«Politica institutiilor europene fata de elita ucraineana trebuie sa fie o «politica dura», inclusiv inghetarea procesului de semnare si ratificare a Acordului de asociere sa UE».
Citatul, destul de categoric, este dintr-o declaratie in vigoare a ex-premierului ucrainean, Iu. Timosenko, facuta in contextul incalcarii drepturilor ei «la legitima aparare». Stim ca a fost condamnata, sta inchisa, ca mai are pe rol cateva dosare, nu putem sti, insa, cu exactitate, daca motivele pentru care a fost condamnata sunt politice (asa dupa cum sustin unii) sau nu numai politice (dupa cum afirma altii) – acest lucru ramane la discretia anchetei si institutiilor de aparare a drepturilor omului.
Personal, in situatia Iu. Timosenko, ma gandesc, insa, la altceva. Incerc sa-mi imaginez ce i se intampla, in conditiile unei Ucraine absolutiste, acelui jumatate de milion de romani/moldoveni din sudul si nordul Ucrainei de azi, ca sa nu mai vorbim de cei din aria transnistreana a reg. Odesa.
Daca un ex-premier, care are in spate o biografie ca cea pe care o are, o relatie pe plan international ca cea pe care si-a facut-o (fiind la guvernare) si un partid politic, reprezentat in Rada Suprema si, cu toate astea, nu poate razbate ca sa-si apere, elementar, niste drepturi personale, ce li se intampla celor «500 de mii de netitulari», condamnati zilnic si on-line doar pentru faptul ca nu s-au nascut ucraineni… Liberii de ei. Si condamnatii de dinsii. Multi si (de data asta din ratiuni exclusiv politice) separati. Si nu doar geografic, ci si identitar: ba ca ar fi moldoveni, ba ca sunt romani, ba ca nu trebuie sa fie nici una nici alta. Si, in plus, sanctionati — ce-i drept la libertate, dar mult mai dur decat in cazul doamnei ex-premier, pentru ca sanctiunea pentru ei e fara termen de prescriptie.
Timosenko, cel putin, nu este discriminata etnic, nu i se imputa si nici nu i se impune apartenenta la o etnie nenaturala, la recensaminte nu i se falsifica provenienta, nu are probleme cu numele de botez, nu i se prigoneste Limba, nu i se fura Istoria, nu i se incalca drepturile religioase, nu este persecutata pentru relatia cu patria-istorica si, cu atat mai mult, nu este suspectata de «spionaj» in favoarea trecututlui sau prezentului ei identitar (in Ucraina a te declara roman este egal cu a fi, in cel mai bun caz spion strain).
Paradoxul e ca parte la tot acest «cosmar la libertate» — cand te gandesti, a fost, nu atat de demult, si ea, doamna ex-premier. Vorba e ca romanii din Ucraina au mers la parlamentarele din 2002 si prezidentialele din 2004 cu partidele nationaliste, fiind asigurati ca puterea noua va fi mai atenta la nevoile lor etno-identitare. Si gresala a fost fatala. Cele mai multe restrictii pentru comunitatile romanesti s-au intamplat tocmai in acesti ani, sub guvernarea nationalista Iuscenko-Timosenko. Insa, ei nu au fost primii. Si nici ultimii.
Tratate multe, efecte putine
Procesul a continuat si dupa ei. La ultimele prezidentiale, Congresul Romanilor din Ucraina si alte cateva ONG-uri comunitare mai numeroase au semnat acord de sprijin electoral cu candidatul pe atunci si presedintele de azi, V. Ianukovici.
Nu i s-a cerut lui Ianukovici nimic, in plus, decat respectarea elementara a legislatiei nationale cu privire la minoritati.
Pentru zonele compact populate de romani/moldoveni, rusi si maghiari Ianukovici se obliga sa puna in aplicare Carta Europeana a Limbilor regionale sau minoritare. Ce-a urmat? Incercarea, cu intarziere, a Radei de a pune saptamana trecuta la vot acordarea statului de limba regionala limbii ruse?! (fara romana si maghiara) s-a terminat cu pumni si sange.
