Consilierii locali clujeni vor aproba în 12 septembrie noul tarif al metroului din Cluj Napoca care a crescut cu peste 2,5 miliarde lei. Cu această majorare de preț, administrația locală clujeană va reorganiza o nouă licitație. Problema constă în faptul că reorganizarea licitației va duce la o devansare serioasă a termenelor impuse de programul european de finanțare. Întârzierile se vor traduce, ca în cazul tuturor proiectelor europene, în probleme serioase vizavi de decontarea investiției, iar clujenii vor avea, în loc de metrou, un proces cu o miză extrem de ridicată. 

În ședința de CL a administrației locale se va vota proiectul de hotărâre în care sunt asumați noii indicatori financiari ai proiectului metroului pe care Emil Boc promite că-l va lăsa moștenire generațiilor viitoare de clujeni. Proiectul, catalogat drept un ”trombon”, s-a scumpit pe fondul războiului din Ucraina, a pandemiei, etc, cu 2.546.161.147 lei, fără TVA. Astfel că, marile companii interesate, potrivit declarațiilor edilului Boc, vor trebui să mai participe odată la licitația care va avea, în cel mai fericit caz, un câștigător abia la începutul anului viitor.

”Metodologia de actualizare a devizului general s-a bazat pe actualizarea devizelor pe obiect care constituie devizul general, pe baza indicilor de cost în construcții publicați de Institutul Național de Statistică și a ponderilor acestora stabilite pe elemente de cost semnificative, pentru fiecare dintre specialitățile din cadrul fiecăruia dintre devizele pe obiect precum și pentru celelalte specialități din cadrul devizului general. Elementele de cost semnificative pentru fiecare dintre specialitățile din cadrul fiecăruia dintre devizele pe obiect sunt următoarele: – forță de muncă, energie electrică, – combustibil, – materiale principale și/sau echipamente principale. Astfel, urmare a aplicării formulei de ajustare proiectantul a actualizat anexa la hotărârea de consiliu local al municipiului Cluj Napoca nr 710/22/20/2021 după cum urmează: – valoarea inițială totală a investiției este de 10.112.816.297 lei cu TVA, din care C+M este de 6.581.365.277 lei cu TVA. – valoarea actualizată a devizului general devine 13.691.849.351,78 lei cu TVA, din care C+M este de 9.127.526.424,67 lei cu TVA”, arată hotărârea de consiliu care va fi supusă votului în data de 12 septembrie.

După ce vor trece prin consiliul local, acești indicatori financiari vor trebui aprobați și de Ministerul Transporturilor, iar mai apoi de Comisia Europeană.

Conform PNRR, contractul trebuie semnat anul acesta, însă este puțin probabil ca acest lucru să se mai poată întâmpla, însă Comisia Europeană poate emite, pentru cazuri speciale, o derogare de jumătate de an.

Dar cea mai mare problemă o constituie contestațiile, iar pentru acest aspect, practic, Primăria Cluj Napoca nu poate prevede niciun termen. Ținând cont de toate aceste aspecte, dacă până cel târziu  anul viitor administrația locală nu va semna contractul, potrivit clauzelor din PLANUL NAȚIONAL DE REDRESARE ȘI REZILIENȚĂ (PNRR) banii vor fi pierduți definitiv pentru că nu vor putea fi redirecționați spre alte proiecte.

Studiul lui Boc arată că lucrările de construcție vor dura 10 ani

Problema vine din faptul că studiul de prefezabilitate arată că realizarea metroului ar dura 128 luni – adică 10 ani și 8 luni pentru execuția lucrării. ”O diferență mai mult decât remarcabilă în cazul unui proiect de un miliard de euro (pentru comparație, de 10 ori valoarea CMID-ului).

Se pune întrebarea: pe ce documente tehnice se bazează primarul atunci, când în fața microfonului, scurtează termenul de 10 ani și 8 luni, la mai puțin de jumătate? Pe niciunul. Din păcate edilul Boc nu dispune de niciun studiu validat de specialiști în mobilitate urbană și aprobat în Consiliul Local, care să-i susțină ambiția. Enunțul domnului Boc este unul pur politic.

