Asociația ProInfrastructura a lansat o petiție pentru deschiderea porțiunii de autostradă Lugoj – Deva.
„În parteneriat cu Declic, am lansat campania în speranța că responsabilii din Guvernul României, Ministerul Transporturilor România și Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere vor înțelege mesajul cetățenilor, așa cum l-am explicat de zeci de ori în ultimele șase săptămâni: nu ne mai puneți viața în pericol, dați drumul la trafic și vă puteți certa cu antreprenorul ani întregi prin instanțe!
O petiție online similară, derulată în 2018 pentru deschiderea lotului 3 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda, a strâns aproape 17.500 de semnături, tronsonul respectiv fiind „muzeu” timp de 8 luni de zile. Din păcate, ne vedem nevoiți să repetăm acțiunea, autoritățile refuzând să învețe din greșelile trecutului”, transmite ONG-ul pentru infrastructură.
De ce este important?
Lotul A1 Lugoj-Deva este realizat în proporție de 99 la sută. Costurile au fost plătite aproape integral. În nenumărate rânduri Compania de drumuri a declarat că lucrările sunt în regulă și că sunt acceptate certificatele la plată. Spre surprinderea tuturor, Compania de Drumuri a luat decizia de a rezilia contractul în ultimul moment. Practic, înainte de a se tăia panglica!
De-a lungul timpului, din cele 60 de neconformități semnalate de autorități, 59 au fost rezolvate de constructor. Singura neconformitate rămasă este situată la granița cu un lot pe care nu se va circula cel puțin 4 ani de acum înainte. Cu toate acestea Compania de Drumuri a declarat că nu mai este mulțumită de calitatea lucrărilor pe care le-a declarat conforme până în acest moment. Prin urmare s-a cerut constructorului prelungirea garanției de la 4 la 10 ani. Constructorul a refuzat, iar contractul este reziliat de autorități într-un adevărat circ mediatic. Între timp rezilierea a fost deja declarată ilegală de Tribunalul București. Nota de plată o vom plăti noi, cetățenii.
Se repetă astfel povestea absurdă a loturilor 3 și 4 ale autostrăzii A10 Sebeș-Turda. Și atunci autoritățile au amânat, luni de zile, deschiderea traficului. La momentul respectiv Declic a cerut, printr-o altă petiție, inițiată împreună cu partenerii noștri de la Asociația Pro Infrastrctură, deschiderea traficului. Ministrul de resort de atunci, Lucian Șova, ne-a contrazis luni bune apoi ne-a dat dreptate și a deschis cele două loturi.
Scenariul se repetă cu consecințe care pot fi și acum tragice. Neregulile minore semnalate pe autostrada ce așteaptă mașinile pot fi remediate fără a afecta traficul. Conflictul în instanță cu firma constructoare poate dura ani de zile, dar se poate soluționa și dacă lotul e deschis circulației. Este important ca autoritățile să învețe din greșelile trecutului, nu putem permite ca cearta continuă a Ministerului Transporturilor cu firmele de construcții să ne pună viața în pericol. E treaba instanțelor să decidă cine are dreptate, dar e datoria celor din Guvern să ne protejeze viața. Sau măcar să nu ne-o pună în pericol! Viața trebuie să aibă prioritate.
Pe lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva se poate circula chiar de astăzi. Nu o spunem noi, au spus-o chiar cei de la Compania de Drumuri care au și plătit lucrările declarate de calitate. S-au sucit, împreună cu ministrul Cuc, pe ultima sută de metri. Trebuie să le cerem, zeci de mii de oameni, să oprească circul, să dea drumul la trafic. E evident că le pasă doar când suficient de mulți oameni pun presiune pe ei și le periclitează imaginea. Mai ales acum, în preajma alegerilor!
Citeste si Autostrada Transilvania a ajuns să coste de două ori mai mult