Autostrada Sebeş-Turda, din apropierea oraşului Cluj-Napoca, care se întinde de-a lungul uneia din axele principale ale reţelelor trans-europene de transport are în total 70 de km, fiind împărţita pe patru loturi. Loturile 3 şi 4 sunt în curs de finalizare, deşi termenul limita era pana în 2016, iar loturile 1 şi 2 rămân un mister şi în momentul de faţă.

A10 este autostrada ce va face legătura dintre Autostrada A1 şi Autostrada A3 pe traseul Sebeş-Turda. În 2013, au fost făcute licitaţii pentru porţiunea Sebeş-Turda.

Tronsonul Sebeş-Turda este împărţit în patru loturi:

  • Lotul I: 17.0 km de la intrarea pe autostrada în Sebeş până la Pârului Iovului
  • Lotul II: 24,4 de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud
  • Lotul III: 12.5 km de la intrarea în Aiud la Nodul de la Decea
  • Lotul IV: 16, 3 km de la nodul Decea până în Turda

 

 

Lucrările trebuiau terminat în 2016

Primul care trebuia sa fie finalizat este Lotul 3 al autostrăzii Sebeş-Turda. Acesta trebuia sa fie gata la sfârşitul anului 2017, însă inaugurarea nu a fost făcută nici până astăzi. În noiembrie 2017, Alin Şerbanescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR nu a confirmat deschiderea autostrăzii ci chiar a susţinut că termenul pentru recepţie va depinde de momentul în care constructorul va finaliza cu adevărat lucrările.

Până la data respectivă constructorul nici nu ar fi efectuat testările dinamice la structuri, lucru clar care nu permite recepţia autostrăzii, fiind descoperite şi fisuri şi drenuri neconforme recepţia nu va fi efectuată. În urma cu un an, Alin Şerbănescu declara în presă că nu mai doreşte să deschidă loturi de autostradă care  nu sunt în regulă şi utile pentru oameni. În ciuda acestui fapt, lotul 3 al autostrăzii Sebeş-Turda prezintă nenumărate probleme care momentan nu exprima nici o rezolvare.

Contractul pentru lotul 3 a fost semnat pe 16 aprilie 2014, iar termenul iniţial de finalizarea a fost Martie 2016. După cum şi era de aşteptat, lucrările nu au fost terminate la timp, amânând cu un an termenul de finalizare. Deşi lucrările au fost gata în decembrie 2017, nici în luna martie a anului 2018 recepţia autostrăzii nu a fost făcută. Această situaţie ar trebui să îi pună pe gânduri pe cei care şi-au asumat responsabilitatea, căci pe treabă s-a dovedit că nu îi pun nici neregularităţile şi nerespectarea termenului.

 

 

Tirrena Scavi a dat-o în bară

Pentru lotul 3 al autostrăzii Sebeş – Turda, unde antreprenor este Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA, se presupune că lucrările au ajuns la 99%. Cu toate acestea a fost nevoie ca recepţia la finalizarea lucrărilor să fie reprogramată pentru data de 9 ianuarie 2018, deoarece s-au constatat mai multe neconformităţi. Principala problemă identificată a fost nerespectarea de către Antreprenor a propriului proiect tehnic de construcţie a căilor de rulare pe pod. Un alt element care a făcut imposibilă recepţia lucrărilor este reprezentat de existenţa unor zone cu exces de bitum. Aceste zone sunt foarte periculoase, în special pe timp de ploaie şi în perioada iernii deoarece nu asigură aderenţa minimă a pneurilor la suprafaţa de rulare, ceea ce poate duce la accidente cu deznodământ tragic. În ceea ce priveşte iluminatul pe poduri, nici în acest moment constructorul nu a montat lămpi cu led şi teledetecţie, aşa cum prevede proiectul privind siguranţa circulaţiei, aprobat de CNAIR SA, în urmă cu 2 ani şi 6 luni. La acest moment, în zonele respective sunt montate lămpi cu sodiu şi fără telegestiune, al căror consum dublează practic factura la energia electrică, preciza în urmă cu ceva timp CNAIR.