Vestea bună este că la ora actuală este în lucru – de aceeași echipă care a realizat Studiul de Prefezabilitate – și un Studiu de Fezabilitate. Acest studiu va ieși în septembrie, și nu este exclus să valideze, prin argumente profesionale post-hoc, intuiția politică a primarului conform căreia lucrarea estimată inițial la 10 ani și 8 luni prin Studiul de Prefezabilitate se poate realiza și în 5 ani. Doar că din păcate, acest deznodământ este la fel de incert ca și deziderat. Chiar primarul ne atrage atenția că Studiul de Fezabilitate ar putea să recomande fazarea proiectului. În aceste condiții este cu atât mai dificil de înțeles siguranța cu care edilul Boc își promovează deadline-ul de 31.12.2026. Ce motivează această ambiție? Banii.

Orice proiect, pentru a putea primi finanțare din fonduri europene nerambursabile prin PNRR, trebuie să fie implementat până în 31 decembrie 2026. Este o cerință a UE. De asta insistă primarul să tragă semnale politice (prin asigurări verbale) că proiectul va fi finalizat în 2026”, arată activistul Szakats Istvan.

BOX

Specialiștii din infrastructură arată imposibilitatea concretizării proiectului

”Deși este prezentat ca un viitor proiect de succes în Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), metroul din Cluj-Napoca evaluat la un miliard de euro este în prezent blocat în incompetență și birocrație, existând riscul de a rata acest tren al finanțării europene.

Includerea proiectelor în acest PNRR presupune finalizarea studiilor și contractarea lucrărilor până cel târziu în anul 2022. În aceste condiții, proiectul metroului din Cluj-Napoca aflat în etapa studiului de fezabilitate este într-o cursă contra-cronometru pentru finalizarea acestui studiu, iar apoi lansarea și finalizarea licitației pentru lucrări până în 2022.

Ei bine, primăria Cluj-Napoca pare că nu înțelege importanța acestui proiect, abordând relația cu prestatorul angajat să realizeze studiile într-o manieră ultra-birocratică, de multe ori inutilă. Astfel, deși legea prevede derogări speciale pentru proiectele de interes național finanțate din fonduri europene, primăria a solicitat autorizații de construire, avize și numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice. Până la soluționarea acestei situații, proiectul este blocat.

O întârziere de până la 6 luni în pornirea studiilor geotehnice ar putea anula șansele contractării lucrărilor în 2022 și, astfel, ar însemna ratarea finanțării europene din PNRR”, spuneau cei de la Asociația Pro Infrastructura.

Metroul trece, politicienii fac gargară

”PNRR include şi investiţii în metrou, o componentă importantă pentru cel din Bucureşti dar şi pentru Cluj. Clujul va fi primul oraş din România care are sarcina dificilă de a implementa proiectul de metrou, care va face din Cluj o localitate cu un potenţial de peste 1 milion de locuitori, astfel încât să nu mai avem totul concentrat la Bucureşti“, a spus Marcel Boloş, ministrul Fondurilor Europene, în cadrul evenimentului Misiunea 2030 – Drumul României către un transport verde, eveniment realizat de Confederaţia Patronală Concordia.

Sursa foto: Facebook/ Marcel Boloș

Construcţia metroului din Cluj va transforma radical centrul regional şi va permite creşterea de aproape trei ori a populaţiei oraşului în condiţiile în care oamenii se vor deplasa mai uşor şi mai rapid dintr-un capăt în celălălt, a mai precizat ministrul.

Zona metropolitană a Clujului are circa 410.000 de locuitori, însă din cauza reliefului oraşul are o zonă li­mi­tată unde se poate extinde, iar creşterea populaţiei pune o presiune tot mai mare pe transportul în comun şi pe infrastructura rutieră.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here