In 20 de ani de suveranitate a Ucrainei, Kievul nu si-a respectat vizavi de minoritati, in special cea romaneasca, nici un angajament: nici pe plan national, nici pe plan bilateral cu Romania si R. Moldova si nici pe ralatia cu comunitatea europeana.
Pentru a scoate romanii de pe locul 3 in clasamentul etnic, numarul populatiei romanesti a fost redus in 2004, printr-un recensamant camuflat, cu circa 30% (!), cei ramasi sunt denaturalizati zilnic prin ucrainizarea omonimelor, absolventii scolilor din Romania si R. Moldova — discriminati pe criteriu profesional, relatiile cu Romania si R. Moldova – pe prima linie a securitatii, presa de limba romana redusa la tacere, iar in regiunea Odesa exterminata total, librarii si biblioteci publice de carte romaneasca — «0» iar cartea ajunsa din Romania si R. Moldova sechestrata… toata toponimica ucrainizata, coresponenta, emisiunile radio-tv (cu exceptia catorva canale rusesti si mai putine romanesti) doar in ucraineana, netitularii manipulati si siliti sa-si revada identitatea, sa-si declare pruncii icraineni, sa-si dea copiii in scoli ucrainensti si («spre binele copiilor»?!) chiar sa treaca la comunicare in familie la ucraineana…
Nimic din ceea ce spun Tratatele bilaterale romano-ucrainene, moldo-ucrainene sau conventiile internationale la compartimentul minoritati nu se intampla in zonele romanesti. Si nu doar romanesti.
Euroregiunile Dunarea de Jos si Prurtul de Sus (pentru care Bucurestiul a renuntat, in Tratatul de Baza cu Kievul, la implicarea in text a Pactului Ribbentrop-Molotov) au devenit mostre ale unor intelegeri moarte, relatiile transfrontaliere la nivel de populatie — «0», acordurile de cooperare pe domeniul educatiei si culturii cu Bucurestiul si Chisinaul – castrate, scolile de limba romana in scadere cu 80 la suta… Inca 4-5 ani si ajungem la «0».
De la un an la altul, Ucraina se transforma tot mai mult intr-un Cernobal etno-spiritual pentru populatia romaneasca de aici. Constient sau nu, Kievul se ineaca, usor si sigur, intr-o fobie, care mai devreme sau mai tirziu va aduce Ucraina exact acolo de unde a pornit: la conditia de cnezat rusesc.
Stalin a trecut cu «lucrul» la Kiev
Timpul de dupa 1990 a trecut pe alaturi cu Ucraina. Ea a incremenit in epoca sovinismului velicoros si a ideologiei stalinismului dogmatic si agresiv, cu singura diferenta ca Stalin si Beria nu mai stau la Moscova, ci la Kiev.
In loc sa destalinizeze Ucraina, Kievul o stalinizeaza si mai mult, cu singura exceptie, poate, ca nu se impusca in romani, asa cum au facut-o sovieticii la Fantana Alba.
Ucrainenii deplang «golodomorul», condamna crimele regimului sovietic care s-au facut in raport cu ei, cer compasiune si, in acelasi timp, fac aceleasi crime in raport cu altii.
Complicata psihologie. Ma gandesc aici, inclusiv la «cazul Timosenko», care, fiind «sus» a condamnat crimele stalinismului dar a si fost parte la noi nelejiuiri — etnocidul nu e o nelejiuire mai mica, decat genocidul, diferenta e doar in metode. Insa, declaratia Iuliei Timosenko merita a fi retinuta, pentru ca ea stie ce cere: «o politica dura fata de elita ucraineana» ar putea schimba comportamentul acestei «elite» si fata de minoritati. Inclusiv sau, in primul rand, fata de cea mai terorizata dintre ele: cea romaneasca. Si aceasta lectie ar fi una buna nu doar pentru Bruxelles, dar si Bucuresti, si Chisinau, si Strasbourg si chiar pentru Waschington.

Petru Bogatu

Ziarul de Garda

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.