 

 

Neregularităţi cu duiumul

Totuşi,  pe Lotul 3 al Autostrăzii Sebeş-Turda, după o verificare a recepţiei din 9 ianuarie au fost anunţate de către CNAIR  mai multe neregularităţi:

– au fost identificate numeroase zone cu deficienţe de planeitate şi rugozitate. Pentru aceste zone raportul prezintă un calificativ inadmisibil

– nu s-a respectat Normativul 605, referitor la recoltarea de carote la o suprafaţa de 20.000 mp în vederea stabilirii grosimii straturilor rutiere;

– nu au fost respectate prevederile Proiectului Tehnic privind calea pe pod;

– nu au fost respectate prevederile Proiectului Tehnic privind calea pe pod; – pe anumite sectoare asigurarea scurgerii apelor prezintă neconformităţi;

– există panouri de semnalizare de dimensiuni mari care sunt parţial obturate de parapete/panouri fonoabsorbante; – la structura de la km 45+600 există defecte la suprafaţa betoanelor;

– sistemul ITS, echipamentul de cântărire în mişcare, înregistrează numerele de înmatriculare ale remorcilor, fără a fi înregistrat numărul de înmatriculare al capului tractor, aşa cum a fost solicitat de Beneficiar;

– nu a fost efectuată corespunzător semnalizarea in Spatiile de Serviicii. Aceasta trebuie completată cu două semne adiţionale pentru autoturisme pentru fiecare Spaţiu de Servicii, precum şi marcaj de interzicere în zonele care separă parcările pentru autocare. De asemenea, se consideră a fi necesară completarea semnalizării orizontale din cadrul Spaţiilor de Servicii cu săgeţi de orientare a participanţilor la trafic;

– este necesară completarea semnalizării cu marcaj de interzicere la intersecţia dintre bretele, aşa cum este specificat în cadrul Raportului de Audit de Siguranţă; nu au fost respectate avizele CTE Siguranţa Circulaţiei privind obligativitatea Antreprenorului de a realiza iluminatul cu tehnologie LED;

– se impune verificarea de către Proiectant şi Inginer a proiectului tehnic pentru bazinele de retenţie şi prezentarea calculelor de dimensionare, având în vedere nivelul apelor din acestea;

– trebuie asigurată semnalizarea rutieră pentru devierea traficului la nodurile rutiere Unirea şi Aiud, conform reglementărilor în vigoare

 

 

Risc ridicat de a plăti daune financiare constructorului

Asociaţia Pro Infrastructură (API) a apreciat că există un risc ridicat de a plăti daune financiare considerabile constructorului pentru această tergiversare. „Încă o amânare a deschiderii acestui lot de autostradă din motive discutabile este atât o crimă la adresa şoferilor care se deplasează pe drumul naţional paralel şi pe care au loc accidente frecvente, cât şi o bătaie de joc faţă de banul public, existând un risc ridicat de a plăti daune financiare considerabile constructorului pentru această tergiversare”, au precizat reprezentanţii API.

 

 

 

Promisiunile lui Şova

Deşi în urma cu câteva luni CNAIR declara că lotul 3 se va deschide în luna martie, pe 14 februarie, Lucian Şova, ministrul Transporturilor a declarat că va face tot posibil ca în luna mai să se poată circula pe lotul 3 si 4.

“Eu mi-am fixat, aşa ca obiectiv, ca în cursul lunii mai aceste două segmente (loturile 3 şi 4 – n.r.) să fie date (circulaţiei – n.r.). Facem eforturi şi cu constructorii. Avem discuţii săptămânal. Unele dintre aspectele semnalate ca neconformităţi din partea experţilor de la Compania de Drumuri au fost asumate şi intervin asupra lor, astfel încât să fie împăcate şi exigenţele pe care trebuie să le îndeplinească autoritatea contractantă, dar, până la urmă, să folosim aceste segmente de autostradă, atât de puţine cât sunt totuşi, să fie date în circulaţie. Pentru că orice kilometru de autostradă este important şi cu atât mai rău că, totuşi, există cale de rulare utilizabilă, e păcat să stăm să ne uităm la ea”, a declarat Lucian Şova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here