Reprezentanții companiei omului de afaceri Tiberiu Urdăreanu, UTI Grup, au făcut o plângere penală împotriva companiei clujene Aviatrans care administrează de ani de zile o suprafață de peste 30.000 de mp din cadrul Aeroportului Internațional Cluj Napoca. Firma Aviatrans este patronată și administrată de Liviu Oros, iar în momentul de față se află în insolvență. Înainte de a formula plângerea penală, cei de UTI au instituit sechestru pe terenurile administrate de cei de la Aviatrans.
La începutul lunii septembrie, compania UTI Grup a deschis un proces împotriva deciziei procurorilor clujeni de a nu începe procedurile de urmărire penală împotriva patronului și administratorului firmei Aviatrans, Liviu Oros.
Înainte de a formula plângerea penală, cei de UTI Grup au reușit să instituie sechestru în cartea funciară pe o suprafață de peste 30.000 de mp de teren din cadrul Aeroportului Internațional Cluj Napoca. Problema constă în faptul că cei de la UTI au câștigat contractual o serie de lucrări în cadrul aeroportului clujean, însă nu le-au putut derula din cauza situației juridice incerte a terenului. Liviu Oros, patronul Aviatrans are înscris în cartea funciară un drept de ipotecă asupra unora dintre spațiile respective, astfel că, potrivit legii, lucrările contractate de cei de UTI nu pot începe până la rezolvarea situației terenului in litigiu.
Aviatrans a apărut ca proprietar în cartea funciară începând cu anul 2001, iar Consiliul Județean Cluj a deschis un proces pentru ștergerea din cartea funciară a dreptului de proprietate. În 2004, administrația județeană a deschis un proces la Judecătoria Cluj Napoca, însă actualul președinte al Curții de Apel Cluj, judecătorul Denisa Bâldean, a trimis cazul spre rejudecare pe fond la Tribunalul Cluj, motivând că prima instanță clujeană nu avea competența să îl soluționeze.
Urdăreanu este arestat preventiv
Săptămâna trecută, Tiberiu Urdăreanu a fost arestat preventiv de procurorii DNA pentru corupție. Patronul grupului UTI este membru UNPR și preşedinte al Departamentului energie, resurse şi politici industriale din partid.
Potrivit unui comunicat postat pe site-ul UTI, lui Tiberiu Urdăreanu i s-a adus la cunoştinţă calitatea de suspect în legătură cu presupuse acte de corupţie.
”Societatea UTI Grup a pus la dispoziţia organelor de cercetare toate documentele solicitate şi va colabora în continuare, în mod prompt şi transparent, cu autorităţile în vederea stabilirii adevărului, furnizând orice informaţie este solicitată de organele de anchetă. Ne limităm în a nu comenta, în acest moment, informaţiile care circulă în media. Facem precizarea că, în conformitate cu prevederile Codului de procedură penală, punerea în mişcare a acţiunii penale nu poate, în nicio situaţie, să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie”, se arata în comunicatul remis de companie.
Dejeanul a fost in anturajul lui Băsescu
Tiberiu Urdăreanu, născut la Dej, a început să construiască imperiul financiar UTI la începutulk anilor ’90. Pentru început, Urdăreanu a deschis SC Incon SRL, care se ocupa cu activitatea grafică computerizată, procesarea de imagini, subansamble şi accesorii pentru calculatoare. Ulterior, a apărut UTI Group care s-a împărţit în UTI Systems (furnizează soluţii pentru sisteme de securitate), Cobra Security (furnizează servicii specifice de securitate pentru bunuri şi persoane), UTI Retail Solutions (furnizează echipamente şi soluţii pentru securitatea spaţiilor comerciale şi a fondului de marfă) şi UTI Instal Construct (construcţia şi instalarea de sisteme electrice).
Urdăreanu a fost unul dintre “pionierii” afacerilor cu statul. Prin intermediul UTI, firmele omului de afaceri au securizat reţelele Bancorex şi Eximbank, Centrala Nucleară de la Cernavodă. UTI a primit 60 de milioane de euro pentru securizarea Portului Constanţa şi 30 de milioane de euro pentru securizarea Aeroportului Henri Coanda Otopeni. 1,4 milioane de euro şi 239,7 miliarde de lei vechi au fost sumele plătite de stat către firmele lui Urdăreanu pentru securizarea staţiilor de metrou din Bucureşti. UTI a făcut afaceri şi cu Ministerul Administratiei şi Internelor pentru securizarea frontierelor, cu Direcţia Generala a Vămilor, Parlamentul Romaniei, Romtehnica, Ministerul Comunicaţiilor Tehnologiei şi Informaţiilor, CONEL. UTI Italy, societate legată de Urdăreanu, a furnizat diferite servicii şi produse pentru SPP,serviciu care apară foștii si actualii demnitari ai statului. Mai mult, UTI Italy a fost şi creditorul SPP-ului (garanţiile guvernamentale cu numerele 705, 5153 şi 5154), pentru 1,6 milioane de dolari şi 2,24 milioane de euro. Dacă în 2004, Urdăreanu a fost decorat de Ion Iliescu cu Ordinul Naţional pentru Merit în grad de Cavaler, după câţiva ani, acelaşi Urdăreanu l-a însoţit pe Traian Băsescu într-o vizită oficială în China, împreunaă cu alti oameni de afaceri.
Cum a ajuns Aviatrans să fie proprietarul terenurilor din aeroport
În 21 decembrie 1999, Aviatrans SRL a încheiat un contract de vânzare – cumpărare cu societatea de stat Aviația Utilitară Timișoara (AUT) SA, pentru preluarea activelor sucursalei Cluj a AUT. Conform caietului de sarcini, Aviatrans a cumpărat un hangar, în suprafață de 864 mp, două magazii cu suprafața de 42,5 mp si 39 mp și pista pentru avioane utilitare cu o suprafață de 8.344 mp. Pentru toate aceste bunuri, Aviatrans a plătit 1,071 miliarde de lei vechi. La scurt timp după semnarea contractului, a fost întocmită o anexă la contract, prin care societatea de stat se obliga să facă demersurile pentru obținerea actelor doveditoare privind proprietatea asupra terenului de 36.000 mp din Aeroportul Cluj. Însă, cei de la AUT nu au reușit să facă rost de actele necesare pentru că, de fapt, terenul figura în proprietatea Primăriei Cluj Napoca.
UTI a onorat contractul doar pe jumătate
Deși problemele cu care se confruntă Aeroportul par extrem de întortochiate, povestea e una cât se poate de simplă. Ani de zile Aeroportul, care se află sub custodia Consiliului Județean, și-a disputat prin instanțe o parte din teren cu firma Aviatrans. Procesele nu au împiedicat, însă, ca Aeroportul să-și vadă de propriul drum și să-și aplice proiectele de dezvoltare. Așa se face că încă de pe vremea când președinte de Consiliu Județean era Alin Tișe, a fost atribuit un contract firmei UTI Grup, care s-a angajat să realizeze și să administreze un parking suprateran, o parcare la sol, dar și un hotel, în incinta Aeroportului. Pentru că terenul era insuficient, până la soluționarea litigiului cu Aviatrans s-a convenit sa fie amânata construcția. UTI a finalizat parcarea, dar a omis sa amenajeze parkingul.