Burțile polițiștilor locali din Cluj-Napoca nu se întrețin ușor. Primăria se judecă cu Camera de Conturi a județului Cluj și Curtea de Conturi a României, după ce auditorii externi au consemnat că în anul 2019 polițiștii și-au primit norma de hrană chiar și în perioada în care aceștia erau în concediu. 

Pofta de mâncare a polițiștilor locali a lăsat o gaură în buget de 47.581 de lei numai în anul 2019. Inițial s-a constatat că s-au acordat pe o perioadă de trei luni consecutive, în mod nejustificat, sume de bani aferente normei de hrană personalului din cadrul Poliției Locale aflat în concediu medical pentru o perioadă ce depășește o lună calendaristică. După ce au făcut mai multe săpături, auditorii externi de la Camera de Conturi a județului Cluj au descoperit că polițiștii locali au mâncat cu două guri pe tot parcursul anului 2019 indiferent de situația particulară a fiecărui angajat, astfel încât, deși polițiștii nu se aflau în incapacitate temporară de muncă, conform certificatelor medicale prezentate, și-au primit norma de hrană.

Problema a ieșit la suprafață abia în 2020 când Camera de Conturi a județului Cluj a efectuat misiunea de audit cu tema „Auditul financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară pe anul 2019 la Unitatea Administrativ Teritorială a Municipiului Cluj-Napoca”.  

În urma verificărilor auditorii externi au consemnat următoarele: „Ca urmare a aplicării testelor de detaliu asupra eșantionului de cheltuieli de personal selectat, respectiv a cheltuielilor privind norma de hrană aferentă anului 2019, a rezultat faptul că nu au fost respectate în totalitate reglementările legale aplicabile, în sensul că pe o perioadă de trei luni consecutive în anul 2019, s-a constatat acordarea în mod nejustificat a cuantumului bănesc aferent normei de hrană personalului din cadrul Poliției Locale aflat în concediu medical pentru o perioadă ce depășește o lună calendaristică. Din extinderea verificării, s-a constatat că pe tot parcursul anului 2019 s-a acordat cuantumul valoric al normei de hrană personalului Poliției Locale Cluj-Napoca indiferent de situația particulară a fiecărui angajat, astfel încât, deși salariatul nu se afla în incapacitate temporară de muncă, conform certificatelor medicale prezentate, pentru intervalele care s-au derulat pe parcursul mai multor luni consecutive sau în concediu de maternitate, cu suspendarea de drept a raporturilor de serviciu/contractului individual de muncă, aceștia au beneficiat de echivalentul valoric al normei de hrană 6.” 

Pentru înlăturarea abaterilor de la legalitate și regularitate constatate, directorul Camerei de Conturi a județului Cluj a emis Decizia numărul 17/12.06.2020 prin care s-au stabilit în sarcina conducerii entității auditate măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate până la data de 31 decembrie 2020.  

În grădina lui Boc, norma de hrană e pe primul loc

Primăria nu a fost mulțumită de decizie, a depus contestație, însă Camera de Conturi a județului Cluj a menținut decizia. Nemulțumită de rezultat, Primăria Cluj-Napoca a acționat în instanță Camera de Conturi a județului Cluj și Curtea de Conturi a României. În 8 decembrie 2021, Tribunalul Cluj a admis parțial cererea de chemare în judecată a UAT Cluj-Napoca și a anulat parțial Încheierea nr. VI/14/24.05.2021 cu privire la soluționarea contestației pentru măsura dispusă la pct. II.3 din Decizia nr. 17/12.06.2020, ce făcea referire la norma de hrană acordată angajaților Poliției Locale.

„Solutia pe scurt: Admite în parte cererea de chemare în judecată formulată de reclamanţii UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA – prin Primar si PRIMARUL MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA în contradictoriu cu pârâţii CURTEA DE CONTURI A ROMÂNIEI şi CAMERA DE CONTURI CLUJ. Anulează parţial Încheierea nr. VI/14/24.05.2021 emisă de Curtea de Conturi a României, în ceea ce priveşte soluţionarea contestaţiei cu privire la măsura dispusă la pct. II.3 din Decizia nr. 17/12.06.2020. Admite în parte contestaţia nr. 295644/303/07.07.2020 (înregistrată la Camera de Conturi Cluj sub nr. 2341/08.07.2020) formulată de U.A.T.M. Cluj-Napoca, cu privire la măsura dispusă la pct. II.3 din Decizia nr. 17/12.06.2020. Anulează măsura dispusă la pct. II.3 din Decizia nr. 17/12.06.2020 emisă de Camera de Conturi Cluj şi la punctele aferente din Procesul-verbal şi Raportul de Audit Financiar. Respinge în rest cererea de chemare în judecată, ca fiind neîntemeiată. Respinge cererea de suspendare, formulată de reclamanţi, ca fiind neîntemeiată. Ia act că nu s-au solicitat cheltuieli de judecată. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare.”

Decizia nu este definitivă și a fost atacată cu recurs formulat de Camera de Conturi a județului Cluj și Camera de Conturi a României, prin care solicită „admiterea recursului, casarea în parte a hotărârii primei instanțe și rejudecând să dispuneți respingerea în întregime a cererii de chemare în judecată formulată de reclamanta UATM Cluj-Napoca.”

Nu doar poliția „papă” bani din bugetul local 

În cadrul aceleiași misiuni de audit, Camera de Conturi a județului Cluj a constatat mai multe abateri de la legalitate și regularitate, consemnate în Raportul de audit financiar înregistrat la Camera de Conturi a județului Cluj sub nr. 1616 din 13 mai 2020. Printre acestea se numără și modul în care a fost remunerat șeful serviciului de Audit Intern și arhivarul primăriei, primind salarii cu mult peste limita impusă, fapt care a provocat un prejudiciu în valoare de 20.929 de lei. 

„Din analiza documentelor de plăți aferente anului 2019 reprezentând drepturi de personal acordate salariaților cu funcții de conducere din cadrul UATM Cluj-Napoca a rezultat că funcția de șef Serviciu Audit Intern a fost remunerată la un nivel superior oricărei alte funcții similare de șef serviciu din cadrul UATM Cluj-Napoca, iar funcția contractuală de execuție arhivar a fost încadrată distinct față de grupa de funcții din care face parte și implicit remunerată la un nivel superior, contrar prevederilor legale.” 

Nici viceprimarul Dan Tarcea nu s-a lăsat mai prejos și prin faptul că a primit o indemnizație mult mai mare decât cea pe care trebuia să o încaseze, a cauzat un prejudiciu bugetului local în valoare de 35.015 de lei.

„Din verificarea nivelului cumulat al veniturilor salariale de care au beneficiat funcționarii publici și personalul contractual din aparatul de specialitate al Primăriei municipiului Cluj-Napoca, s-a constatat că în anul 2019, cuantumul lunar al acestor venituri acordate s-a aflat în unele cazuri la un nivel superior față de indemnizația cuvenită funcției de viceprimar al municipiului. Astfel, în luna iunie 2019, când s-au acordat drepturile salariale aferente lunii mai și s-au inclus și vouchere de vacanță pentru întreg personalul, s-a depășit în anumite cazuri nivelul maxim stabilit prin raportare la indemnizația de care beneficiază lunar funcția de viceprimar al municipiului, contrar prevederilor legale.” 

Potrivit actelor cuprinse la dosar, „În baza documentelor care alcătuiesc dosarul administrativ de control auditorii publici externi au estimat o valoare totală a prejudiciului cauzat bugetului local în sumă de 68.510 lei”.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.