Circa trei milioane de lei este valoarea prejudiciilor constatate de Curtea de Conturi la cele 25 de primării, Consiliul Judeţean Sălaj şi alte câteva instituţii publice, verificate cu privire la modul în care a fost gestionat banul public în 2016.
Raportul Curţii de Conturi pe anul 2016 evidenţiază 343 de nereguli şi abateri de la legalitate în valoare de 63 de milioane de lei. Cea mai mare parte a sumei – 59,4 milioane de lei – reprezintă abateri financiar-contabile cu impact asupra realităţii şi acurateţei situaţiilor financiare, 2,84 milioane de lei sunt prejudiciile aduse bugetelor locale, iar 760.000 de lei, veniturile suplimentare cuvenite bugetelor locale şi bugetului general consolidat.
În cazul primăriilor, potrivit raportului menţionat, cele mai mari prejudicii s-au înregistrat la administraţiile locale din Şărmăşag, Zalău, Cehu Silvaniei şi Bocşa.
La Primăria Şărmăşag au fost plătite drepturi salariale nelegale în valoare de 329.000 de lei, prin includerea în acestea a unor sporuri neprevăzute în legislaţie, precum spor de dispozitiv şi salariu de merit şi a unor majorări nejustificate raportat la nivelul salariilor maxime aflate în plată la nivelul instituţiei. De asemenea, au fost achitate servicii de consultanţă şi servicii pentru organizarea procedurilor de achiziţii de 92.000 de lei, peste cele stabilite prin devizul general pentru investiţia în alimentarea cu apă, canalizare şi staţie de epurare în localităţile Lompirt şi Ilişua. O altă problemă semnalată se referă la nestabilirea şi neîncasarea taxei pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică pentru baruri şi restaurante, prejudiciul fiind estimat la 17.000 de lei.
La Primăria Zalău, a fost constatat un prejudiciu de 294.000 de lei şi abateri financiar-contabile de aproape 8 milioane de lei. Principalele prejudicii vizează finanţarea echipelor CS Fotbal Club Zalău şi ACS Volei Municipal Zalău, cărora le-au fost alocate ilegal sume de bani, potrivit Curţii de Conturi. Mai exact, clubului de fotbal i-au fost decontate cheltuieli de 137.000 de lei, fără ca municipalitatea să facă o analiză a nivelului de realizare a obiectivelor asumate de către structura sportivă pe parcursul derulării returului campionatului naţional de fotbal 2015-2016, Liga a III-a. O altă plată necuvenită de 72.000 de lei, reprezentând ultima tranşă din contractul de finanţare nerambursabilă, i-au fost efectuată deşi echipa nu îşi îndeplinise obiectivele sportive stabilite prin contract.
Potrivit Curţii de Conturi, ACS Volei Municipal Zalău a beneficiat de finanţări ilegale, în sumă de 14.000 de lei, adică ultima tranşă din contractul cu Primăria Zalău, deşi îşi atinsese obiectivul sportiv.
În urma controlului făcut la Primăria Cehu Silvaniei s-a constatat că a fost achitat nelegal sport de fidelitate şi spor de dispozitiv pentru personalul din cadrul instituţiei, în valoare de 186.000 de lei, iar pentru Şcoala Gimnazială „Gyulaffy Laszlo” soldul contului de provizioane aferente drepturilor câştigate în instanţă de personal era supraevaluat, abatere estimată la 145.000 de lei.
La Consiliul Judeţean Sălaj, inspectorii Camerei de Conturi Sălaj au constatat, pentru anul 2016, un prejudiciu de 136.000 de lei.
Astfel, 19.000 de lei au fost plătiţi echipei de handbal HC Zalău pentru perioade anterioare contractului de finanţare, 17.000 de lei au fost plătiţi ilegal pentru indemnizaţia de membru ATOP al preşedintelui Consiliului Judeţean, Tiberiu Marc, iar 22.000 de lei au fost folosiţi pentru decontarea de bunuri şi servicii care nu au legătură cu activitatea instituţiei. De asemenea, Consiliul Judeţean a plătit ilegal 7.000 de lei pentru participarea unor funcţionari la cursuri postuniversitare.
La partea de investiţii, inspectorii au constatat că s-au plătit lucrări neexecutate în valoare de 30.000 de lei la reabilitarea DJ109E Cluj – Fodora – Chizeni – Rus şi au fost decontate volume de lucrări mai mari decât cele executate, în sumă de 41.000 de lei, la lucrările de reparaţii ale DJ108 dintre Rus şi Şimişna.
Potrivit raportului Curţii de Conturi, abaterile de la reglementările legale au avut ca efect producerea de prejudicii în gestionarea resurselor publice, nevirarea la bugetele publice, în totalitate şi la termenele legale, a obligaţiilor fiscale, precum şi reflectarea nereală a patrimoniului public în situaţiile anuale auditate. Auditorii remarcă administrarea necorespunzătoare a patrimoniului public şi privat al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, dar şi faptul că nu se acordă importanţa cuvenită realizării veniturilor unităţilor administrativ-teritoriale. De asemenea, nu se efectuează controale fiscale la sediul contribuabililor, în vederea verificării realităţii declaraţiilor depuse şi a masei impozabile deţinute de aceştia, precum şi a tuturor obligaţiilor datorate bugetelor publice.
De asemenea, raportul arată că s-au majorat nejustificat cheltuielile entităţilor prin aplicarea unor reglementări proprii de stabilire a unor limite de cheltuieli cu consumul de carburanţi, precum şi prin acordarea unor drepturi de natură salarială peste cele prevăzute legal. În cadrul realizării unor obiective de investiţii finanţate prin diverse proiecte sau programe, s-au cheltuit toate sumele alocate prin acestea, fără realizarea unor analize de necesitate, oportunitate, legalitate şi economicitate, pe parcursul derulării proiectelor.