Parcul colina din Mănăștur.

Traseul centurii metropolitane a municipiului Cluj Napoca, numită V8, are o lungime de 38 de kilometri, cu capătul vestic dincolo de Gilău și capătul estic dincolo de Apahida. Sunt prevăzute 20 de noduri rutiere, iar drumul se va conecta prin bretele de circulație cu actuala rețea rutieră.

După ”PUG-ul contestat” urmează ”PUG-ul ieftineală”

PUG-ul municipiului Cluj Napoca a fost făcut pe genunchi și este contestat în sute de procese deschise de cei care vor să construiască în oraș. Din aceste motive, administrația clujeană, după 5 ani de la realizarea planului urbanistic general, a hotărât reactualizarea lui.

În acest sens a fost organizată licitația ”Reactualizare Plan Urbanistic General al municipiului Cluj-Napoca”, cu o valoare estimată la 2.500.000 lei, fără TVA, la care s-a primit o singură ofertă. Inițial, comisia de licitații a descalificat oferta venită din partea societății SYNERGETICS CORPORATION, de 1.700.000 lei, fără TVA. Însă firma a contestat modalitatea în care primăria a organizat licitația și a câștigat contractul.

Un aspect important al acestei licitații este faptul că nicio firmă de arhitectură din Cluj nu s-a înscris la licitație. Motivul constă în faptul că banii estimați de municipalitatea clujeană sunt insuficienți.

Centură cu 4 benzi

”Traseul propus pentru drumul ocolitor prevede realizarea unei artere de circulație cu 4 benzi, cade doua pentru fiecare sens, cu zona verde de separare intre carosabil si trotuar – pista de biciclete, cu un ampatament total de 21m. Lungime celor doua tronsoane ale ocolitoarei Mănăștur Calea Turzii și Calea Turzii Borhanci este de 9544 m, legătura cu trama strada a zonei realizându-se prin cu 7 noduri de intersecții majore. Nu se propune realizarea altor noduri, în vederea asigurării fluenței traficului pe noua arteră propusă, de asemenea nu se vor realiza accese directe la loturi”, se arăta în PUZ-ul făcut de Proinvest.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here